• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Innovatieve contra-roterende propellers op nieuwe Suzuki DF350A V6 4-takt buitenboord

By admin on 12 juni 2017 in Materiaal, Uitrusting, Accesoires, Nieuws, Ribs & Semi-rigides

De nieuwe Suzuki DF350A V6 4-takt buitenboordmotor van 350 PK beschikt over innovatieve contra-roterende propellers en is meteen de krachtigste buitenboord die Suzuki tot op heden heeft gebouwd.

suzuki350-2lrDe Suzuki-ingenieurs wisten  350 pk te halen uit  een compacte, lichtgewichte powerhead. De robuuste motorverplaatsing van 4,4 liter komt overeen met een prestatieverhouding van 12,0: 1, het hoogste ooit voor een productie buitenboordmotor. Een combinatie van koele luchtinlaat, dubbele brandstofinjectoren en een versterking van de zuigers heeft gezorgd voor het vrijwel elimineren van de ‘motorknock’, een typisch bijproduct van hogedrukmotoren.

Dubbele injectoren

Naast de direct lichtinlaat zorgen twee kleinere brandstofinjectoren voor een nauwkeurige injectie van brandstof naar het midden van de verbrandingskamer, wat verbanding buiten het centrum voorkomt. Dat laatste is vaak een belangrijke oorzaak van kloppen. Bovendien, omdat 100% van de brandstof tegelijkertijd in de cilinder wordt ingespoten, wordt ook een mate van koeling verkregen, wat tot 3% extra vermogen  oplevert zonder dat er een ‘klop’ wordt veroorzaakt.

Om 350 pk te bereiken, moet het oppervlak van de zuiger de extra krachten weerstaan. Om zowel prestatie als lang leven te verzekeren, hebben Suzuki-ingenieurs gezrogd voor ‘Shot peening’, een warmtebehandelings proces,  waarbij fijne kuiltjes in het bovenvlak van de zuiger de druk die tijdens de verbranding wordt gecreëerd, gelijkmatig verdelen.

Suzuki Dual Prop System

Terwijl tegengestelde propellers geen nieuwe technologie zijn, werden ze tot nu toe nog nooit succesvol gebruikt op buitenboordmotoren. De dual propellers van de DF350A bieden drie belangrijke voordelen, compacte grootte, verhoogde stabiliteit en grotere “tractie”.

Door de kracht van de motor over zes bladen te verdelen, in plaats van slechts drie, kan de grootte van de versnellingen en versnellingsbakken beperkt worden, wat het ontwerp  slankere en  meer hydrodynamisch maakt. Suzuki ingenieurs brachten vele uren door met computersimulatie en op het water, wetende dat het verminderen van weerstand onder water essentieel is om de totale snelheid en prestaties van de boot te verbeteren.

Contra-roterende propellers bieden ook extra oppervlakte, voor meer stabiliteit en verhoogde “tractie” of grip onder water. Dit resulteert in een uitzonderlijke versnelling of hole-shot, truer-directionele voortstuwing (elimineren stuurmoment).
Belangrijk is dat deze voordelen reëel voelbaar zijn, zelfs bij zwaardere of zwaar geladen boten.

De DF350A maakt ook gebruik van Suzuki’s Lean Burn Control Technology, voor een betere brandstofeconomie gedurende elk toerentalregime, maar vooral bij kruissnelheid. Net zoals alle Suzuki 4-takt motoren, is de DF350A buitengewoon stil bij stationair draaien.

De DF350A wordt geproduceerd in Suzuki’s Toyokawa-fabriek in Japan en zal in de nazomer wereldwijd beschikbaar zijn.

Voor meer informatie over Suzuki’s nieuwe DF350A of hun volledige lijn van 4-takt buitenboordmotoren van 2,5 tot 350 pk, kunt u terecht op www.globalsuzuki.com of www.suzuki-marine.be.

 

 

Previous Story

Evi Van Acker wint de World Cup Series Final te Santander

Next Story

15de editie Schelderegatta

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)