• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Mark Slats in de Golden Globe Race jaagt op de eerste plaats

By admin on 15 januari 2019 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Mark Slats reduceert, ondanks gebrek aan drinkwater, achterstand in de Golden Globe Race tot 190 mijl en jaagt op de eerste plaats. Eind november 2018 had Slats nog 7659 zeemijlen tot aan de finish te gaan in de erbarmelijke zeilrace rond de wereld, de Golden Globe Race. De raceleider, de 73-jarige Fransman Jean-Luc van den Heede, had op dat moment een gigantische voorsprong van 1260 mijl op de 41-jarige Wassenaarder.

Nu, half januari, zijn er nog slechts 5 van de 18 deelnemers in de race en is de voorsprong van de Fransman gereduceerd tot zo’n 190 mijl (op basis van afstand tot de finish). Slats heeft twee maanden lang gemiddeld 24 mijl per dag ingelopen op Van den Heede. Van den Heede zeilde gemiddeld 97 mijl per dag, Slats daarentegen zeilde met een gemiddelde van 121 mijl per dag.

Op het moment van schrijven is de voorsprong van de Fransman gereduceerd tot 190 mijl. Zijn aankomsttijd wordt door de de app YB-races geschat op 28 januari, 15 dagen van nu. Wanneer voor Slats met dezelfde aankomsttijd gerekend wordt moet hij een gemiddelde van 133 mijl per dag varen, dat is 13 mijl of 11% meer dan het daggemiddelde van de Fransman.

Wanneer je de lijn van 20% voor Slats zou doortrekken zou hij binnen twee weken aankomen in Les Sables D’Olonne, Frankrijk. Deze lijn kan echter niet met zekerheid doorgetrokken worden. Ook Slats’ finishtijd is afhankelijk van diverse factoren zoals bootsnelheid, windkracht en windrichting maar ook boot- en lichamelijke condities. Echter op basis van zijn prestaties van de afgelopen 2 maanden kan gesteld worden dat winst nog wel degelijk haalbaar is voor de Wassenaarder. Het is dus nog steeds een echte race.

Beperkte hoeveelheid diesel

De deelnemers mochten bij de start een beperkte hoeveelheid diesel aan boord hebben die naar eigen inzicht kan worden ingezet gedurende de race. Vanaf 250 mijl voor de finish mag er echter niet meer gemotord worden. Slats zeilde in 31 dagen van Kaap Hoorn tot aan de evenaar. In die dagen heeft hij slechts 4 uur zijn motor gebruikt. Puur om de motor in beweging te houden en om zijn accu’s wat op te laden.  In de doldrums heeft Slats zijn motor nog een uur of 4-5 gebruikt tijdens perioden van heftig onweer. Via de radio meldde Slats op een paar honderd meter van zijn boot getuige te zijn geweest van blikseminslag.

Laatste weken

Gedurende de laatste weken speelden lichamelijke ongemakken Slats parten. Slechts 5,5 maand voor de start van de Golden Globe Race op 1juli 2018, finishte Slats als eerste soloroeier in de Talisker Whisky Atlantic Challenge 2017. In 30 dagen, 7 uur en 49 minuten roeide hij van La Gomera (Canarische eilanden) naar Antigua in het Caraïbisch gebied de Atlantische Oceaan over. Hij finishte als eerste soloroeier en verpulverde hiermee het wereldrecord. Tijdens deze race heeft Slats door het zoute water te kampen gehad met ongemakken aan zijn billen. Nu tijdens de Golden Globe Race spelen deze problemen weer op. Slats zeilde in tropische temperaturen en had te kampen met veel headwinds. Wanneer hij aan dek werkte en er veel water over het dek kwam kon hij deze plekken niet schoon en drooghouden. Uiteindelijk besloot Slats zijn wonden schoon te maken met alcohol en deze zoveel mogelijk droog te houden door in de tropische temperaturen in zijn Zuidelijke Oceaan outfit aan dek te werken.

Zonder drinkwater

Vanaf de evenaar is Slats zonder drinkwater aan boord komen te zitten. Voor lange tijd had het niet geregend en wanneer het eindelijk regende werd het regenwater te veel vermengd met het zoute water dat over het dek kwam. Voor Slats, die tijdens de race onder de naam Sailing4cancer geld inzamelt voor onderzoek door het Antoni van Leeuwenhoekhuis naar goedkopere medicijnen tegen kanker, is opgeven geen optie. In overleg met de raceorganisator Don McIntyre heeft Slats de hand watermaker uit zijn ‘grab bag’ (tas met noodvoorzieningen) mogen aanspreken. Dit houdt in dat hij 3-4 uur per nacht met de hand moet pompen om zichzelf van nog geen liter water per dag te voorzien. De watermaker is niet bestemd voor een wekenlang gebruik. Het is dan ook maar de vraag voor hoelang Slats hiervan gebruik kan maken.

Aangroei te lijf

Na een periode van constante wind kreeg ook Slats te maken met minder wind. Hierop besloot hij het water in te gaan om het onderwaterschip van zijn boot, de Ohpen Maverick, te inspecteren. Slats trof meer aangroei aan dan hij had gehoopt. Deze aangroei (ook wel barnacles genaamd) zorgt ervoor dat de bootsnelheid vermindert.  Gewapend met een krabber en schuurpapier is Slats de aangroei te lijf gegaan. Alle klein beetjes helpen om die eerste plaats te bemachtigen. Een 4 meter lange haai jaagde hem de stuipen op het lijf. De haai kwam even kijken, maakte een rondje rondom Mark en de Maverick en vertrok weer.

Naar verwachting wordt Slats rond eind januari in de haven van Les Sables d’Olonne in Frankrijk verwacht. Zo’n twee en halve week later wordt hij in Nederland verwacht. In zijn laatste bericht via de radio gaf Slats aan de biefstuk en al het lekkers dat in Les Sables d’Olonne op hem wacht al kan ruiken.

Previous Story

Stemming Sailing Awards tot 23/1

Next Story

Zeiljachten van het jaar

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)