• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Foils begeven het in Vendée Globe

By admin on 29 november 2020 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Op 8 november ging de Vendée Globe van start in Les Sables d’Olone, dat kon u lezen in een vorig bericht. Het is de negende editie van deze solozeilwedstrijd  met een afstand van 21.638 mijl,  gelijk aan de omtrek van de aarde. De race wordt gevaren aan boord van 60 voet IMOCA’s. De start was gepland om 13:02 uur maar door de mist werd de start  uitgesteld, om 14:30 uur klink het startschot.

Alex Thomson met Hugo Boss, opgave door gebroken roer. Foto: Vincent Curutchet.

Eerste opvallende feit, er tekende zich vrij vlug een groot verschil af tussen de foilende IMOCA’s en de IMOCA’s met een kiel. Na 15 uur varen was er al 120 mijl verschil tussen foilende koploper en niet-foilende achterblijver.

De eerste die rechtsomkeer diende te maken was Charal van zeiler Jérémie Beyou, een boot waar veel van verwacht werd. Door een reeks incidenten – storm, aanvaring met drijvend object – raakte het schip zwaar beschadigd. Beyou moest z’n positie in de kopgroep opgeven. Hij ging keerde terug naar zijn thuisbasis in Les Sables d’Olone. Na reparatie nam hij op dinsdagmiddag 17 november opnieuw de start.

Maandag 16 november speelde een andere kanshebber Nicolas Troussel de mast van zijn Corum L’Épargne ter hoogte van Kaapverdië.

Zaterdag 21 november kwam er een verontrustend bericht uit het kamp van Alex Thomson, die een tijdje aan de leiding zeilde. Op 875 mijl ten oosten van Rio de Janeiro stelde hij een structureel constructieprobleem vast aan de voorzijde van zijn boot Hugo Boss. Thomson stabiliseerde de boot en bracht de snelheid terug. Met advies van technici aan de wal slaagde hij in een reparatie op zee. Maar daarmee was de ellende nog niet voorbij. Zaterdag 28 november dwong een kapot roer Alex Thomson tot opgave.

Eerder die week werd ook de man op de tweede plaats Thomas Ruyant met LinkedOut getroffen door spontaan gebroken foil.

Het is het tweede serieuze averijprobleem van het materiaal dat toch niet bestand lijkt tegen de grotere krachten ten gevolge van de hoge snelheden, die de foils mogelijk maken.

Charlie Dalin vaart met zijn Apivia momenteel (zondag 29 noember) aan de leiding, gevolgd om 306 moijl door Thomas Ruyant (LinkedOut) en Jean Le Cam (Yes We Cam!) op 353 mijl.

De actuele posities: https://www.vendeeglobe.org/en/tracking-map

Previous Story

Twee teams in strijd om
Trofee Jules Verne

Next Story

Column:
Frans onderonsje in coronatijden

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)