• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

‘Foilende’ elektrische motorboten kunnen Venetië redden van de ondergang

By admin on 28 december 2021 in B-2-B Watersportindustrie, Motorboten, Nieuws, Verenigingen & Organisaties

Venetië zinkt langzaam weg door de schade veroorzaakt door het kielzog van motorboten de zogenaamde ‘Moto Ondoso’. Candela C-7 is de elektrische boot die de iconische stad van de ondergang kan redden. Het is de eerste elektrische draagvleugelboot, wat betekent dat hij geen kielzog creëert, zelfs niet bij hoge snelheden.

De enorme golven van de speedboten richten onherstelbare schade aan aan de iconische gebouwen. Maar wat als alle taxi’s, ambulances en veerboten, de belangrijkste transportmiddelen van de stad, boven het water zouden kunnen vliegen, zonder kielzog golven te veroorzaken en op de koop toe ook nog eens  elektrisch zouden zijn. De Candela C-7 elektrische draagvleugelboot gaf half december  een openbare demonstratie van zijn capaciteiten.

In de jaren vijftig kwamen motorboten naar Venetië, waardoor de snelheid en efficiëntie van het vervoer over water toenam. Maar ze creëerden ook het probleem dat bij de Venetianen bekend staat als ‘Moto Ondoso’ – door het kielzog veroorzaakte schade – dat de fundamenten van Venetië dreigt te eroderen. De 800 jaar oude gebouwen zijn gebouwd op houten pilaren die niet zijn ontworpen om bestand te zijn tegen de hoge energie-impact van de deining veroorzaakt door de vloot speedboten. Gondoliers en activisten hebben herhaaldelijk gedemonstreerd tegen de speedboten door de waterwegen van de stad te blokkeren.

Met de nodige zin voor pathetiek prijst de Zweedse werf Candela zich aan als de “redder van Venetië”. De Candela C-7 vliegt op computerondersteunde draagvleugelboten en is het eerste elektrische vaartuig met een groot bereik aan hoge snelheid. Door gebruik te maken van computers en software om boven de golven te vliegen, heeft het 80% minder energie nodig dan conventionele motorboten – en een welkom neveneffect is de bijna totale afwezigheid van kielzog. Met een zog van minder dan 5 cm hoog kan de stille Candela C-7 ‘vliegen’ met een snelheid tot 30 knopen (55 km/u) in stedelijke wateren zonder schade aan gebouwen, kanalen of andere boten – waaronder de gondels – te veroorzaken.

Watertaxi / – bus

Dankzij een recente investering van € 24 miljoen van Europa’s belangrijkste investeringsmaatschappij EQT Ventures, zal Candela zijn draagvleugelboottechnologie nu opschalen naar verschillende commerciële schepen. Het bedrijf ontwikkelt de 30-passagiers shuttle veerboot Candela P-30 voor de stad Stockholm, een schip dat erg lijkt op de Vaporetto’s (waterbussen) die momenteel door de Venetianen worden gebruikt.

De P-30 zou niet alleen sneller, maar ook comfortabeler varen dan de huidige dieselveerboten, omdat hij boven de deining en de golven vliegt. Maar het belangrijkste is dat er geen Moto ondoso ontstaat, zegt Gustav Hasselskog, de CEO van Candela Technology.

De Candela P-30 zal ook veel zuiniger in gebruik zijn dan de huidige dieselveerboten. Volgens gegevens van de regio Stockholm, de eerste klant, zal de P-30 40% lagere bedrijfskosten kennen dan de dieselschepen van vergelijkbare grootte in Stockholm.

Tegelijkertijd werkt Candela ook aan de Candela P-12, een 12-persoons watertaxi die lijkt op de klassieke Venetiaanse taxiboten. Het verschil is nogmaals dat de P-12 geen kielzog zal creëren en aanzienlijk minder vermogen verbruikt bij hoge snelheden: slechts ongeveer 30 kW of 40 pk, bij een snelheid van 20 knopen. Traditionele taxiboten zijn vaak uitgerust met dieselmotoren van 250 tot 300 pk. De Candela P-12 zou de perfecte shuttleboot zijn die van Marco Polo Airport naar de stad gaat. Dit specifieke stuk water is ook behoorlijk ruig, met kriskras door elkaar lopende golven die ongemak kunnen veroorzaken. Vliegen boven het wateroppervlak zou een veel betere ervaring voor passagiers betekenen, zegt Gustav Hasselskog.

De Candela C-7 elektrische draagvleugelboot gaf half december  een openbare demonstratie van zijn capaciteiten en dat leverde fraaie beelden op.

Previous Story

Wereldkampioenschap Class40 in 2022 in La Rochelle

Next Story

De stille toekomst van het toerisme…

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Scheldetour en Schelderegatta

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)