• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Elektrisch varen is de toekomst

By admin on 19 augustus 2021 in Materiaal, Uitrusting, Accesoires, Motorboten, Nieuws

Elektrisch varen wint rap in populariteit. De traditionele verbrandingsmotor wordt steeds vaker ingeruild voor een elektrische aandrijving. Wat zijn de voordelen van elektrisch varen? We zetten de voordelen voor je op een rij!

  1. Milieuvriendelijk

Voor velen een doorslaggevende factor: elektrisch varen is milieuvriendelijk. Elektrisch varen is geheel emissieloos. Bij aandrijving met duurzame fluistermotoren komen geen schadelijke stoffen die in de lucht of in het water terechtkomen, zoals wel het geval is bij vervuilende verbrandingsmotoren.

2. Geruisloos varen

In een elektrische boot vaar je zonder motorgeluid. Je verstoort de natuur dus niet en kunt zelf ook genieten van de absolute stilte. Tenminste, op het geluid van het klotsende water na…  Dit geldt niet alleen voor jezelf, maar ook voor omstanders.

3. Geen uitstoot en trillingen

Elektrische aandrijving betekent bovendien dat je geen last meer hebt van vervelende brandstofgeuren en trillingen afkomstig van de verbrandingsmotor. Dit is niet alleen aangenaam en comfortabel, maar ook zeer praktisch wanneer je bijvoorbeeld aan boord wilt eten.

4. Eenvoudig te bedienen

Elektrisch varen betekent daarnaast dat de motor, en daarmee de boot zelf, zeer eenvoudig te bedienen is. De vermogensopbouw van een elektrische motor is buitengewoon vloeiend. De motor laat zich uitstekend doseren. Minder ervaren bestuurders zullen een elektrische boot daardoor waarschijnlijk ook gemakkelijk(er) te besturen vinden.

5. Makkelijk in onderhoud

Daarentegen bestaat een elektrische motor uit veel minder bewegende onderdelen dan een traditionele verbrandingsmotor, waardoor deze veel minder onderhoud vergt. Er zijn simpelweg minder onderdelen die kunnen slijten of kapot kunnen gaan. De kosten van de aanschaf van een elektrische motor liggen ten opzichte van een verbrandingsmotor wellicht hoger, de kosten voor het onderhoud aanzienlijk lager.

6. Toekomstbestendig

Last but not least: elektrisch varen is de toekomst. Een elektrisch aangedreven boot is veel toekomstbestendiger dan een boot met verbrandingsmotor. Het valt te verwachten dat er in de toekomst restricties gaan gelden voor boten met traditionele verbrandingsmotoren en dat deze beperkt of zelfs helemaal niet meer welkom zijn op bepaalde wateren, zoals in natuurgebieden of binnensteden.

Previous Story

Hiswa te Water 2021 gaat niet door!

Next Story

Eerste kampioenschap eFoilen in Amsterdam

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)