• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Algemeen nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Algemeen nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020
  • Watersportnieuws.be

Indumar ONZK – Ostend Sailing Weekend

Het Ostend Sailing Weekend maakte haar ambitie helemaal waar. Namelijk: een combinatie van topwedstrijden op zee voor een zo ruim mogelijk
zeilerspubliek realiseren. Ondanks Coronabeperkingen startten 39 boten in een reeks topwedstrijden, verdeeld in de IRC en CR klassen. De halfton- en de SB20- klasse werd ondergebracht in de IRC 3 klasse. Kwestie dat een beperkt team het wedstrijdverloop op het water efficiënt kan aanpakken. Foto & tekst: Ship to Shore

De zeilers leefden zich uit in respectievelijk 6 (IRC) en 4(CR) manches, gespreid over zaterdag en zondag. De zeilers hadden het  over Middellandse
zee condities met een noordelijke bries tussen 12 en 20 knopen,  korte deining en springtij.

Njord (BEL 35080) deelt de lakens uit in IRC 1/2

Schipper Paul Jonckheere wil al een tijdje komaf maken van de vele tweede posities. “Ondanks de Corona hebben we heel, werkelijk heel veel zorg
gedragen aan zowel de boot, het materiaal als de bemanningsroutine. Zo hebben we nieuwe zeilen en is de boot er vlak voor de race nog uit het water
geweest om aangroei weg te schuren. We hebben ook toptalenten uit de eenheidsklassen aan boord genomen.” Zegt de Jonckheere. Zo kon
wereldkampioen Laser Simon de Gendt zich volledig op het sturen concentreren en zijn Toon van Caneghem, vice Belgisch kampioen Europe en Pepijn Orbie, Laser, centrale crewmembers. 

Jonckheere: “We zagen gestaag onze overwinningskansen groeien bij iedere van de in totaal zes manches. We hebben er dan ook alles aan gedaan om de rust aan boord te bewaren en ons ten volle in te zetten tot op de finish.”
Snelle maneuvers, maximale bootspeed en sterke, jonge zeilers aan boord die het resultaat laten voorgaan op alles, daarmee maakte de Njord het
onderscheid. Plus de niet te onderschatten lokale kennis: de Njord ontweek de tegenstroom door heel nauwgezet op ondiep water boven de zandbank te blijven. Voor het Njord team is deze Belgische Kampioenstitel een extra duw om zo snel mogelijk ook aan internationale IRC wedstrijden te gaan
deelnemen, waaronder de legendarische Fastnet race.

Picsou (BEL 9009) voelde de hete adem van de halftonners in de nek

Omdat diverse boot categorieën onder IRC 3 zeilden kwam het eindresultaat voor sommigen wel als een verrassing. Positief omdat de Picsou (BEL 9009) haar suprematie kon bevestigen in deze klasse en dus als eindoverwinnaar tevoorschijn kwam. Het is al lang dat men uitkeek naar de match tussen de IRC gemeten boten en de halftonners die zich meer als level rating class profileren. Voor de halftonners kwam die overwinning van deze pur sang IRC boot dus niet als een verrassing, hoewel team Pilate (Général Tapioca, BEL 7548) er alles aan deed om de titel binnen te halen. Ze schoten net te kort, maar de General wist deze keer wel de Red Cloud -de eeuwige rivaal-  voor te blijven. Wat het onderbreken van de zeilroutine al niet veroorzaakt.
Omdat de Belgische SB20 zeilers niet naar het Nederlands Kampioenschap konden, namen ze met veel genoegen deel aan het Ostend Sailing Weekend. Om daar voor verrassingen te zorgen. Vooral in de voor de windse rakken namen de snel planerende open boten revanche op de kajuitjachten. Een voordeel dat ze aan de wind weer moesten afgeven.

Aanvaring

Een ongelukkig maneuver veroorzaakte een aanvaring tussen twee halftonners: Father Bruin en Spip. Spip boeg sloeg twee gaten in de romp van de Father die dreigde water te maken. De Reactor, de assistentieboot van de organisatie, begeleide de water makende zeilboot. Op advies van Cederic
Soete slaagden de zeilers er in het gat geïmproviseerd te dichten en op motor de haven te bereiken.

De Andiamo (BEL 9982) kreeg de overwinning in CR 1/2 niet cadeau

Natuurlijk waren de wind- en zeecondities voor de Swan 46 ideaal. Schipper Bart Bonte klinkt enthousiast: is  “Maar in de variatie aan lange en korte
banen heeft onze tacticus Luc Coppens al zijn talenten moeten bovenhalen. Ondermeer door ons de ondiepten dicht bij het strand op te sturen om het
tegenstroomeffect te verkleinen.” Het team van de Swan 46 heeft dan ook geregeld moeten uitkijken naar de Aranal (BEL 102) die heel competitief
startte, net als de weliswaar kleinere NRJ Ball (BEL 455) van Roland Claeys die heel wat regatta ervaring optelt bij een heel performant, modern schip.

“We beschikken over een Andiamo poule van 20 bemanningsleden, “verduidelijkt de schipper. “Op zaterdag hadden we 7 man aan boord, op zondag amper 5 en dat is te weinig. Onze voordekker zat er op de twee dagen volkomen door, maar een deel van de winst komt dan ook door de foutloze maneuvers aan de boeien. “Ook Bonte is heel tevreden over de Ostend Sailing Weekend organisatie en is zeker van plan om aan alle reeksen in het ONZK -als die in de toekomst weer kunnen-  deel te nemen. “We hebben zoals zovele deelnemers erg genoten van de organisatie en de sfeer die ze -ondanks de restricties- heeft gecreëerd. Pizza en een drankje, de ontbijtdozen per boot, allemaal pluspunten naast een puike afwikkeling van de races op het water.”

Diversiteit

Een nieuw fenomeen is het grote aantal jongere zeilers en zeilster die op talloze deelnemende jachten met wedstrijdzeilen op zee kwamen kennismaken of hun competitietalent aanscherpten. Zo investeren de schippers in de toekomst van de zeilcompetitie. De verleiding om ook aan internationale wedstrijden te kunnen gaan deelnemen is immers groot.
Maar de lat hoeft niet altijd zo hoog te liggen. Dat bewezen Peter en zijn echtgenote Boterman door in CR 5/6 deel te nemen als duobemanning op hun Hanse 320: de Granko (BEL 1291). “Dat doen we altijd, maar deze keer hebben we zonder spinnaker gevaren om het handelbaar te houden.” Laat Peter met een veelbetekenende grijns weten.  

Op dit elan verder gaan

Jan Gabriel, vice voorzitter van het ONZK sluit af: We mogen stellen dat het Oostende WE op alle vlakken gesmaakt werd. Prachtig zeilen, mooie
competitie, vlekkeloos georganiseerd op het water en een flinke dosis plezier aan wal.

Hopelijk laat de Coronasituatie toe om volgend jaar van meer zulke wedstrijdzeilevents te genieten We ijveren ervoor om zeilers en zeilsters
van alle niveaus, in alle klassen in het Indumar ONZK 2021 hun gading te laten vinden en hun sportambities kunnen waarmaken.

Results

Previous Story

Belgisch Kampioenschap Finn, Kinrooi: 19 deelnemers ondanks Covid-19

Next Story

World Cleanup Day, van oceanen tot rivieren

Related Posts

  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...
  • Wat u ‘verplicht’ en ‘aanbevolen’ aan boord moet hebben in 2021

    By admin
    Vanaf 1 december 2020 is een nieuwe lijst...
  • Emirates Team New Zealand wint overtuigend ACWS Auckland

    By admin
    Op 15 januari gaat de voorronde van de...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Kritiek op stroomkabel dwars door het waddengebied 17 januari 2021
    Verschillende partijen zijn ‘niet blij’ met het tracé voor de aanleg van een stroomkabel van een nieuw te bouwen groot windmolenpark boven de Waddeneilanden naar de Eemshaven. Donderdag werd duidelijk dat de minister van Economische Zaken kiest voor een tracé waarbij de kabel ten westen van de Eemshaven aan land komt. John Lukkien uit Zoutkamp […]
  • Willem Barentsz achterna: deze mensen willen zich 6 winters laten ‘invriezen’ op de Noordpool voor onderzoek naar de ijswalvis 17 januari 2021
    Je voor 5 maanden laten ‘invriezen’ op een boot tussen de ijsschotsen van Groenland en Spitsbergen om daar onderzoek te doen. Zou jij het durven? Herman, Melvin en Dick staan te popelen om te vertrekken. “Fantastisch om in die verlaten zee te zwemmen.” Duisternis, winterstormen, kruiend ijs en temperaturen tot 30 graden onder nul. Dat […]
  • Britten blij na eerste dag voorrondes Americas Cup 16 januari 2021
    Hoewel de Britten nog geen enkele oefenwedstrijd wonnen, versloeg Ineos Team UK vandaag de Italianen en de Amerikanen. Daarmee verliepen de eerste twee races van de Prada Cup anders dan verwacht. De foils maken het verschil Een zichtbaar opgeluchte Ben Ainslie, schipper van Britannia, in een interview na de eerste twee races: “Het was te […]
  • Syroco vs SP80: de race om de snelste boot ter wereld (eng) 15 januari 2021
    Het wereld-snelheidsrecord op het water is al meer dan acht jaar niet verbeterd. In november 2012 zette de Australische Paul Larsen het record op exact 65,45 knopen met zijn Vesta Sailrocket 2. Inmiddels zijn er twee teams, een Frans- en een Zwitsers team die beide het record willen evenaren en verbeteren. CNN-travel dook in het […]

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020