• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Maritiem Museum Antwerpen in de startblokken

Er komt een nieuw Maritiem Museum in Antwerpen. Het Antwerpse schepencollege heeft zonet de krijtlijnen uitgetekend waarbinnen de projectteams aan de slag kunnen gaan. De Vlaamse bouwmeester selecteerde voor dit nieuw museum vijf projectteams, zij mogen een ontwerp indienen voor een gebouw op de Droogdokkensite op de plaats van de huidige kantoren en werkplaatsen van het Havenbedrijf Antwerpen. Het nieuwe museum wordt een ontmoetings- en ontdekkingsplek voor bewoners en bezoekers  waar maritiem erfgoed een centrale plek inneemt.
Het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen keurde de projectdefinitie voor het Maritiem Museum op de Droogdokkensite goed. Er zal een ontwerp uitgewerkt worden voor het Maritiem Museum op de plaats van de huidige kantoren en werkplaatsen van het Havenbedrijf Antwerpen in de Algemene Werkhuizen Noord (AWN). Een combinatie van renovatie, restauratie en nieuwbouw biedt er naast klassieke tentoonstellingsfuncties ruimte voor werkplaatsen en ateliers en kantoorfuncties. De tentoonstellingsfuncties worden specifiek ontworpen om mogelijk de Doelse Kogge tentoon te kunnen stellen. Het MAS bereidt inhoudelijk de invulling van het museum voor, en werd nauw betrokken bij het uitwerken van de projectdefinitie door AG Vespa, het autonoom gemeentebedrijf dat naast vastgoed en bouw ook focust op complexe stadsprojecten, zoals het aanpalende Droogdokkenpark.

Vijf ontwerpbureaus

Gezien het unieke karakter van de site, de omvang van het project en de impact van dit project op de omgeving maakte het project deel uit van de open oproep nummer 32, die de Vlaams Bouwmeester in juli 2016 publiceerde en waarvoor ontwerpbureaus uit heel Europa zich kandidaat konden stellen.  71 teams dienden een kandidatuurstelling in. Uit deze lijst van gegadigden selecteerde de Selectie Vlaamse Bouwmeesters vijf kandidaat ontwerpers die een ontwerp mogen indienen:

noA architecten en Sergison Bates;
HUB architecten en Callebaut architecten;
Barozzi/Veiga en Studio Roma;
Atelier Kempe Thill en Origin;
De Vylder Vinck Tailleu, 6a en Barbara Van der Wee.
Droogdokkensite

Begin 2018 draagt het Havenbedrijf de droogdokkensite aan het Kattendijkdok over aan de stad Antwerpen. In de toekomst wordt het maritiem museum het kloppend hart van deze site. Op termijn zal de omliggende Droogdokkensite evolueren naar een actieve erfgoedsite voor maritiem erfgoed en de specifieke geschiedenis van de scheepsherstelling door het Havenbedrijf Antwerpen in de droogdokken ter plekke. Vanuit het MAS loopt nu al een project om door middel van gesprekken met (oud-)medewerkers van het Havenbedrijf en filmopnames ter plekke het unieke karakter van de Droogdokkensite te documenteren.

De Droogdokkensite is momenteel voor het publiek afgesloten. In de toekomst worden bepaalde onderdelen permanent publiek toegankelijk. Dit zal aanpassingen vergen in functie van veiligheid, toegankelijkheid en gebruikscomfort, maar het specifieke karakter en uitzicht van de site blijft bewaard. De Droogdokkensite wordt geen dood monument, maar een levendige plek.

In afwachting van de bouw van het Maritiem Museum wordt de site meteen actief in gebruik genomen. De erfgoedwerking rond maritiem erfgoed van de stad Antwerpen verhuist van het Maritiem Park en de ateliers in en rond het Steen naar de Droogdokkensite. Een deel van de maritieme collectie zal ondergebracht worden in enkele van de grote industriële ruimten. Het MAS zal ter plekke een tijdelijk programma uitwerken dat mogelijk maakt om de site gericht open te stellen voor het publiek, zodat de aandacht voor de toekomstige museumsite kan groeien. Begin 2018 nemen enkele stedelijke diensten, waaronder de stadshavendienst, collectiebeheer voor de maritieme collectie en diverse projectmedewerkers voor het toekomstige museum en de site, hun intrek in de bureaus.

Actief Museum op de Droogdokkensite

De zone die onder het  beheer van het maritiem museum valt omvat behalve de bestaande atelier- en kantoorgebouwen ook zes droogdokken. De droogdokken maken deel uit van de museale beleving. De plaatsing van de collectie gebeurt in functie van het gebruik van de ganse site.  De stad Antwerpen streeft er naar in de toekomst enkele werkende droogdokken te blijven gebruiken. Dat maakt mogelijk op de site aan de restauratie van erfgoedvaartuigen te werken, in actief partnerschap met andere erfgoedactoren en sociale economie. Het Havenbedrijf Antwerpen stelt haar rijke expertise ten dienste om het gebruik van de historische droogdokken en bijhorende installaties mee mogelijk te maken.

Een aantal droogdokken zullen niet meer gerestaureerd worden als werkend droogdok. Deze worden meegenomen in de scenografie van het museum. In functie daarvan zal beslist worden of ze permanent nat of permanent droog gerestaureerd worden. In de permanent natte dokken zullen onder meer bijzondere erfgoedschepen als eyecatcher aangemeerd moeten worden. Daarnaast kunnen ze dienen als uitbreiding van het Kattendijkdok. Afhankelijk van wat op de Droogdokkensite gebeurt kunnen er dan onder meer rondvaartboten, historische schepen en/of riviercruises aanmeren.

 

Previous Story

Preview:  Volvo Ocean Race 2017 – 2018… De spannendste ooit?

Next Story

Team Brunel maakt ploeg voor proloog Volvo Ocean Race naar Alicante bekend

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • Grachtenboten in online veiling. Wil jij ook deze zomer op je eigen sloep varen door de Amsterdamse grachten?  Bekijk nu het laatste aanbod met 15 boten in de ‘budget’ veiling! 6 juli 2022
    Bootveiling.com gaat in opdracht van de Gemeente Amsterdam weer grachtenbootjes verkopen. Dezeboten zijn verlaten aangetroffen in de grachten van Amsterdam en zijn niet opgehaald door de eigenaren. Door het handhaven in en om de grachten houdt de Gemeente Amsterdam de omgeving leefbaar en devaarwaters schoon. De boten worden bekeken en gesorteerd op wat nog verkocht […]
  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)