• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Het wilde Zuiden

VOR_Auck_Start_Brunel_LRDinsdagavond om 21.00 uur Nederlandse tijd startte in Auckland de vijfde etappe van de Volvo Ocean Race. Vanwege de tropische cycloon Pam werd de racestart drie dagen uitgesteld. Deze vijfde etappe is 6776 zeemijl lang en voert de vloot in ruim 20 dagen via de Zuidelijke Oceaan naar de Braziliaanse havenstad Itajai.

“Ik vind het geweldig om in het Zuidelijk Oceaangebied te zeilen,” zegt Bouwe Bekking. “Niettemin kunnen de weersomstandigheden zeer extreem zijn. Naast dat het er altijd hard waait, is het er ook koud en krijgen we te maken met hoge golven. We moeten ook oppassen voor walvissen, zeker ’s nachts wanneer ze aan de oppervlakte slapen. Hopelijk maakt onze boot door een hoge bootsnelheid genoeg geluid om ze wakker te maken. Tevens is er het gevaar van grote stukken ijs, die net onder het wateroppervlak drijven.

Hoewel de organisatie zogenaamde icegates ingesteld heeft, waar de boten niet onder mogen komen, bestaat er altijd een kans dat ook ten noorden van deze gates stukken ijs drijven. Een kwestie van goed uitkijken en de watertemperatuur in de gaten houden. Als deze namelijk in één keer snel daalt, is de kans groot dat er ijs in de buurt is.”

Kaap Hoorn

Het wordt de achtste Kaap Hoorn ronding voor Bekking. Ondanks de zware weersomstandigheden is de ervaren Kaap Hoorn-vaarder niet bang. “Angstig ben ik niet, maar ik heb wel diep respect voor het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika. Je moet goed blijven opletten want het weer kan hier uit het niets omslaan. In enkele minuten kan er een storm opsteken.”
Voor Rokas Milevičius wordt het zijn eerste Kaap Hoorn-ronding. “Ik kijk ernaar uit om de Kaap te ronden. Het is de Mount Everest van het zeilen. Ik hoop dat de zon schijnt, zodat we mooie foto’s kunnen maken. Het schijnt dat je tijdens de ronding sigaren mag roken en whisky mag drinken. Het ronden van de Kaap is belangrijk, maar uiteindelijk is het maar klein onderdeel van deze etappe. Het gaat uiteindelijk om heelhuids en zo snel mogelijk via de Zuidelijk Oceaan naar Itajai te zeilen.”

“Op de Zuidelijke Oceaan mag je geen moment je concentratie verliezen,” zegt Team Brunel directeur en voormalig Whitbread Round the World Race-zeiler Gideon Messink. “Het is zaak om jezelf op tijd warm aan te kleden, want als je lichaam teveel afkoelt wordt je concentratie- en coördinatievermogen snel minder. En omdat de jongens nu meer lagen kleding aan moeten trekken, gaat het wisselen van de wacht langzamer dan tijdens de warmere etappes. De mannen verbruiken tijdens deze etappe ook meer energie, daarom nemen we extra eten mee.”

Geen onbekend terrein

Voor Dirk de Ridder is de Zuidelijke Oceaan ook zeker geen onbekend terrein. De ervaren Nederlandse oceaanzeiler, die eenmaal de Whitbread Round the World Race en tweemaal de Volvo Ocean Race voer, heeft net zoals schipper Bouwe Bekking veel ontzag voor de meest zuidelijke oceaan van de wereld. “De eerste dagen van de etappe staan in het teken van het slechte weer.  Hoewel de cycloon nu iets in kracht is afgenomen, is het nog steeds een storm met hoge windsnelheden. We varen sneller dan de cycloon en omdat de storm op onze route ligt, gaan we hem zeker inhalen. We gaan er via het noorden omheen varen en hoe dichter je bij de kern vaart, hoe meer wind er staat en hoe korter de afstand. Dat klinkt perfect, want je gaat harder en hoeft minder ver te varen. Alleen is zeilen in windsnelheden van meer dan 50 knopen niet verantwoord, want dan gaat alles kapot. De boten gaan tijdens de eerste week van de vijfde etappe hoge bootsnelheden halen. Het is dan de kunst om bemanning en boot heel te houden. Hierin moet je de juiste balans zien te vinden.”
Pas een week geleden hoorde De Ridder dat hij als vervanger van de geblesseerde Laurent Pagès mee mocht zeilen met Team Brunel. Zijn familie is zich terdege bewust van de gevaren. “Mijn vrouw weet precies wat de Volvo Ocean Race inhoudt en mijn kinderen volgen de race op de voet via internet en houden er zelfs spreekbeurten over.”

De twaalfde editie van wat vroeger de Whitbread Round the World Race heette, omvat tien etappes en één zogenaamde 24-uurs pitstop in Scheveningen. De vloot van de zeven VO65-boten finisht na ongeveer 38.739 zeemijl (68.500 kilometer) eind juni in de Zweedse stad Göteborg.

Bron: Team Brunel

 

TagsTeam BrunelVolvo Ocean Race

Previous Story

Nauplius transformeert snelvarend schip tot survey vaartuig

Next Story

Bent u klaar voor de nieuwe watersportliefhebber?

Related Posts

  • Team AkzoNobel wint eindspurt zesde Volvo Ocean Race-etappe

    By admin
    Het Nederlandse team AkzoNobel wint de zesde...
  • Volvo Ocean Race-vloot verlaat Guangzhou — Vestas 11th Hour Racing mist zesde etappe

    By admin
    Op maandagmorgen 5 februari verliet de Volvo...
  • Mapfre winnaar Volvo Ocean havenwedstrijd in China

    By admin
    Op zaterdag 3 februari vochten in Guangzhou...
  • MAPFRE wint Around Hong Kong Island Race

    By admin
    MAPFRE won op zondag 28 januaride Around...

QR-code Boot e~mag maart 2021

Boot e~magazine – 03 / Maart 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Kitesurfers spannen kort geding aan tegen komst windmolens op Maasvlakte 8 maart 2021
    Kitesurfers zijn teleurgesteld in de gemeente Rotterdam. Die is van plan 22 windturbines te plaatsen op de Maasvlakte, waarvan meer dan de helft op de vloedlijn van een populair kitesurfgebied. Met de komst van de windmolens gaat het stukje strand verloren, tot teleurstelling van deze strandliefhebbers. Hart van Nederland
  • Nieuwe ‘kanovriendelijke’ automatische stuw bij inlaat Almelose Aa 6 maart 2021
    Waterschap Vechtstromen en de gemeente Almelo gaan de bestaande stuw bij de inlaat Almelose Aa vervangen door een automatische stuw. De stuw zorgt ervoor dat de hoeveelheid water in de Almelose Aa zo beter te doseren is en dat kano’s de stuw veilig kunnen passeren. De nieuwe stuw maakt het Almelose kanorondje nog aantrekkelijker. Het […]
  • SKS heeft meerdere scenario’s voor komende zomer, skûtsjesilen desnoods in een bubbel 6 maart 2021
    Fryslâns oudste skûtsjesylorganisatie heeft meerdere scenario’s klaarliggen om deze zomer een SKS-kampioenschap te laten plaatsvinden. In het meest verstrekkende scenario verblijven de schippers en bemanningsleden in een bubbel en worden er meerdere wedstrijden op één meer gezeild zonder publiek op de kant. Friesch Dagblad
  • Bosrandbrug even open voor opgesloten schepen 5 maart 2021
    De twee schepen die opgesloten zaten tussen de Bosrandbrug en de Leimuiderbrug zijn donderdag 4 maart ‘ontsnapt’. Vaarwegbeheerder provincie Noord-Holland maakte dat met een handmatige brugbediening mogelijk. Binnenvaartkrant

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)