• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Kaalslag bij kleine Franse botenbouwers

Het botenlandschap wordt weer wat schraler. In Frankrijk doet zich een kaalslag voor onder de kleine werven. Wie eind dit jaar de watersportbeurs in Parijs bezoekt zal vast een aantal lokale exposanten met karakteristieke, eigenzinnige realisaties missen. Ikone, Ofcet, Skellig, Bi-Loup, al deze merken zullen zonder tegenbericht niet meer terug te vinden zijn op de beursvloer.

Eind juli ging de bouwer van de het  Ikone gamma in liquidatie. Ikone Espace, gevestigd in Concarneau, is de bouwer van een unieke reeks kleine familiale ‘cat getuigde’ zeiljachten. De werf had net zijn nieuwe Ikone 6.50 te water gelaten, naast hun klassieker, de Ikone 7.50 (foto bovenaan).  In 2018 werden een 15-tal boten gebouwd, goed voor een zakencijfer van 1 miljoen euro. Maar een gebrek aan kapitaal, op het moment dat dit het meest nodig was bij de lancering van een nieuw model, werd de werf fataal.

De Ofcet 32.

 

De Skellig 5 van Plasmor.

Eind mei heeft de handelsrechtbank van La Rochelle de scheepswerf Ofcet failliet verklaart. Deze werf was gespecialiseerd in de bouw van kleine 6,50 m wedstrijdjachten, vooral bestemd voor de Mini-Transat. Deze niche markt was blijkbaar te beperkt om de werf te laten overleven. Nochtans werd hun nieuw type, de Ofcet 32 in 2018 bekroond als wedstrijdjacht van het jaar. Maar de bestellingen bleven ondermaats.

En in september vorig jaar kwam er ook een einde aan de productie van Wrigthon Bi-Loup gevestigd in Caen. De Wrigthon werf had in 2014 de productie van de ‘Bi-Loup’ weer in handen genomen, nadat deze de boeken had neergelegd. Ook hier ontbraken de middelen om een sterk verkoopteam uit te bouwen.

Een maand later, eind oktober 2018, legde ook Plastimor in Vannes de boeken neer. Naast de zeekajaks bouwde deze werf zeilboten onder het merk Skellig. Hier zou de veroordeling tot een belangrijke som in een geschil met twee ex-werknemers het laatste duwtje geweest zijn dat werf tot zinken bracht. Een gebrekkige cash flow kon dit verlies niet goedmaken. Toch een lichtpuntje, een van de kaderleden kon een doorstart realiseren en een ‘nieuw’ Plasmor in de steigers zetten.  Sinds zijn ontstaan in 1977 had Plasmor bijna 13.000 kajaks en 700 zeilboten gerealiseerd.

Vernieuwde interesse van de ‘groten’

Naast de duidelijke onderfinanciering die aan de basis ligt van deze faillissementen, speelt ongetwijfeld nog een andere vaststelling. De vernieuwde interesse van de ‘grote’ merken voor de ‘kleine’ boten. Denk aan Bénéteau, Bavaria of de Hanse Group die zich opnieuw aan dit segment wagen. Door hun seriebouw en productievestigingen in ‘lagere’ loonlanden kunnen zij een prijsniveau bieden waar kleine inlandse werven alleen maar kunnen van dromen. Wanneer de kleine, onafhankelijke werven dit prijsniveau willen halen, komt hun rendabiliteit zwaar onder druk te staan. Zo fanatiek is het chauvinisme van de botenliefhebbers dan ook weer niet, wanneer zij op de kleintjes moet letten. (lvd)

 

 

Previous Story

Greta Thunberg brengt ook milieuvriendelijk karakter van het zeilen onder de aandacht

Next Story

Hiswa Boot van het Jaar verkiezing op laatste moment geannuleerd

Related Posts

  • Ineos Team UK plaatst zich voor de finale van de Prada Cup

    By admin
    Nog tot 22 februari wordt in Auckland de...
  • Jaaroverzicht 2020 HanseYachts AG: na tegenwind orders op recordniveau

    By admin
    Met zijn merken Hanse, Dehler, Moody,...
  • First–reeks krijgt nieuwe adem

    By admin
    Bénéteau en Seascape lanceren 3 nieuwe...
  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Bloedstollende finale Vendée Globe 25 januari 2021
    Met nog drie dagen te gaan zijn er nog vier kanshebbers voor de overwinning in deze solo nonstop rond de wereld-race. In de bloedstollende finale gaat het er niet alleen om wie als eerste over de lijn voor start- en finishplaats Les Sables d’Olonne vaart, sommige zeilers hebben onderweg een redding uitgevoerd en kregen daarvoor […]
  • Wat maakt het Eems-estuarium zo troebel? 25 januari 2021
    In de laatste decennia zijn de rivier de Eems en het middendeel van het Eems-Dollard estuarium steeds troebeler geworden. Dat heeft grote gevolgen voor de flora en de fauna van het gebied. Er worden nu oplossingen gezocht voor het terugdringen van de troebelheid. Dagblad van het Noorden publiceerde een artikel over dit interessante vaargebied aan […]
  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020