• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Elektrische veerboot in Antwerpen.Elektrische veerboot in Antwerpen.

By on 9 december 2022 in Beurzen & Evenementen, Erfgoed, Motorboten, Nieuwe boten, Nieuws, Verenigingen & Organisaties, Watersportnieuws.be

thumbnail

– 09/12/2022 –

“OP STROOM” is de naam van de elektrische veerboot op de Schelde in Antwerpen.

Op vrijdag 9 december 2022 nam Vloot, onderdeel van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) een nieuwe veerboot in gebruik. Niet zomaar een veerboot, maar de tweede volledig elektrische veerboot. ‘Deze tweede volledige elektrische veerboot is opnieuw een grote stap in de vergroening van de Vlaamse vloot. Een CO2-neutrale oeververbinding in de stadskern van Antwerpen is een mooie realisatie van een duurzaam beleid. We zetten niet alleen in op elektrificatie van het openbaar wegvervoer, maar ook het openbaar vervoer via het water is een belangrijke mobiliteitspoot waar we naar een optimale elektrificatie streven,’ aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters.

En wat een naam kreeg de veerboot!

‘Op Stroom’, een kwinkslag naar de rivier en een link naar de elektrische aandrijving. Het nieuwe exemplaar zal vanaf nu over en weer varen tussen Linkeroever en het Steenplein voor de veerdienst Sint-Anna. Met een lengte van 30 meter, een breedte van 9,5 meter, een diepgang van 3,25 meter en een snelheid van 18 kilometer per uur, is het uitzicht van dit nieuwe vaartuig vrij gelijkaardig aan zusterschip Marnix Van Sint Aldegonde dat al sinds 20 mei 2021 in Antwerpen opereert. Dit gloednieuw exemplaar kan 150 passagiers overzetten, en maar liefst 75 fietsen.

Vooruitstrevende technologie

De elektrische voortstuwing met opslagbatterijen van de ‘Op Stroom’ is gebaseerd op de elektrische veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’ die ondertussen al meer dan een jaar vaart in Oostende en haar betrouwbaarheid al bewezen heeft. De nieuwe veerboot neemt via het plugsysteem stroom, een soort “stopcontact”. Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij een grote stroomuitval, kan de veerboot nog drie uren blijven varen op de batterijen. Enkel in geval van nood kan een kleine dieselgenerator overnemen.

Door de vooruitstrevende technologie is de Op Stroom een uiterst zuinig schip. ‘De combinatie van een optimale rompvorm en de integratie van toptechnologie op vlak van elektrische voorstuwing en batterijopslag zorgt voor een energiezuinige en milieuvriendelijke veerboot. Zonnepanelen leveren de basisenergie voor de navigatieapparatuur en airco, wat ervoor zorgt dat dit vaartuig deels zelfvoorzienend is,’ licht Piet Leeuwerck toe, manager scheepsbouw en R&D bij Vloot. ‘De eerste volledig elektrische veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’ was voor mij als scheepsbouwkundig ingenieur een boeiend pioniersproject. Dat project was toen een echt leerproces waaruit ik samen met de scheepswerf enorm veel inzichten haalde om in nieuwe projecten toe te passen. Ik ben dan ook absoluut tevreden met het resultaat dat we vandaag op de Schelde zien!’

Openbaar vervoer via het water – vlot, veilig én duurzaam

Dat openbaar vervoer een aspect van personenmobiliteit is dat steeds meer aan belang wint, hoeft geen verdere toelichting. Ook openbaar vervoer via het water is de laatste jaren aan een sterke opmars bezig. ‘En dat is absoluut noodzakelijk,‘ duidt minister Peeters. ‘Basisbereikbaarheid moeten we blijven optimaliseren en daar blijf ik op inzetten. Ook de komende jaren zal nog sterk geïnvesteerd worden in personenvervoer. En net hiervoor wil ik een sterk en duurzaam aanbod voorzien, ook via het water.’
 
‘Veerdiensten zijn belangrijke schakels in onze mobiliteit. Door gericht te investeren, verhogen we de kwaliteit voor de gebruikers en de omgeving,’ voegt Nathalie Balcaen toe, administrateur-generaal van MDK. ‘Met een investering van net geen 5,5 miljoen euro in deze volledig elektrische veerboot, zetten we weer enkele stappen om een groenere toekomst te realiseren.’

© Georges Janssens

The post Elektrische veerboot in Antwerpen. first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

– 09/12/2022 – “OP STROOM” is de naam van de elektrische veerboot op de Schelde in Antwerpen. Op vrijdag 9 december 2022 nam Vloot, onderdeel van het agentschap voor Maritieme …
The post Elektrische veerboot in Antwerpen. first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

Previous Story

Welkom in Saint Lucia ARC 2022Welkom in Saint Lucia ARC 2022

Next Story

Zonnige tijden voor superjachten, maar onweerswolken dreigen…Zonnige tijden voor superjachten, maar onweerswolken dreigen…

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)