• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Kostprijs waterwegenvignet 2013 stijgt met 60 procent

thumbnail

Leuk kerstcadeau hebben de heren Clinckers en Portugaels, gedelegeerd bestuurder van respectievelijk Waterwegen en Zeekanaal nv en nv De Scheepvaart, voor de pleziervaarders bedacht. De prijs van het Waterwegenvignet voor 2013 stijgt met 60 procent. Een jaarvignet van 50 euro kost voortaan 80 euro en het jaarvignet van 100 euro stijgt naar 160 euro.

Toch gaat het hierbij alleen maar om een indexaanpassing, aldus een gemeenschappelijk schrijven van beide beheerders van de Vlaamse waterwegen, gedateerd op de dag voor kerstmis.

De prijs van het waterwegenvignet werd vastgesteld in 1991 en is sindsdien niet meer verhoogd. In een kromme redenering stellen beide heren dat de watersporters daardoor jarenlang ‘winst’ hebben gemaakt omdat er geen indexatie van de tarieven is gebeurd. ,,Nochtans zijn de kosten verbonden aan de extra bediening op zon- en feestdagen voortdurend gestegen en was het oorspronkelijke uitgangspunt bij de invoering van het vignet dat de extra bediening voor de pleziervaart zou worden gefinancierd via de inkomsten van het vignet.” Meer zelfs, volgens de waterwegbeheerders krijgen de watersporterliefhebbers er nog een cadeautje bovenop. ,,Daar waar om economische redenen de beroepsvaart geschut wordt op de zondag, zal de pleziervaart op zondag eveneens geschut worden. Hiervoor zal geen extra vergoeding aangerekend worden, ” aldus Waterwegen en Zeekanaal nv. Als dat niet genereus is.

Tot daar de inhaalbeweging. Voortaan zal de indexering ook elk jaar gebeuren, gebaseerd op het indexcijfer van de maand september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het verschuldigde waterwegenvignet aangerekend zal worden.

Vanaf 2013 gelden volgende tarieven:

Vaartuigen met een lengte kleiner dan of gelijk aan 6 meter en die met grote snelheid varen en de vaartuigen met een lengte groter dan 6 meter, maar kleiner of gelijk aan 12 meter en die niet met grote snelheid varen: 80 euro.

Vaartuigen met een lengte groter dan 6 meter, die met een grote snelheid varen en de vaartuigen met een lengte groter dan 12 meter: 160 euro.

Met een grote snelheid wordt bedoeld meer dan 20 km/u.

De jaarlijkse vignetten gelden nog steeds van 1 januari 2013 tot 31/03/2014.

De deeltijdse vignetten (1 januari tot 30 juni 2013 of 15 juni tot 15 september 2013 of 1 september 2013 tot 31 maart 2014) kosten voor de voornoemde types vaartuigen telkens net de helft, dus 40 of 80 euro.

 

 

 

Previous Story

Yachting trofeeën 2012, weinig verrassingen maar daarom niet minder verdienste

Next Story

Vendée Globe – Update 5 januari 2013

Related Posts

  • Ineos Team UK plaatst zich voor de finale van de Prada Cup

    By admin
    Nog tot 22 februari wordt in Auckland de...
  • Jaaroverzicht 2020 HanseYachts AG: na tegenwind orders op recordniveau

    By admin
    Met zijn merken Hanse, Dehler, Moody,...
  • First–reeks krijgt nieuwe adem

    By admin
    Bénéteau en Seascape lanceren 3 nieuwe...
  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Bloedstollende finale Vendée Globe 25 januari 2021
    Met nog drie dagen te gaan zijn er nog vier kanshebbers voor de overwinning in deze solo nonstop rond de wereld-race. In de bloedstollende finale gaat het er niet alleen om wie als eerste over de lijn voor start- en finishplaats Les Sables d’Olonne vaart, sommige zeilers hebben onderweg een redding uitgevoerd en kregen daarvoor […]
  • Wat maakt het Eems-estuarium zo troebel? 25 januari 2021
    In de laatste decennia zijn de rivier de Eems en het middendeel van het Eems-Dollard estuarium steeds troebeler geworden. Dat heeft grote gevolgen voor de flora en de fauna van het gebied. Er worden nu oplossingen gezocht voor het terugdringen van de troebelheid. Dagblad van het Noorden publiceerde een artikel over dit interessante vaargebied aan […]
  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020