• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Hollen en stilstaan voor Volvo Ocean Race-vloot in eerste etappe

By admin on 25 oktober 2017 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

De afgelopen twee dagen was het hollen en stilstaan voor de Volvo Ocean Race-vloot, die op zondag aan de eerste etappe van Alicante naar Lissabon begon. Stoven ze maandagavond nog met windsnelheden van boven de 30 knopen door de Straat van Gibraltar. Eenmaal op de Atlantische Oceaan kwamen de zeven Volvo Ocean 65’s door zeer lichtweer vrijwel tot stilstand. Daardoor slonk gisteren de voorsprong van de kopgroep, aangevoerd door Vestas 11th Hour Racing. Inmiddels hebben de teams de wind weer in de zeilen. MAPFRE vaart in tweede positie, gevolgd door team AkzoNobel met de Nederlandse schipper Simeon Tienpont (Groningen).

Foto: Zonsopgang aan boord van Dongfeng en Carolijn trimming. 24 October, 2017 – Rich Edwards/Volvo Ocean Race

Door hun tactische keuze om in de openingsfase van deze eerste etappe langs de kust zuidwaarts af te zakken, namen Vestas 11th Hour Racing en team AkzoNobel al vroeg de leiding. In de Straat van Gibraltar zeilt dit duo langer door richting de rotsachtige kust van Spanje dan de rest van de vloot. Daardoor profiteren beide teams van een windshift en toegenomen druk. Met windvlagen van 35 knopen vliegen ze de Straat van Gibraltar uit. De voorsprong van Vestas 11th Hour Racing loopt op tot 27 nautische mijlen.

“We hebben een goede nacht gehad”, reageerde Vestas 11th Hour Racing-navigator Simon Fisher de morgen na de passage. “We waren blij om te zien dat alle boten achter ons lagen en vrijwel op onze lijn.” De afstand tot de achtervolgers begint echter te slinken als lichte wind de weg richting het keerpunt Porto Santo, een eiland van Maderia, blokkeert. Het positierapport van dinsdagmiddag 15 uur laat zien dat Vestas 11th Hour Racing nog altijd een buffer van 19 nautische mijlen heeft. De bootsnelheid is echter drastisch afgenomen tot 1,7 knopen.

Ondertussen raast het Spaanse team MAPFRE als de grote winnaar de Atlantische Oceaan op. De Spanjaarden klimmen van de vierde naar de tweede positie. Zij kozen voor de noordelijkste route ten opzichte van de concurrentie en die leverde meer bootsnelheid op. Schipper Xabi Fernandez liet zijn bemanning behoorlijk zweten met maar liefst elf nachtelijke gijpmanoeuvres om in een smalle band van winddruk te blijven. Alle inspanningen loonden zich, want MAPFRE wist zowel Sun Hung Kai/Scallywag als team AkzoNobel in te halen.

“De condities waren heftig met oplopende windsnelheid tot 35 knopen en we moesten de nodige keren gijpen”, legt MAPFRE-navigator Joan Vila uit. “Op dit moment wachten we op de windshift om naar bakboord  te gijpen. We weten dat het daarna tricky en licht wordt. Eerlijk gezegd kan deze etappe nog van alles gebeuren.”

In sterk contrast met het etmaal door de Straat van Gibraltar is de voorspelling dat de wind tot minder dan zeven knopen afneemt en 180 graden gaat draaien. Dat betekent dat de vloot in lichtweer aan de wind verder moet.

Tussen hen en Porto Santo ligt een enorm windgat van honderd nautische mijlen breed. De navigators moeten hier zo goed mogelijk hun weg doorheen vinden. Het harmonica-effect van de zeven boten viel niet te vermijden. De vloot schoof daardoor in elkaar. Vestas 11th Hour Racing en team AkzoNobel in het zuiden vonden als eerste weer wat meer wind en inmiddels geldt dat voor iedereen.

De Nederlanders

Team AkzoNobel doet het verrassend goed na alle commotie van afgelopen week. Daarin was Simeon Tienpont eerst schipper-af en na de gewonnen arbitragezaak keerde hij last-minute terug. In alle hectiek van de laatste uren tot aan het losgooien van de trossen, wist hij net op tijd zijn bemanning samen te stellen. Hij ‘leende’ António Fontes van Sun Hung Kai/Scallywag en nam enkele reservezeilers uit de walploeg mee. Volgens het positierapport van vanmorgen vroeg lag Team Brunel, eveneens zeilend onder de Nederlandse vlag, op de zesde plaats. Schipper Bouwe Bekking (Deventer) en zijn bemanning varen in het zicht van Dongfeng Race Team (met de Nederlandse Carolijn Brouwer) en Sun Hun Kai/Scallywag (met de Nederlandse Annemieke Bes) voor zich, en Turn the Tide on Plastic achter zich. Minder dan een nautische mijl scheidt dit viertal van elkaar.

 

 

Previous Story

Start Volvo Ocean Race, aan emoties geen gebrek

Next Story

Jachtmakelaars: beste kwartaal sinds jaren

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Westerschelde – Dijkverzwaring Hansweert

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)