• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Het IJslandse avontuur van Denis Van WeynberghHet IJslandse avontuur van Denis Van Weynbergh

By on 27 juni 2022 in Beurzen & Evenementen, Erfgoed, Motorboten, Nieuwe boten, Nieuws, Verenigingen & Organisaties, Watersportnieuws.be

thumbnail

Vrijdag 17 juni, kort nadat Charlie Dalin (APIVIA) de IJslandse poort was gepasseerd (virtueel merkteken in het zuidoosten van het eiland gelegen op 64° noorderbreedte), besloot de organisatie om hier de finishlijn van de Vendée Arctique te leggen. Een sterke depressie verspreid over een substantieel deel van het parcours deed de rede en het zelfbehoud het halen op de zin voor avontuur. Een analyse van de weerpatronen die elkaar opvolgden in het gebied maakte duidelijk dat de schippers genoodzaakt waren om een veilig onderkomen te zoeken of weg te vluchten voor de storm.

Zo kwam er een voortijdig einde aan deze tweede editie van de Vendée Arctique, die oorspronkelijk over 3.500 mijl ging en een ommetje rond IJsland inhield. De wedstrijd geldt als kwalificatie voor de Vendée Globe, die in november 2024 geprogrammeerd staat.

Terwijl een deel van de vloot zich nog midden in de storm bevond, werd  Charlie Dalin als winnaar uitgeroepen. Jérémie Beyou (Charal), winnaar van de eerste editie, pakt dit keer de tweede plaats. Het podium wordt gecompleteerd door Thomas Ruyant (Linkedout).

Op de avond van 18 juni bereikte het bericht de wedstrijdleiding: de Belgische schipper Denis Van Weynbergh (Laboratoires de Biarritz) besloot de wedstrijd, slechts ongeveer twintig mijl van de finish voor de kust van IJsland, te staken. Een beslissing als gevolg van diverse opgelopen schades, met als ultieme afsluiter het verlies van het roer. De schipper besloot toen koers te zetten naar een fjord in het oosten van het eiland om te schuilen en de staat van zijn boot te controleren. Na een aanvaring met een OFNI (objet flottant non identifié of onbekend drijvend voorwerp) was de boeg beschadigd en moest de toestand van de kiel gecontroleerd worden. Hij wendt zich tot de plaatselijke duikclub waar hij de directeur ontmoet: Samuel. “Hij heeft zich met hart en ziel ingezet om mij te helpen, hij is mijn redder! Hij vond een appartement voor me, leende me een auto. Zijn hulp was enorm waardevol”, zegt Denis niet zonder emotie. De inspectie door de duikers brengt goed nieuws: de kiel is intact.

De beschadigde boeg van Denis Van Weynbergh (Laboratoires de Biarritz) na aanvaring met een OFNI.

Maar blijft het grootste probleem: het roer is verloren en niet zomaar te repareren, er moet er een nieuw worden afgeleverd op IJsland. Berichten stromen op whatsapp tussen de schippers om tot een oplossing te komen. Er worden verschillende mogelijkheden overwogen. Uiteindelijk beslist Denis om het roer te laten overvliegen, niet als cargo maar als ingecheckte bagage. En raad eens wie de logistiek regelde om het roer per vrachtwagen van Reykjavik naar het schip te brengen? Samuel, de IJslandse duiker!

Als het roer eenmaal onderweg is, moet je nadenken over het terugbrengen van de boot naar Les Sables d’Olonne. Natuurlijk denkt de Belgische schipper aan zijn buurman op het ponton, Szabi, die ook noodgedwongen de wedstrijd moest verlaten. In Les Sables d’Olonne hadden de twee kleine teams, bestaande uit familieleden en vrijwilligers, elkaar voor de start veel geholpen. “Iedereen in mijn team werkt tegenwoordig. Ik dacht meteen aan Szabi. Ik belde hem om 15.00 uur en om 17.00 uur had hij zijn vliegticket op zak! Het is gewoon geweldig’, zegt Denis. En de Hongaarse schipper aarzelde niet: “Het was een geweldige kans om naar IJsland te komen. Ik heb een zeer goede relatie met het team van Denis. Ik stelde mezelf eigenlijk geen vragen toen hij me vroeg of ik hem wilde komen helpen. Een mooie demonstratie van solidariteit tussen zeilers.

Op vrijdagmiddag doorkruisten de twee vrienden IJsland helemaal om aan boord van de IMOCA Laboratoires de Biarritz te stappen. “Ik heb Szabi opgehaald op het vliegveld van Reykjavik, dat op 9 uur rijden ligt”, zegt Denis, enthousiast over het idee om dit avontuur te delen met zijn Hongaarse sidekick. Als alles volgens plan verloopt, keren de twee dinsdag terug naar zee en wenden ze de steven naar Les Sables d’Olonne.

Biarritz Laboratory ligt beschut in de haven van Reyðarfjörður, in het oosten van IJsland.

The post Het IJslandse avontuur van Denis Van Weynbergh first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

Vrijdag 17 juni, kort nadat Charlie Dalin (APIVIA) de IJslandse poort was gepasseerd (virtueel merkteken in het zuidoosten van het eiland gelegen op 64° noorderbreedte), besloot de organisatie om hier …
The post Het IJslandse avontuur van Denis Van Weynbergh first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

Previous Story

OBK SB20OBK SB20

Next Story

ALS ER MIJLEN MOGEN GEMAAKT WORDEN…ALS ER MIJLEN MOGEN GEMAAKT WORDEN…

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)