• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Handelsoorlog President Trump treft invoer Amerikaanse boten

By admin on 22 juni 2018 in Nieuws, Verenigingen & Organisaties

Boten gebouwd in de Verenigde Staten worden 25% belast bij invoer in Europa. Dat is onderdeel van het Europese antwoord op de handelsoorlog van Donald Trump waarbij de Verenigde Staten op Europees staal en aluminium een vergelijkbare invoertaks heffen.

Zowat alle boottypes zijn getroffen door deze maatregel: zeiljachten, plezier- of sportboten, met of zonder motoren, roeiboten en kano’s. Maar de Verenigde Staten produceren bijna geen zeilboten meer waardoor bijna  alleen motorboten onder deze maatregelen vallen.

“De unilaterale en ongerechtvaardigde beslissing van de Verenigde Staten laat geen andere keus”, aldus  Europees commissaris voor handel Cecilia Malmström. “De regels van de internationale handel kunnen niet worden geschonden zonder reactie van onze kant. Als de Verenigde Staten hun tarieven zouden schrappen, zouden de Europese maatregelen ook worden opgeheven”.

De belangrijkste getroffen fabrikanten zijn het  Amerikaanse Brunswick en het  Franse Bénéteau, via haar Amerikaanse dochteronderneming Rec Boat Holdings die ze in 2014 hebben overgenomen.

Bij Brunswick zijn 2 merken bijzonder getroffen: Boston-Whaler, het iconische merk van de groep en Sea-Ray, dat 80% van zijn productie in de VS uitvoert via een exclusieve distributeur. De twee andere merken van Brunswick, Bayliner en Quicksilver hoeven zich niet druk maken over deze belastingen omdat ze gebouwd worden in Europa,  meer bepaald in Polen.

Bij Bénéteau worden hun vier Amerikaanse merken – Wellcraft, Glastron, Four-Winns en Scarab -getroffen omdat ze gebouwd worden in Cadillac, aan de Grote Meren.

Welke prijsverhoging mag u verwachten?

Aangezien de 25% belasting van toepassing is op de Amerikaanse startprijs van de boot, zal de uiteindelijke verhoging – logischerwijs 25% –  toch ook afhangen van het feit dat de boot met of zonder motor wordt geëxporteerd. Bij buitenboordmotoren die op een Europese romp worden gemonteerd, zal de prijsverhoging 12 à 13% bedragen, afhankelijk van de prijsverhouding motor-romp.

Foto: Boston-Whaler, een van de door de invoertaksen getroffen merken van Brunswick.

Previous Story

Drie teams maken zich op voor allesbeslissende slotetappe naar Den Haag

Next Story

Volvo Ocean Race-eindzege bepaald door west versus oost split in eindsprint

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)