• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Hanse 315 met e-motion roeraandrijving

By admin on 19 oktober 2016 in Nieuwe boten, Nieuws, Zeiljachten

Op de Hanse 315 heeft de werf uit het Duitse Greifswald een nieuw elektrische aandrijving ontwikkeld in samenwerking met Jefa en Torqeedo. Wie Torqeedo hoort, denkt spontaan aan elektro buitenboordmotoren, maar hier gaat het om een elektrische motor die op het roer gemonteerd is. Die vervangt niet alleen de dieselmotor en zijn componenten, maar ook de volledige saildrive. De 4 kW elektrische motor is voorzien van een klapschroef. Het voordeel van dit systeem is, naast de sterk verbeterde wendbaarheid, de emissievrije en zo goed als geruisloze voortstuwing.

Hanse_Emotion_7Door de integratie van de motor op het roer gebeurt de voortstuwing direct in de richting van het roer. Door de grotere roerhoek van 100 graden kan de Hanse 315 met e-motion roer vanuit stilstand om de eigen as draaien, zowel voor- als achterwaarts. Bij afvaren of aanmeren kan de achtersteven heel precies gepositioneerd worden aan de steiger wat bij sterke wind of een kleine aanlegplaats heel handig is.

Het systeem betekent een gewichtsbesparing van om en bij de 100 kg en een opening in de romp voor de saildrive is overbodig. Daarnaast is er minder weerstand tijdens het varen en is er geen motorgeluid of dieselgeur waar te nemen.
Het systeem is voorzien van 2 of 4 lithium-ion batterijen en die het zeiljacht op een gladde zee een bereik bieden van 30 nautische mijl aan 4,5 knopen. Bij lage snelheden wordt het bereik aanzienlijk uitgebreid. De maximum snelheid bedraagt 6,1 knopen en dat ligt in de buurt van wat gehaald wordt met een conventionele dieselmotor.

Hanse_Emotion_6
Met de geïntegreerde snelladers is de nieuwe Hanse 315 e-motion opgeladen in slechts 3 uur. Omdat het om een eenvoudig systeem gaat met weinig bewegende delen volstaat een minimaal onderhoud.
Meer informatie: www.hanseyachts.com

 

Previous Story

Nu één Vaarkaart voor Vlaanderen, Wallonië, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Limburg (NL), Noord-Brabant (NL) en Nord-Pas de Calais (FR)

Next Story

Toervaren in ‘The Broads’, natuur en stilte in Norfolk Engeland

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)