• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Jachthavens gaan strijd tegen plastic soep aan met Seabin

By admin on 21 november 2017 in Havens, Nieuws, Verenigingen & Organisaties

Eenvoudig en toch effectief. De Seabin, een drijvende prullenbak zuigt plastic en andere troep op uit het water. Daardoor voorkomt hij dat de plastic soep en andere vervuiling in zeeën en oceanen toenemen. Marina Muiderzand in Almere heeft als eerste Nederlandse jachthaven een Seabin in gebruik genomen.

The Seabin is een uitvinding van twee Australische surfers en botenbouwers: Andrew Turton en Pete Ceglinski. Zij zagen de toenemende vervuiling van de oceanen met lede ogen aan. ‘Als we op het land een vuilnisbak kunnen hebben, waarom dan niet ook eentje in het water?’, vroeg het tweetal zich af.
Na vele jaren testen hebben ze een drijvende prullenbak ontwikkeld die je in het water van elke haven of dok kunt leggen. Met behulp van een elektrische waterpomp zuigt de Seabin plastic flessen, bekers, zakjes, kleine stukjes plastic, olieresten en ander afval dat drijft op het water naar binnen, terwijl vissen buiten schot blijven. Op die manier kan één Seabin in een jaar tijd 83.000 plastic zakjes en 20.000 plastic flessen opruimen. In totaal een halve ton vuil. Al het ingezamelde plastic wordt gerecycled.

Samenwerking Seabin en Thuishavens

Twee jaar geleden liep directeur Nanke den Daas van Thuishavens de twee ‘surfdudes’ tegen het lijf tijdens de internationale watersportbeurs METS in Amsterdam. Zij raakte zo enthousiast over hun verhaal dat ze besloot hun crowdfundingproject te steunen.
Nu de productie klaar is mag het bedrijf daarom de eerste Seabin van Nederland in gebruik nemen. Naast Marina Muiderzand exploiteert Thuishavens Jachthaven Bruinisse, Jachthaven Naarden en Dorado Beach in Olburgen. In de jachthavens wordt water en energie bespaard, worden veel materialen hergebruikt, wordt afval gescheiden ingezameld, geldt een verbod op schadelijke bestrijdingsmiddelen en wordt gebruik gemaakt van groene stroom. De havens hebben al jaren een blauwe vlag. Ook steunt Thuishavens de Plastic Soup Foundation en de stichting ‘By the Ocean we Unite’, die het probleem van de plasticvervuiling van het zeewater aan de bron willen aanpakken.

Bewustwording

Als de Seabin op Marina Muiderzand een succes is, wordt de drijvende prullenbak in meer havens ingezet. ,,Wij zijn op onze havens zeer begaan met mens en milieu en proberen het water zo schoon mogelijk te houden. Wij willen de schoonste havens van Nederland hebben,” zegt Nanke den Daas. ,,De Seabin past naadloos in die visie. Wij kunnen het plastic in de zeeën niet opruimen, maar willen het goede voorbeeld geven.
Ons doel is meer bewustwording creëren rond de rol die watersporters en onze ligplaatshouders zelf spelen in het schoon houden van het water in onze jachthavens en het vaargebied. De echte oplossing is stoppen met het water te vervuilen. Dus simpel gezegd: je rotzooi opruimen. Daarom treden we ook als ambassadeur voor Seabin op bij lokale scholen en nodigen we scholieren uit om hen te laten zien hoe Seabins werken.”

Meer informatie is te vinden op http://www.thuishavens.nl/

Over The Seabin Project

The Seabin Project is opgericht door de Australische zeilers, surfers en professionele botenbouwers Andrew Turton en Pete Ceglinski. Zij hebben een drijvende afvalemmer ontwikkeld voor jacht- en commerciële havens, dokken en yacht clubs. De Seabin zuigt al het drijvende afval op uit het water en kan zo’n 1,5 kilo afval per dag opnemen. Doel is vervuiling van zeeën en oceanen te voorkomen en de toenemende plastic soep niet groter te laten worden. Na een succesvolle crowdfunding campagne is het eerste V5 type op de markt gebracht, die in verschillende havens in gebruik zal worden genomen.

Zie voor meer informatie: http://seabinproject.com/

Fotograaf: Maarten Feenstra – Feenstra Fotografie

Tagsduurzaamhavenmilieuwatersportindustrie

Previous Story

Stealth mode…Team Brunel 24 uur ‘van de radar’

Next Story

Belgian Boat Show, Gent: 30 jaar toegangspoort tot het water

Related Posts

  • boot Düsseldorf: de SUP’ers van vandaag zijn de bootkopers van morgen

    By admin
    boot Düsseldorf ruimt heel wat plaats in...
  • Rolls-Royce presenteert hybride superjacht met brug onderdeks

    By admin
    Rolls-Royce kondigde tijdens het Global...
  • Mazu Yachts met stijlvolle 38 open ‘witte parel’

    By admin
    De ontwerper en bouwer van het Turkse Mazu...
  • Boat Builder Awards, gedeelde eerste prijzen en andere bekroningen

    By admin
    Acht winnaars en twee eervolle...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)