• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Golden Globe Race 2022Golden Globe Race 2022

By on 14 september 2022 in Beurzen & Evenementen, Erfgoed, Motorboten, Nieuwe boten, Nieuws, Verenigingen & Organisaties, Watersportnieuws.be

thumbnail

– Les Sables d’Olonne 4 september 2022
– Foto start GGR – Copyright – Nora Havel / GGR –

DERDE EDITIE

Dit jaar ging de derde editie van de Golden Globe Race van start vanuit Les Sables d’Olonne, Frankrijk. Alle zeilers in de race zullen acht maanden lang geïsoleerd moeten zeilen, 30.000 mijl over vijf oceanen, solo non-stop en zonder hulp.

De Golden Globe Race was de originele zeilrace om de wereld. In 1968, terwijl de mens zich voorbereidde om zijn eerste stappen op de maan te zetten, begon een zachtaardige en bescheiden jongeman aan zijn eigen recordbrekende ontdekkingsreis. Hij was de originele Golden Globe binnengegaan. Negen mannen begonnen aan die eerste solo non-stop zeilrace rond de wereld. Slechts één eindigde. Hij was de 29-jarige Sir Robin Knox Johnston. Er werd geschiedenis geschreven. Alleen navigerend met een sextant, papieren kaarten en een nauwkeurig en betrouwbaar uurwerk, navigeerde Sir Robin de wereld rond.

In 2018, om 50 jaar te vieren sinds die eerste recordbrekende prestatie, werd de Golden Globe Race nieuw leven ingeblazen. Het trok onmiddellijk de aandacht van de media en de avonturen van de wereld, gefascineerd door de geest en kansen. Miljoenen volgden het. 18 begonnen en slechts vijf eindigden. De oorspronkelijke race was terug. Opnieuw gebruikten ze alleen sextanten, papieren kaarten, opwindklokken en cassettebandjes voor muziek. De GGR is de langste, eenzaamste en meest gedurfde uitdaging voor elke persoon in elke sport. Het is een extreem avontuur vol menselijke verhalen op een reis die langer duurt dan vliegen naar Mars!

DEELNEMERS

1. Abhilash Tomy (43)  / India / Rustler 36
2. Arnaud Gaist (50) /  France / BARBICAN 33 MKII  (long keel version)
3. Damien Guillou (39) /  France / Rustler 36
4. Edward Walentynowicz (68) / Canada / Rustler 36
5. Elliott Smith (27) / USA /  Gale Force 34
6. Ertan Beskardes (60)   / UK /  Rustler 36
7. Guy deBoer (66)  / USA /  Tashiba 36
8. Guy Waites (54)  / UK / Tradewind 35
9. Ian Herbert Jones (52) / UK / Tradewind 35
10. Jeremy Bagshaw (59) / South Africa / OE32   
11. Kirsten Neuschäfer (39) / South Africa / Cape George 36  
12. Mark Sinclair (63) / Australia / Lello 34
13. Michael Guggenberger (44) /  Austria  / Biscay 36  
14. Pat Lawless (66) / Ireland / Saga 36
15. Simon Curwen (63) / UK /  Biscay 36  
16. Tapio Lehtinen (64) / Finland / Gaia 36 Masthead sloop

# 16 schippers vertrekken uit Les Sables d’Olonne voor een race van 30.000 mijl over negen maanden rond de wereld.
# Duizenden juichen de schippers toe voor een enorme uitzending in het mythische kanaal met 21 saluutschoten.
# Damien Guillou, Simon Curwen en Kirsten Neuschäfer leiden de vloot richting Kaap Finisterre
# Goede weersomstandigheden voor de eerste 24 uur en twee opties voor de vloot met sterke tegenwind.
# Aleix Selles aan de startlijn die zijn jurytest test, in de hoop over een week te vertrekken!

GROTE EMOTIES

De emoties liepen hoog op toen familie en vrienden afscheid namen van 16 schippers die vertrokken vanuit Les Sables d’Olonne op een van de meest slopende uitdagingen ter wereld. De Golden Globe Race is een solo non-stop reis die kleine 32-36 ft ouderwetse jachten vaart zonder technologie en zonder hulp. Na jaren van intensieve voorbereidingen en veiligheidscontroles, was de gedachte aan 9 maanden totale isolatie met alleen hoogfrequente radio’s om met familie te praten ontmoedigend.

De mensen van Sables d’Olonne waren in grote getale aanwezig om de GGR-deelnemers aan te moedigen en in de twee weken van het racedorp dat 5000 bezoekers per dag trok. Duizenden stonden langs de muur langs het mythische kanaal van Sables d’Olonne, waar klassieke en historische jachten, deelnemers aan de Golden Globe Race, traditionele Olonnois-jachten en lokale jachten naar de startlijn paradeerden.

“We hadden geen betere thuishaven voor de GGR kunnen wensen dan Les Sables d’Olonne“, zegt Don McIntyre, voorzitter en oprichter van de race, “Om de zeilers te zien vertrekken uit de jachthaven was zowel nederig, opwindend als elektrisch. waren allemaal meegesleurd in de emotie en de menselijke geest die te zien was. Het was moeilijk om je voor te stellen welke ontberingen en vreugde deze zeilers en dromers de komende maanden zullen ervaren. “

Na jaren van voorbereiding waren de schippers klaar voor vertrek. Het was tijd! De startlijn was tussen Tapio Lethenin’s Swan 55 Galiana en L’Esprit d’Equipe van de lokale schipper Lionel Régnier, beide deelnemers aan de Ocean Globe Race. Het officiële startschip was Guépard, een opleidingsschip van de Franse marine waarvan de stad Les Sables d’Olonne de meter is. De officiële starter was Sir Robin Knox Johnston, ondersteund door burgemeester Yannick Moreau en de oprichter van de GGR, Don McIntyre.

Proloog of repetitie?

Het was de Brit Simon Curwen die als eerste over de streep kwam, kort gevolgd door Damien Guillou uit Frankrijk met PRB, later vergezeld door Kirsten Neuschäfer. Het trio dat de vorige Gijon-proloog leidde, nam snel de leiding van de vloot naar Kaap Finisterre, 350 mijl ten zuidwesten van Les Sables d’Olonne, die ze naar verwachting in 3 tot 4 dagen zullen bereiken.

De voormalige Classe Mini- en Figaro-zeiler en de Zuid-Afrikaanse oceaannavigator zullen in de vroege uren van de race een sterk tempo aan de rest van de vloot willen geven om hun respectieve strategieën te implementeren. Hierdoor zouden ze het lagedruksysteem in het westen moeten zoeken voordat ze afdalen naar de punt van Kaap Finisterre. Sterke tegenwind, het vermijden van kustverkeer en mogelijke interacties met orka’s langs de Galicische kust zijn slechts enkele van de uitdagingen die voor ons liggen.

De populaire lokale Franse zeiler Arnaud Gaist passeerde de startlijn ongeveer 1 minuut te vroeg en werd door de officiële starter gevraagd om terug over de lijn te komen. Dat is hem niet gelukt. Dit komt later aan de orde, maar aangezien hij met de kleinste jachten in de vloot vaart, zal het naar verwachting geen echte impact hebben.

Christian Dumard, de meteoroloog van legendarische races zoals de Vendée Globe, de Volvo Ocean Race en de Mini Transat, geeft zijn analyse: “De omstandigheden voor de eerste paar dagen van de race zullen zwaar zijn. Na een start in goede omstandigheden , zal het lagedruksysteem ten westen van de Keltische Zee een sterke zuidwestenwind met zich meebrengen. Het zal eind volgende week worden gevolgd door de overblijfselen van de cycloon Danielle, die zich in het midden van de Atlantische Oceaan heeft gevormd. Het is daarom in een overheersende ZW naar W stroming die de deelnemers zullen zeilen naar Kaap Finisterre, dan waarschijnlijk naar de breedtegraad van Lissabon. De zee zal ruw zijn met golven tot 4 meter.

Ze zullen dan de Portugese passaatwinden kunnen raken, de beroemde noordenwinden die hen in staat zullen stellen met de wind mee te zeilen richting de Canarische Eilanden en de Kaapverdische Archipel.”

KEUZE MAKEN

Er zijn twee opties in de nabije toekomst: westwaarts richting zwaar weer voor de schippers die de eerste 24 uur het verschil willen maken, en een route met mildere maar onzekere winden langs de Asturische en Galicische kust. Deze keuze, vroeg in de race, zou wel eens kunnen leiden tot de eerste splitsing van de vloot in 2 groepen.

De Spanjaard Aleix Selles, die nog steeds op zijn mast wachtte, koos ervoor om naast de vloot te varen en zijn juryopstelling te testen op zijn Rustler 36 Onsoro. Volgens de aankondiging van de race heeft hij misschien nog een week om weer aan de race deel te nemen en de startlijn ten zuiden van Nouch te passeren, en te profiteren van goede weersomstandigheden. Hij is vastberaden en zou wel eens een nieuwe draai kunnen geven aan deze editie van 2022.

Volgende afspraak met de vloot: Lanzarote!

The post Golden Globe Race 2022 first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

– Les Sables d’Olonne 4 september 2022– Foto start GGR – Copyright – Nora Havel / GGR – DERDE EDITIE Dit jaar ging de derde editie van de Golden Globe …
The post Golden Globe Race 2022 first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

Previous Story

Belgisch Kampioenschap GolfsurfenBelgisch Kampioenschap Golfsurfen

Next Story

Droogtecommissie heft waterbesparende maatregelen voor pleziervaart opDroogtecommissie heft waterbesparende maatregelen voor pleziervaart op

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)