• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Hogere Zeevaartschool zet nieuwe zonneboot in voor Friese Solar Challenge

Het team van de Hogere Zeevaartschool kende een goede start in de Friese zonnebotenrace. In de eerste etappe, van Blauwestad naar Groningen (44 km), werd de 5e plaats behaald op een totaal van 24 deelnemers in de A-klasse. De Dong Energy Solar Challenge duurt nog tot 5 juli en wordt beschouwd als het officieuze wereldkampioenschap.

De HZS heeft voor de race een compleet nieuwe boot ontwikkeld, die 30 kg lichter is dan de vorige en een betere bedrijfszekerheid heeft. De boot heeft een monohull van 6 m lang en 1,6 m breed. De romp bestaat uit een carbonsandwichstructuur en is geproduceerd door middel van vacuuminfusietechnologie. Hiervoor werd beroep gedaan op de expertise van de firma Vennekens Yachtbouw.

De romp werd softwarematig berekend. Eerst werden 3 maquettes op schaal 1/3e gemaakt en getest in de diepsleeptank van de Universiteit van Luik. Met deze gegevens werd de romp ontwikkeld en gebouwd op ware grote.

De HZS treedt aan in de A-klasse, dit wil zeggen dat de boot 1 piloot heeft en kan beschikken over 4 door de organisator geleverde zonnepanelen, met 900 watt piekvermogen.

De moter kan continu 2000 watt vermogen leveren wat zich uit in een topsnelheid van 22 km per uur.

Aan boord bevindt zich ook een batterij van 1500 wattuur, waarmee energie kan worden opgeslagen om een uur met 1500 watt te varen, of 2uur met 750 watt. Deze batterij mag tijdens de race enkel door de zonnepanelen van de boot worden opgeladen en dient dus slechts als buffer om bewolkte momenten te overbruggen.

Het HZS-team bestaat uit docenten en studenten van de afdeling Scheepswerktuigkunde. De studenten voeren specifieke deelonderzoeken uit, waarvan ze de resultaten nadien in hun bachelorproef verwerken:

– Pascal Gernidos: rekenkundig model voor het gebruik van hydrofoils op een zonneboot

– Arnout Mechelaere: optimalisatie van de motorsturing

– Roel Van Bogaert; alternatieve aandrijving met contra-roterende propellers

– Arne Good: capaciteitsmeting van de batterij.

Het begeleidende docententeam bestaat uit Willem Maes, Marc Sterkens, Filip Van Gutte en Jos Noteboom.

Foto’s:

Zonneboot 2014 testvaart – Laatste test van de zonneboot op de vijver van de Hogere Zeevaartschool – © HZS

Solar Challenge 28 juni 2014 – De HZS zonneboot tijdens de proloog in Blauwestad (Friesland). – © Dong Energy Solar Challenge

 

 

Previous Story

Boot Sophie-Jane wint auto Schelderegatta

Next Story

Hoe kom je zelf aan boord als je overboord bent gevallen?

Related Posts

  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...
  • Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon

    By admin
    Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in...
  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]
  • Uitgestelde Boot Düsseldorf afgelast 22 januari 2021
    De beurs die oorspronkelijk dit weekend zou worden gehouden gaat definitief niet door in 2021. Door de corona-pandemie was Boot Düsseldorf al uitgesteld naar eind april. De organisatie laat weten dat ook dit niet realistisch is. De eerstvolgende editie staat nu op de rol voor 22 tot en met 30 januari 2022. Meer informatie: www.boot.de
  • Na 38 dagen roeien komt eindstreep in zicht voor Bela en haar vriendinnen 21 januari 2021
    Na 5,5 week op zee komt het vaste land voor Bela Evers (53) langzaam weer in zicht. De inwoonster van Tonden is bezig aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld. Volgens het thuisfront zijn de updates die ze vanaf de boot krijgen nog steeds positief. Omroep Gelderland

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020