• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Mark Slats na solozeilrace van 214 dagen als held onthaald

By admin on 27 februari 2019 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Mark Slats is zaterdag 23 februari als een ware held onthaald in de haven van Scheveningen. Hij heeft net de Golden Globe Race2018, een soloreis van 214 dagen, achter de rug. Mark finishte twee weken geleden als tweede in het Franse Les Sables d’Olonne.

De 41-jarige Mark Slats zeilde solo, non-stop rond de wereld in zijn familiejacht Ohpen Maverick, een Rustler 36.  Gebruik van moderne communicatie- en navigatieapparatuur was, net als hulp van buitenaf, was niet toegestaan tijdens de Golden Globe Race.

Sailing4cancer

Tijdens de race wilde Mark onder de naam Sailing4cancer € 50.000,- ophalen ten behoeve van de Antoni van Leeuwenhoek Foundation. Zijn moeder heeft een ernstige vorm van longkanker en was de grote stimulans om deel te nemen aan de race want ‘opgeven was geen optie’.

Een donatie is nog welkom via https://actie.avlfoundation.nl/sailing4cancer. De volledige opbrengst komt ten goede aan de Antoni van Leeuwenhoek Foundation ten behoeve van onderzoek door professor dr. Bernards. Bernards doet onder andere onderzoek naar goedkopere medicijnen tegen kanker.

Runner up in de Golden Globe Race

In 214 dagen zeilde Slats in zijn eentje rond de wereld in zijn Rustler36 Ohpen Maverick. Op 1 juli 2018 begon hij aan de epische race in Les Sables d’Olonne in Frankrijk waar hij exact 7 maanden later, op 31 januari 2019, als tweede deelnemer finishte. Na het ronden van de drie beroemde kapen; Kaap de Goede Hoop, Kaap Leeuwin en Kaap Hoorn, finishte Slats slechts twee dagen achter de Franse zeilveteraan Jean-Luc van den Heede. Een prestatie van wereldformaat. De zeer ervaren Van den Heede rondde 12 keer eerder Kaap Hoorn en deed tweemaal de legendarische Vendée Globe campagne. Slats trotseerde enorme stormen, lange periodes van windstilte, sloeg overboord, raakte gewond, kwam zonder drinkwater te zitten en werd verrast door een haai tijdens de schoonmaak van zijn onderwaterschip.

Geroemd door fans van over de hele wereld

Mark wordt door fans van over de hele wereld geroemd om zijn sportieve houding. De wijze waarop hij mede deelnemers door de moeilijke momenten wist te helpen door chatsessies op de radio. Deelnemers als Susie Goodall – de enige vrouwelijke deelnemer aan de race-, Abhilash Tomy, Are Wiig, Uku Randma en Gregor McGuckin werden meermaals door Slats opgepept in de dagelijkse chatsessies via de radio. Ondanks dat de race solo gevaren werd zorgden deze chatsessies voor een waar groepsgevoel gedurende de race.

Van de 17 deelnemers die 1 juli jl van start gingen hebben er 12 de race vroegtijdig moeten beëindigen. Voor 5 deelnemers was een gebroken mast de reden van stoppen, 4 van hen moesten geëvacueerd worden en 3 schepen zijn vrijwel direct na evacuatie gezonken. Slechts 1 deelnemer wist middels een noodtuig de haven van Kaapstad binnen te lopen nadat zijn mast was afgebroken. Andere deelnemers moesten stoppen wegens materiaalproblemen of persoonlijke problemen. Hierbij kan je denken aan gebrek aan contact met het thuisfront maar ook

‘Sailing like it’s 1968′

De Golden Globe Race 2018 is een eerbetoon aan de race die eenmaal eerder, 50 jaar geleden, werd gevaren. In 1968 gingen er 9 deelnemers van start waarvan er 7 vroegtijdig afhaakten en 1 zelfmoord pleegde. Alleen Sir Robin Knox Johnston finishte in de editie van 1968. Na aankomst in Les Sables d’Olonne ontving Slats een telegram met felicitaties van Robin Knox Johnston die op 1 juli 2018 het startschot gaf vanaf Suhaili, het schip waarmee hij in 1969 finishte.

 

Previous Story

Watertanden: volop primeurs en innovaties tijdens HISWA 2019

Next Story

Het duurzaamste motorjacht

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)