• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Kopgroep houdt het spannend met ruim 800 mijl te gaan

By admin on 23 november 2017 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

De Volvo Ocean Race-vloot heeft minder dan 1.000 nautische mijlen (nm) te gaan tot de finish in Kaapstad, de kopgroep iets meer dan 800 nm. Het Spaanse MAPFRE van schipper Xabi Fernández behoudt ook op woensdag zijn koppositie in de tweede etappe. Al bedraagt het gat tussen MAPFRE en het Nederlandse Team Brunel in vierde positie slechts 36,9 nm.

FOTO: Leg 02, Lisbon to Cape Town, day 18, on board MAPFRE, Pablo Arrarte stearing, Blair Tuke holding the main sheet. 22 November, 2017- Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race

Twee dagen geleden had MAPFRE nog een buffer van 35 nm ten opzichte van de nummer twee. De Spanjaarden dankten die buffer aan hun positie als meest zuidelijke boot, waardoor ze als eerste de betere wind konden oppikken van een front dat oostwaarts bewoog. In de 48 uur daarna nam die voorsprong af. Dongfeng Race Team maakte een opmars en kwam terug tot 23 mijl achter MAPFRE, terwijl Vestas 11th Hour Racing in derde positie en Team Brunel in vierde eveneens winst boekten. Op dit moment is het verschil tussen de eerste vier boten dus amper 37 nm.

De Stealth Mode van Team Brunel van schipper Bouwe Bekking werd niet gebruikt om nog zuidelijker te gaan, zoals ze vooraf deden vermoeden. In werkelijkheid koos het Nederlandse team ervoor om zich noordelijk van de kopgroep te positioneren. Het gewenste effect bleef uit. Toen Team Brunel gisteren weer ‘zichtbaar’ werd, was de afstand tot MAPFRE nagenoeg gelijk. In de ranking moesten ze echter Dongfeng Race Team en Vestas 11th Hour Racing met een kleine marge voor laten gaan.

Het positierapport van vandaag 13 uur UTC laat zien dat MAPFRE opnieuw uitloopt. Sinds vanmorgen 7 uur UTC pakken ze kostbare mijlen terug op de hele vloot. Ondanks dit zegt MAPFRE-navigator Joan Vila dat ze op hun hoede zijn voor een eventuele aanval van achteren. “Als je eerste ligt, is die plek lastig te verdedigen. We proberen te doen, wat het beste voor ons lijkt. De transitie voor ons ziet er goed uit, maar we zijn een beetje bang dat de wind lichter zou kunnen zijn dan verwacht. De race is verre van over. Dongfeng, Vestas en Brunel hebben allemaal hun sterke momenten gehad en doen het goed. Ze vormen alle drie een bedreiging voor ons.”

Op de vraag of hij denkt dat MAPFRE de leiding vast kan houden, reageert Vila voorzichtig optimistisch. “Als alles volgens planning verloopt wel, maar het weer is geen exacte wetenschap. Wie zullen zien hoe het gaat. Je kunt nooit iets met zekerheid zeggen.”

Terwijl de sfeer aan boord van MAPFRE opgetogen was, geldt het tegenovergestelde voor team AkzoNobel van de Nederlandse schipper Simeon Tienpont. Zij hoopten dat hun middenweg tussen het leidende viertal in het zuiden en Turn the Tide on Plastic en Team Sun Hung Kai/Scallywag in het noorden meer zou opleveren. Ze zakten echter als enige uit het koudefront en kwamen zo in lichtere wind terecht. Om 13 uur UTC lag team AkzoNobel 155 nm achter MAPFRE en had het in het laatste etmaal 85 mijl verloren.

Sun Hung Kai/Scallywag en Turn the Tide on Plastic hadden meer geluk en konden langer aanhaken bij het koudefront. Zo konden ze het Nederlandse team AkzoNobel passeren. De vijfde positie van Scallywag bracht de bemanning, inclusief de Nederlandse Annemieke Bes, in een positieve stemming.

“Afgelopen nacht heeft iedereen zijn uiterste best gedaan om een groot zeil op te houden. We hebben echt hard gepusht”, zei een opgetogen Steve Hayles. “We hebben 7 mijl gepakt op Turn the Tide on Plastic en we kregen het voor elkaar om voor het front te blijven. AkzoNobel ten zuiden van ons, viel daar net van af. Dat betekent dat zij een slechtere windrichting hebben. Wij zijn 18 mijl op hen uitgelopen. Ze zaten een beetje gevangen tussen de noordelijke en zuidelijke groepen. Ze probeerden voor het front te blijven, maar dit is uitgelopen op een enorm verlies.” Het gat tussen de kopgroep en Scallywag bedraagt ruim 100 nm.

De huidige ETA voor de finish van het leidende viertal in Kaapstad is vrijdag laat op de dag, mits de huidige voorspellingen zo blijven. Op donderdag volgt een nauwkeurigere ETA.

Etappe 2 – Positierapport – woensdag 22 november (dag 18) – 13:00 UTC
1.MAPFRE — distance to finish – 822.0 nautical miles
2.Dongfeng Race Team +22.9
3.Vestas 11th Hour Racing +29.1
4.Team Brunel +36.9
5.Sun Hung Kai/Scallywag +137.9
6.Turn the Tide on Plastic +147.7
7.team AkzoNobel +155.2

TagsMAPFRETeam BrunelVolvo Ocean Racezeilen

Previous Story

Rolls-Royce presenteert hybride superjacht met brug onderdeks

Next Story

Stealth Mode, lastige beslissingen en intense strijd met finish in zicht

Related Posts

  • Top-10 plaats voor Emma Plasschaert op het EK Laser 2020

    By admin
    In het Poolse Gdansk verzamelden van 6 tot...
  • Team AkzoNobel wint eindspurt zesde Volvo Ocean Race-etappe

    By admin
    Het Nederlandse team AkzoNobel wint de zesde...
  • Volvo Ocean Race-vloot verlaat Guangzhou — Vestas 11th Hour Racing mist zesde etappe

    By admin
    Op maandagmorgen 5 februari verliet de Volvo...
  • Mapfre winnaar Volvo Ocean havenwedstrijd in China

    By admin
    Op zaterdag 3 februari vochten in Guangzhou...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)