• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Jonas Gerckens haalt Belgisch record Route du Rhum binnen

By admin on 26 november 2018 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

In de nacht van zondag op maandag  25-26 november 2018 haalde Jonas Gerckens de finishlijn van de 11e editie van de Route du Rhum  na 21 dagen, 9 uur, 55 minuten en 15 seconden wedstrijd. Hij eindigde op de 14e plaats en schrijft daarmee  het Belgische record van Michel Kleinjans  (15e in 2014) op zijn naam.

Daar  had hij wel een kleine meevaller voor nodig, want de Fransman Arthur Hubert  die net voor hem finishte, kreeg een straftijd van 45 minuten waardoor Jonas de 14e plaats in de wacht sleepte.

“Het ronden van Guadeloupe was erg gunstig voor mij, ik had wind en heb niet langer nagedacht en alles gegeven,” aldus een duidelijk vermoeide en geëmotioneerde Jonas Gerckens bij de aankomst in Point-à-Pitre. Met zijn 14e plaats haalt hij meteen  ook het Belgisch record in de Route du Rhum binnen dat hij afsnoept van Michel Kleinjans die in de vorige editie in 2014 als 15e eindigde.

Ambitie

Voor de start verduidelijkte Jonas dat zijn eerste ambitie was dit  Belgisch record te verbeteren. Missie geslaagd. Zijn tweede doelstelling, een top 10 plaats, ging verloren nadat hij een tussenstop in Cascais, Portigal moest maken wegens het falen van het energiesysteem aan boord van zijn Volvo 104. Daardoor was hij op achtervolgen aangewezen.

Deze 11e editie van  Route du Rhum was alles behalve comfortabel, om het met een understatement te zeggen. Jonas kreeg af te rekenen met 3 stormen, moest stoppen in Cascais (Portugal) naar aanleiding van problemen met de batterijen,  verloor 1 spinnaker, brak de as van het zijzwaard aan bakboord, had problemen met zijn automatische piloot en zijn satelliet… schade vooral toe te schrijven aan  stress en een ernstig gebrek aan slaap.

“Ik kan het nog steeds niet geloven, ik ben opgewonden en erg blij, en het breken van het Belgisch record is het bewijs dat de race nooit voorbij is tot je over de finish bent.”

Previous Story

Antwerps havenerfgoed en droogdokken in pakkende documentaires

Next Story

ONZK 2019 kiest voor nieuwe formule 

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)