• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Figaro Bénéteau  3, eerste serie gebouwd wedstrijdjacht met foils

By admin on 8 december 2016 in Nieuwe boten, Nieuws, Watersportnieuws.be, Zeiljachten

De invloed van de racecatamarans uitgerust met ‘foils’  die de America’s Cup betwisten en de ‘foiling’ IMOCA 60’s die de Vendée Globe aanvoeren, kon niet uitblijven. De Franse werf Bénéteau presenteert  de eerste in serie gebouwde monohull met foils, de Figaro Bénéteau 3. Dit  is de opvolger van de Figaro Bénéteau 2 die dateert uit 2003, de eenheidsklasse waarmee het Franse solozeilcircuit wordt gevaren.

Beneteau-FOIL-FB3_CP_VDEF-(3)-6_LRHet prototype van de Bénéteau Figaro 3 wordt komende zomer afgeleverd. Het ontwerp van bureau Van Peteghem – Lauriot – Prévost (VPLP) is een semi-foiler, waarbij de gekromde zwaarden de romp tijdens het zeilen gedeeltelijk uit het water tillen en zodoende zorgen voor minder wrijving en dus een hogere snelheid. VPLP tekende voor de winnaars van de laatste twee edities van de Vendée Globe en maakt aanspraken op een nieuwe overwinning in de achtste editie die momenteel betwist wordt.

15 procent sneller

Het eerste prototype is momenteel in aanbouw en wordt in de zomer van 2017 getest. ,,Met deze nieuwe Figaro Bénéteau 3 willen we een modernere en uitdagender boot leveren, met meer snelheidspotentieel dan zijn voorganger, maar even betrouwbaar ”, legt Vincent Lauriot-Prévost uit. Het is moeilijk  in te schatten, maar de ontwerpers  gaan uit van zo’n 15 procent snelheidswinst op de ruime koersen. Opmerkelijk is ook dat de ontwerpers de boot ‘bevrijd’ hebben van ballast.

Het afgelopen jaar werd er op meerdere werven geëxperimenteerd met foils onder kielboten. Het meest recente voorbeeld zijn de semi-foilende IMOCA 60’s in de Vendée Globe.

De werking van de foils op de Figaro 3 is vergelijkbaar met deze van de IMOCA’s, alleen zijn de foils precies andersom gemonteerd. Bij de Figaro zorgen de kiel en brede romp voor stabiliteit. Door de snelheid van de boot duwen de foils de romp gedeeltelijk uit het water, als ware het vliegtuigvleugels. Daardoor neemt het nat oppervlak af en vermindert de weerstand van de boot door het water, en zeilt de boot harder. Naast opwaartse lift leveren de foils ook dwarskracht, tegen het verlijeren.

Het nieuwe ontwerp voorziet in een meer naar achter geplaatste mast, een vaste boegspriet en een breed en vlak  achterschip. De kiel is dieper en slanker uitgevoerd, dat kan omdat  de foils een gedeelte van de dwarskracht leveren. De foil-zwaarden worden zo ontworpen dat in geval van aanvaring het zwaard zelf de zwakste schakel vormt; het zwaard breekt en de bootstructuur blijft intact.

Serieproductie

Van de Figaro Bénéteau 2 werden sinds 2003 zowat 100 exemplaren gebouwd. Dat de werf gelooft in het potentieel van de opvolger mag blijken uit de oprichting van de “Groupe Bénéteau Racing Division” een team dat in  Cheviré Nantes (Loire-Atlantique) de serieproductie zal opstarten. Tegen eind 2018 moet een eerste reeks van 50 exemplaren van de Figaro Bénéteau 3 de werf verlaten. Die zullen mondjesmaat onder de zeilers verloot worden, dit om de sportiviteit binnen het circuit te waarborgen.

 

Previous Story

Wereldprimeur Marex 310 Sun Cruiser op Boot Düsseldorf 2017

Next Story

Deense zeiler Paul Elvström overleden

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)