• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Hollen en stilstaan voor Volvo Ocean Race-vloot in eerste etappe

De afgelopen twee dagen was het hollen en stilstaan voor de Volvo Ocean Race-vloot, die op zondag aan de eerste etappe van Alicante naar Lissabon begon. Stoven ze maandagavond nog met windsnelheden van boven de 30 knopen door de Straat van Gibraltar. Eenmaal op de Atlantische Oceaan kwamen de zeven Volvo Ocean 65’s door zeer lichtweer vrijwel tot stilstand. Daardoor slonk gisteren de voorsprong van de kopgroep, aangevoerd door Vestas 11th Hour Racing. Inmiddels hebben de teams de wind weer in de zeilen. MAPFRE vaart in tweede positie, gevolgd door team AkzoNobel met de Nederlandse schipper Simeon Tienpont (Groningen).

Foto: Zonsopgang aan boord van Dongfeng en Carolijn trimming. 24 October, 2017 – Rich Edwards/Volvo Ocean Race

Door hun tactische keuze om in de openingsfase van deze eerste etappe langs de kust zuidwaarts af te zakken, namen Vestas 11th Hour Racing en team AkzoNobel al vroeg de leiding. In de Straat van Gibraltar zeilt dit duo langer door richting de rotsachtige kust van Spanje dan de rest van de vloot. Daardoor profiteren beide teams van een windshift en toegenomen druk. Met windvlagen van 35 knopen vliegen ze de Straat van Gibraltar uit. De voorsprong van Vestas 11th Hour Racing loopt op tot 27 nautische mijlen.

“We hebben een goede nacht gehad”, reageerde Vestas 11th Hour Racing-navigator Simon Fisher de morgen na de passage. “We waren blij om te zien dat alle boten achter ons lagen en vrijwel op onze lijn.” De afstand tot de achtervolgers begint echter te slinken als lichte wind de weg richting het keerpunt Porto Santo, een eiland van Maderia, blokkeert. Het positierapport van dinsdagmiddag 15 uur laat zien dat Vestas 11th Hour Racing nog altijd een buffer van 19 nautische mijlen heeft. De bootsnelheid is echter drastisch afgenomen tot 1,7 knopen.

Ondertussen raast het Spaanse team MAPFRE als de grote winnaar de Atlantische Oceaan op. De Spanjaarden klimmen van de vierde naar de tweede positie. Zij kozen voor de noordelijkste route ten opzichte van de concurrentie en die leverde meer bootsnelheid op. Schipper Xabi Fernandez liet zijn bemanning behoorlijk zweten met maar liefst elf nachtelijke gijpmanoeuvres om in een smalle band van winddruk te blijven. Alle inspanningen loonden zich, want MAPFRE wist zowel Sun Hung Kai/Scallywag als team AkzoNobel in te halen.

“De condities waren heftig met oplopende windsnelheid tot 35 knopen en we moesten de nodige keren gijpen”, legt MAPFRE-navigator Joan Vila uit. “Op dit moment wachten we op de windshift om naar bakboord  te gijpen. We weten dat het daarna tricky en licht wordt. Eerlijk gezegd kan deze etappe nog van alles gebeuren.”

In sterk contrast met het etmaal door de Straat van Gibraltar is de voorspelling dat de wind tot minder dan zeven knopen afneemt en 180 graden gaat draaien. Dat betekent dat de vloot in lichtweer aan de wind verder moet.

Tussen hen en Porto Santo ligt een enorm windgat van honderd nautische mijlen breed. De navigators moeten hier zo goed mogelijk hun weg doorheen vinden. Het harmonica-effect van de zeven boten viel niet te vermijden. De vloot schoof daardoor in elkaar. Vestas 11th Hour Racing en team AkzoNobel in het zuiden vonden als eerste weer wat meer wind en inmiddels geldt dat voor iedereen.

De Nederlanders

Team AkzoNobel doet het verrassend goed na alle commotie van afgelopen week. Daarin was Simeon Tienpont eerst schipper-af en na de gewonnen arbitragezaak keerde hij last-minute terug. In alle hectiek van de laatste uren tot aan het losgooien van de trossen, wist hij net op tijd zijn bemanning samen te stellen. Hij ‘leende’ António Fontes van Sun Hung Kai/Scallywag en nam enkele reservezeilers uit de walploeg mee. Volgens het positierapport van vanmorgen vroeg lag Team Brunel, eveneens zeilend onder de Nederlandse vlag, op de zesde plaats. Schipper Bouwe Bekking (Deventer) en zijn bemanning varen in het zicht van Dongfeng Race Team (met de Nederlandse Carolijn Brouwer) en Sun Hun Kai/Scallywag (met de Nederlandse Annemieke Bes) voor zich, en Turn the Tide on Plastic achter zich. Minder dan een nautische mijl scheidt dit viertal van elkaar.

 

 

Previous Story

Start Volvo Ocean Race, aan emoties geen gebrek

Next Story

Jachtmakelaars: beste kwartaal sinds jaren

Related Posts

  • Kan een boot buiten overwinteren?

    By admin
    Kan een boot buiten overwinteren? Ja hoor,...
  • Norbert Joris, stichter Etap Yachting overleden

    By admin
    Norbert Joris, erevoorzitter van het VBO en...
  • Oceaanoversteek Front Row: Ze zijn vertrokken…

    By admin
    Kort na 10.00 uur lokale tijd op vrijdag 25...
  • Schelpenteldag 2021

    By admin
    Zelfs in coronatijden kan iedereen...

QR-code Boot e~mag maart 2021

Boot e~magazine – 03 / Maart 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Kitesurfers spannen kort geding aan tegen komst windmolens op Maasvlakte 8 maart 2021
    Kitesurfers zijn teleurgesteld in de gemeente Rotterdam. Die is van plan 22 windturbines te plaatsen op de Maasvlakte, waarvan meer dan de helft op de vloedlijn van een populair kitesurfgebied. Met de komst van de windmolens gaat het stukje strand verloren, tot teleurstelling van deze strandliefhebbers. Hart van Nederland
  • Nieuwe ‘kanovriendelijke’ automatische stuw bij inlaat Almelose Aa 6 maart 2021
    Waterschap Vechtstromen en de gemeente Almelo gaan de bestaande stuw bij de inlaat Almelose Aa vervangen door een automatische stuw. De stuw zorgt ervoor dat de hoeveelheid water in de Almelose Aa zo beter te doseren is en dat kano’s de stuw veilig kunnen passeren. De nieuwe stuw maakt het Almelose kanorondje nog aantrekkelijker. Het […]
  • SKS heeft meerdere scenario’s voor komende zomer, skûtsjesilen desnoods in een bubbel 6 maart 2021
    Fryslâns oudste skûtsjesylorganisatie heeft meerdere scenario’s klaarliggen om deze zomer een SKS-kampioenschap te laten plaatsvinden. In het meest verstrekkende scenario verblijven de schippers en bemanningsleden in een bubbel en worden er meerdere wedstrijden op één meer gezeild zonder publiek op de kant. Friesch Dagblad
  • Bosrandbrug even open voor opgesloten schepen 5 maart 2021
    De twee schepen die opgesloten zaten tussen de Bosrandbrug en de Leimuiderbrug zijn donderdag 4 maart ‘ontsnapt’. Vaarwegbeheerder provincie Noord-Holland maakte dat met een handmatige brugbediening mogelijk. Binnenvaartkrant

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)