• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Louis Balcaen: ,,Van de Volvo Ocean Race raak je niet genezen.”

VOR_Louis_Foto_Jean-Louis,,Morgenavond loopt mijn contract met Team Brunel af. Ik stap van boord en dan ben ik professioneel zeiler zonder contract.” Louis Balcaen de enige Belg in de Volvo Ocean Race 2014-15 en de jongste man aan boord van het Nederlandse Team Brunel neemt plaats in de zeteltjes van het Volvo  paviljoen in het Volvo Ocean Race village in Göteborg, Zweden. Hij is nog in zeiluitrusting want een paar uurtjes later start de allerlaatste ‘in port race’. Zoals de Amerikaanse held Superman de gewoonte heeft om een onderbroek boven zijn kleding aan te trekken, dragen zeilers een short boven hun zeilpak. Maar hun superhelden status is niet louter vestimentair, de prestaties in de negen maanden durende oceaanrace dwingen respect af.

Team Brunel legde beslag op de tweede plaats in het algemeen klassement, maar in de laatste race in de baai van Göteborg bewijst schipper Bouwe Bekking en zijn team dat ze tactisch sterk staan en komen uit voorlaatste positie, door de keuze van een afwijkend traject hoog aan de wind, aan de leiding en halen de laatste overwinning binnen.

VOR_InterviewLB4Louis Balcaen vertelt over zijn ervaringen aan boord. Hij praat met een zekere beslistheid in de stem, zijn antwoorden zijn kort en ter zake. Geen romantische bespiegelingen maar vaststellingen en feiten. Het lijkt er op dat de noodzakelijke efficiëntie aan boord nog aan hem kleeft. ,,Na een etappe duurt het wel drie dagen voor ik me weer aan het leven op het land heb aangepast, voor ik weer normaal onder de mensen kan bewegen. Je leeft dagen lang in een 4-uurs wacht ritme aan boord. Eenmaal het leven aan boord georganiseerd is, gaat de tijd heel relatief lijken. Zijn we 10 of 15 dagen op zee, het maakte voor mij  dan niet veel meer uit.”

Leerproces

,,De eerste etappes waren vooral een leerproces. Zo stelden wij proefondervindelijk vast dat het voorzeil meer naar buiten brengen en werken met de hoogte ervan een gunstig effect had. Wij waren het eerste team dat dit ontdekte, maar er is zoveel beeldmateriaal beschikbaar dat je bijna constant kan monitoren wat de andere teams doen. Ons voorbeeld kreeg dan ook vlug navolging.

Het was ook even zoeken om het optimale volume water in de ballast tanks  te vinden. Naarmate de race vorderde kwam je tot de goede verhouding. Je zag ook in het begin van de race meer verschillen tussen de boten omdat er toen nog geëxperimenteerd werd, maar na verloop van tijd werd de optimale trim steeds duidelijker. Dat heb je natuurlijk wanneer er met eenheidsklasse boten gevaren wordt. Maar ik ben en blijf een groot voorstander van de eenheidsklasse. De prestaties en tactische keuzes geven de doorslag en niet de technische of technologische gewaagde keuzes. Het zorgt ook voor ‘close racing’, letterlijk. In de etappe naar Lissabon hebben we bijvoorbeeld drie dagen binnen een mijl van mekaar gelegen. De spanning is dan te snijden.”

In de loop van de race kwam Team Brunel met een bericht naar buiten over de grootste ergernissen aan boord. De geur onderdeks, het niet doorspoelen van de WC, snurken, eten van anderen inpikken… niets menselijks is de professionele zeilers vreemd. ,,Maar wij zijn wel gegroeid als team,” benadrukt Louis Balcaen. ,,Je mag niet vergeten dat bij de selectie de ‘match’ van de karakters een doorslaggevende rol speelde. Uitgangspunt bij de samenstelling was een team vormen dat in zeer moeilijke omstandigheden kan samenwerken. De ergernissen aan boord, die zijn gebleven, maar niet verergerd. Wie zich ergert moest maar een vuist in zijn zak maken. Niemand heeft zich verloren in een ruzie, niemand heeft zich emotioneel helemaal laten gaan. Wij waren echt een groep vrienden aan boord en die samenhang is heel belangrijk wanneer je op een paar vierkante meter moet samenleven. Tenslotte hadden we allemaal hetzelfde doel, zo hoog mogelijk op het podium eindigen. Maar zeilen met een team is dus niet alleen een strijd met de natuurelementen, het is ook een beproeving voor de cohesie van de groep.”

Moeilijke momenten

,,Neemt niet weg dat er moeilijke momenten zijn geweest, van China naar Auckland bij voorbeeld hebben we heel slecht gezeild. We hadden 100 mijl voorsprong op de groep en toen kwamen we in de doldrums terecht, een windstil gebied. We hebben slecht ingeschat waar de wind zich ging ontwikkelen en verlegden onze koers 90 graden. Twee uur later lagen we 20 mijl achter de groep. Mentaal was dat heel zwaar. Bij het ronde van Kaap Hoorn hebben we ook ons voorzeil gescheurd er stond toen meer dan 40 knopen wind. Je moet dan naar het voordek, er zijn prettiger dingen in het leven. Iedereen was vermoeid, had het nat en koud, stond onder spanning. Dat zijn geen makkelijke momenten. Kleren drogen was een probleem. Als je pak nat was dan bleef het nat voor de hele periode, benedendeks is er geen verwarming of ventilatie.”

Met alle meteo informatie en gegevens over de concurrenten waarover men aan boord beschikt, is elk manoeuvre een rationeel overwogen gegeven. Kan men stellen dat impulsief zeilen in de race niet van toepassing is en dat alles er heel berekend aan toe gaat? ,,Toch niet, het is een moeilijke balans tussen gevoel en ratio. Maar beiden spelen een rol bij de beslissingen aan boord. Het komt er op aan het evenwicht tussen beide te vinden.

VOR_InterviewLB3Eens je aan boord bent, maak je een klik en is je leefwereld beperkt tot de boot en de race. De rest van de wereld lijkt niet meer te bestaan. Wij mochten om de 7 dagen 5 minuten bellen. Ik weet, mijn moeder is een ongeruste natuur. Ik kan haar alleen maar geruststellen dat ik me altijd aanlijn en dat ik alles superveilig doe aan boord. Meer kan ik niet doen. Er was ook geen tijd om mijn vriendin te missen. Soms kwam ze naar een stopplaats maar door haar job was dit niet altijd mogelijk. Maar toch kan ik onomwonden zeggen dat onze relatie sterker uit de race gekomen is.”

Ambities en mogelijkheden

Heeft een jongeman van 26 nog ambities na de exclusieve  en unieke beleving die de Volvo Ocean Race bood? ,,Er is nog zoveel te beleven. Ik heb nu deelgenomen als jongere onder de 30 jaar, bij  de volgende editie ben ik nog altijd beneden 30 en ik heb zeker de ambitie om nog terug te komen. (Elk team in de Volvo Ocean Race moet een zeiler beneden de 30 jaar tellen. nvdr.)

Daarnaast zijn er nog zoveel uitdagingen en wedstrijden die ik nog niet heb gevaren, er zijn kansen om te groeien, het is gewoon ‘never ending’. Maar solo varen, daar denk ik niet aan, ik ben een ‘crew member’, de sociale dimensie aan boord is heel belangrijk voor mij. Het maakt het leven op de oceaan dat toch heel eenzaam kan zijn, zoveel aangenamer. Ik hou van de verbondenheid met het team en met de oceaan.”

Ik denk niet aan solo races, ik hou van de verbondenheid met het team en met de oceaan.

Louis Balcaen, die een paar jaar geleden lymfeklierkanker overwon, heeft aan deze moeilijke periode in zijn jong leven een sterk doorzettingsvermogen overgehouden. Juist deze karaktertrek zette hem op weg naar een unieke prestatie in de zeilerswereld.  ,,Het  speelt amper in mij hoofd, dat is het verleden en dat laat ik achter mij. Ik voel me supergezond en heb het volste vertrouwen in de toekomst.”  Maar concrete plannen voor de toekomst zijn er nog niet. Wil hij doorgroeien tot schipper, heeft hij ambitie om ooit de America’s Cup te varen?  ,,Het is te vroeg om daar op te antwoorden. Zeker is dat ik wil blijven zeilen, in welke rol, dat doet er momenteel minder toe. Van de America’s Cup kan ik wel dromen, maar ik heb niet de ervaring om daar een rol in te spelen nu multihulls en foils er de dienst uitmaken. Er zijn heel wat getalenteerde jonge zeilers die onder meer in multihull,  49-er of  Moth een ruime ervaring hebben opgebouwd. Zij lijken mij de gepaste kandidaten om de teams van de America’s Cup te versterken. Voor jonge zeilers blijf ik de ervaring die opgebouwd wordt in de kleinzeilerij cruciaal vinden. Maar dan is het wel zaak om uit te kijken naar de klassen die aansluiten bij de toekomst van het zeilen.”

Interview: Leo Van Dorsselaer

Foto’s: Jean-Louis Desneux / Paul Bolsius / Stefan Coppers – Volvo Ocean Race.

Previous Story

Drinkfles ten voordele van Sea First

Next Story

Mosselseizoen start veelbelovend

Related Posts

  • Jeanneau’s Cap Camarat viert 40ste verjaardag

    By admin
    De Cap Camarat serie van Franse...
  • First 44, cruiser-racen zoekt nieuwe horizonten

    By admin
    Het First gamma van Bénéteau viert haar...
  • Zeezeilen: INDUMAR Open Noordzee Kampioenschap 2022

    By admin
    Dertien zeilwedstrijden op de Noordzee...
  • Top 5 voor Isaura en Anouk in 49erFX

    By admin
    De “51ste Trofeo S.A.R. Princesa Sofia”...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Boot e-mag editie 02 – 2022

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • Clean up on Tour, suppend zwerfafval in het hele land verzamelen 22 mei 2022
    Leren suppen én de natuur een beetje schoner maken? Dat kan officieel vanaf vrijdag 27 mei 2022 tijdens de lancering van Clean up on Tour. Dit is een SUP tour die komende zomer door het hele land reist, waarbij zwerfafval uit het water wordt opgeruimd. Lees verder op watersportverbond.nl Foto: Watersportverbond Dit bericht is geplaatst […]
  • Na twee jaar is het zover: luxe zeiljacht van maar liefst 56 meter lang verlaat productiehal van Vitters Shipyard in Zwartsluis 21 mei 2022
    Een gigantisch, luxe zeiljacht van maar liefst 56 meter lang verliet deze week de productiehal van Vitters Shipyard in Zwartsluis. Een magisch moment voor iedereen die met groot vakmanschap, creativiteit en toewijding aan de bouw van het unieke jacht heeft bijgedragen. Maar veel tijd om erbij stil te staan is er voor de vakmensen van […]
  • Modelboten bij Museumwerf Vreeswijk op Hemelvaartsdag 20 mei 2022
    Op donderdag 26 mei (Hemelvaartsdag) houdt de ‘varende modelbouwclub’ Het Anker houdt zijn jaarlijkse Werkschependag. Dit jaar komen de modelbouwers van de Nieuwegeinse club elkaar en leden van andere modelbouwverenigingen daarvoor naar Museumwerf Vreeswijk. Lees verder op binnenvaartkrant.nl Foto: VMBC Het Anker Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van Nauticlink. Heb je vragen of opmerkingen […]
  • Nieuwe superjacht is trimaran 20 mei 2022
    Soms moet je vooruit durven kijken. Hoe ziet het superjacht van de toekomst eruit? Twee ontwerpbureau’s begonnen samen vanuit het idee ‘Waarom niet?’ en kwamen uit op een revolutionair schip. Het resultaat is een gelijkvloerse trimaran van veertig meter met een binnenruimte van maar liefst 783 vierkante meter. Het ontwerp heeft de naam Domus gekregen, […]

RSS Yachtweb.be

  • SAILABITILY OP REVA 2022

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)