• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Lichtweercondities bepalen Belgian Open Championship Draak Oostende

By admin on 17 augustus 2020 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Ook de Drakenklasse ontsnapt niet aan de Coronamaatregelen. Het gemiddeld aantal deelnemers aan dit Open Belgisch Kampioenschap zakte, maar de kwaliteit van de deelnemers steeg.  Buitenlandse profzeilers grepen dit uitzonderlijke sportevent aan om toch naar Oostende te komen. Eindelijk was er weer een wedstrijd. Het veld van Belgische Corinthian (amateur) Draakteams keek met belangstelling uit naar de confrontatie met semi of volprofessionele racingteams uit Frankrijk, Turkije en de Cayman eilanden.


Foto: Team Provezza (P. De Jonge)

Dat was buiten het wispelturige weer gerekend. Op dag één werden twee manches gevaren, op dag twee één enkele, na lang wachten. En toen bleef de wind helemaal uit. Op de vier geprogrammeerde wedstrijddagen was er amper genoeg wind om drie van de acht geplande manches te varen. Het is nog nooit eerder gebeurd dat er zo lang achtereen zo weinig wind stond in Oostende.

“We kijken er naar uit om ons te meten met de Europese- en Wereldkampioenen in deze klasse.” Zei Steven Vermeire, een bemanningslid van het Belgische Team White Pearl (BEL 88) voor de start. De reeksen werden gedomineerd door de teams Provezza (TUR 1212), Bande a Part (FRA 428) en Power Play (CAY 9).

Provezza (TUR 1212) zette nog een uitzonderlijk resultaat neer in de tweede reeks. Volgens stuurman Andy Beadsworth stond hun klok nog op Engelse tijd en startten ze daarom te vroeg. Na het strafrondje wisten de Britten alsnog als eerste te finishen. Beadsworth: “Het was onze eerste wedstrijd in vijf maanden. Voor een pro zeilraceteam is dat lang. We zijn niet bepaald beroemd voor zeilen bij licht weer. Maar we handelden vlot en namen de juiste opties qua windshiften en compensatie van de dwarsstroming.“ Provezza zocht de buitenkant van het veld op, ging langs de meeste tegenstanders heen en bleef in de laatste rechte lijn netjes in het midden van het parcours, zeker van een grote bootsnelheid.

Team Herbie

Team Herbie (BEL 82) verzilverde de challenge tussen pro’s en amateurs finaal als beste. Onder meer door in reeks twee als tweede een spectaculaire start te nemen in vrije wind en die positie tot aan de finish te behouden. “We zeilen al zo’n twintig jaar in de Drakenklasse, “ zegt stuurman Xavier Vanneste. Jaar na jaar gaan we vooruit, en wat we nu hebben gerealiseerd doet deugd.”

Team Blanc de Blancs

Stimulans

De speciale prijs voor het jongste team ging naar Blanc de Blancs (BEL 77). Yannick Bongaerts, Casper De Wolf en Hendrik Paneel knapten de Draak vorige winter helemaal op. Ze investeren hun ervaring uit andere eenheidsklassen zoals Snipe en Laser en maken er geen geheim van dat hun doel een geslaagde deelname is aan de Gold Cup (het Wereldkampioenschap Draakzeilen) dat in ‘ 22 in Oostende staat gepland. Een elfde plaats is een enorme stimulans om verder te werken aan hun raceskills. “Vooral beter starten is een belangrijk werkpunt,” vindt stuurman Bongaerts. Dat betekent dat het team aan de nog resterende Ostend Cups en de races in Kinrooi, Limburg gaat deelnemen. Ze zijn in de wolken over het advies en de technische support van de andere draakzeilers. “De Portugese meervoudig Draakkampioen Rebelo de Andrade kwam bij ons aan boord talloze adviezen geven om de boot performanter te maken.” Zegt Paneel enthousiast.

Rimpelloos

Alle deelnemers waren het unaniem eens dat de wedstrijdorganisatie rimpelloos is verlopen. Juist uitgelegde en op wind en stroming gecorrigeerde wedstrijdbanen, inspanningen om het maximaal aantal manches te varen en de warme verwelkoming door de Belgian Dragon Association (BDA) en de Royal North Sea Yacht Club (RNSYC) Oostende zetten de poorten wijd open voor de Gold Cup van 2022 waar meer dan 80 teams verwacht worden, zowel professionele als amateurs.

Voorzitter BDA Alex Helsen: “Ook in de complexe Corona situatie zijn we in staat gebleken een faire, veilige, hoogstaande competitie te organiseren in de haven en op zee. We werken aan de uitbreiding van ons racebegeleidingsteam in samenwerking met de Royal North Sea Yacht Club in de aanloop van de Gold Cup. Zo blijft de zeilsport essentieel voor het DNA van de Stad aan Zee.”

Resultaten.

Foto’s (Pit De Jonge / Ship to Shore)

 

Previous Story

Vers van de pers… Bootmagazine Special – Olympische Spelen Retro

Next Story

Update: Cannes Yachting Festival geannuleerd

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)