• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

En nog even dit… Moeten watersportbeurzen hun pretpark- niveau verhogen?

By admin on 29 juni 2016 in Beurzen & Evenementen, Nieuws

De meeste Europese watersportbeurzen hebben het niet gemakkelijk, het is de uitzondering (Düsseldorf?) die waarschijnlijk de regel bevestigt. Zo veroorzaakte de Belgian Boat Show een beetje deining toen de afschaffing van hun gratis toegangspolitiek in onze nieuwsbrief werd aangekondigd. Blijkbaar was daar nog niets over beslist, maar het is wel een van de denkpistes. Wanneer deze beurs haar rendement wil opvoeren – wanneer dit sociaal ethische verantwoord gebeurt, is daar niets fout mee – dan liggen er maar weinig wegen open. Ofwel betalen de bezoekers meer of betalen meer bezoekers, een kleine maar niet onbelangrijke nuance. Een andere optie is om de exposanten een hoger standgeld aan te rekenen. Het zal er waarschijnlijk op uitdraaien dat, net zoals in het buitenland, de beursorganisatoren van beide walletjes  zullen snoepen.

Voor exposanten is de verhouding tussen het marktpotentieel en de kostprijs van de stands niet onbelangrijk. Het argument dat de deelname aan Franse, Nederlandse of Duitse beurzen duurder is dan de beurzen in eigen land snijdt weinig hout. De omzetmogelijkheden in onze buurlanden liggen vele malen hoger omdat het bootbezit en de daaruit voortvloeiende bootbeleving veel breder gaat. Toegegeven, ook de concurrentie is er niet min.

Maar waar watersportbeurzen zich toch eens even moeten over buigen is over het element ‘beleving’. Allemaal zetten ze daar stevig op in. Nu zijn er weinig begrippen die zo breed kunnen geïnterpreteerd worden.

Beleving, er zijn weinig begrippen die zo breed kunnen geïnterpreteerd worden.

Zou er al ooit iemand voor een of andere vorm van watersport gekozen hebben na een sessie op een watersportbeurs  in een bekrompen en naar chloor stinkend zwembad met gierende ventilatoren er omheen? Als anti-beleving van de watersport kan zoiets wel tellen. En toch houden binnen- en buitenlandse watersportbeurzen vast aan dergelijke bizarre vorm van ‘beleving’.  Als je op deze denkpiste doorgaat kan je morgen een watersportbeurs organiseren in Plopsaland, daar zijn ook ‘bumper boats’ en ‘boomstammetjes met woeste watervallen’. Beleving gewaarborgd!

Je zou er van miserie  Studio100 -baas Gert Verhulst kunnen bijhalen, die weet wel wat van pretparken, alhoewel, met boten heeft hij minder prettige ervaringen. Daar kan de fiscus nog moeilijk over doen.

Watersportbeurzen moeten zich richten op hun ‘core’-business en dat is voor de meeste exposanten de ‘yachting’.  Laten  ze de ‘yachting’ en daarbij aansluitende botenverkoop in de kou staan, dan leggen ze een hypotheek op hun voortbestaan.  In het organiseren van wervende cultfeestjes voor hippe kite- en andere vogels zijn producenten van energiedrankjes veel beter. Zich bezinnen wat de ‘yachting’ zo uniek maakt kan iedereen een stap vooruit helpen.

Leo Van Dorsselaer

Previous Story

Alle hens aan dek voor The Tall Ships Races in Antwerpen

Next Story

‘De engelen van de zee’ – Stephan Vanfleteren

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)