• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Drie teams maken zich op voor allesbeslissende slotetappe naar Den Haag

Drie teams maken zich op voor de elfde en allesbeslissende Volvo Ocean Race-etappe naar Den Haag. Het Nederlandse Team Brunel, MAPFRE en Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, beginnen op morgen virtueel op gelijke aantal punten aan de laatste 700 nautische mijlen. Deze alles-of-niets finale start op donderdagmiddag 21 juni om 14:00 Nederlandse tijd.

Na 44.000 nautische mijlen over de wereld geracet te hebben, staan Team Brunel en MAPFRE beide op 65 punten in totaal. Dongfeng heeft weliswaar een punt minder, maar heeft op dit moment het bonuspunt voor best gezeilde tijd gedurende de hele race in handen. Als zij in Den Haag voor hun twee rivalen finishen, krijgen ze sowieso ook het bonuspunt. Oftewel, effectief gezien hebben de drie topteams momenteel evenveel punten. Dat betekent dat het resultaat op de eindstreep in Den Haag bepalend is voor het uiteindelijke podium van de Volvo Ocean Race 2017-18

De strijd om de felbegeerde trofee wordt beslist tijdens de 700-mijl sprint rondom Denemarken. Nog nooit in de 45-jarige racegeschiedenis was de slotfase zo spannend.

“Dit is natuurlijk een fantastisch scenario met drie boten die kunnen winnen”, aldus Team Brunel-schipper Bouwe Bekking. “Het komt niet aan op de In-Port Races. Een ander goed punt is dat wij als Team Brunel nu hebben laten zien dat we één van de snelsten zijn. Als je snel bent, ben je normaliter ook iets slimmer. De kaarten zijn voor ons de goede kant op gevallen. We moeten nu gewoon de twee rode boten achter ons laten.”

Dongfeng-schipper Charles Caudrelier zei: “Het is geweldig om drie boten met gelijke punten te zien. Een ieder van ons verdient het om te winnen. Het is aan ons om harder te pushen en voor de anderen in Den Haag aan te komen. Ik weet dat het een groot gevecht gaat worden. Dat is goed voor de race, wij kijken ernaar uit en zijn er klaar voor.” Zijn teamgenoot Carolijn Brouwer voegt eraan toe: “Ik denk dat ik zonder twijfel kan zeggen dat dit de belangrijkste wedstrijd van mijn leven wordt. Ik heb aardig wat geracet in mijn zeilcarrière. Het is mijn derde Volvo Ocean Race, maar dit is wel een unicum met drie team op gelijke punten in de laatste etappe naar notabene Den Haag, mijn woonplaats. Gekker en unieker kan het niet worden. Tegelijkertijd is niemand in de historie van deze race ooit in deze positie geweest. Het is best cool om te kunnen zeggen dat je daarvan deel uitmaakt.”

Xabi Fernández, de schipper MAPFRE, leidde het overgrote deel van de race. Hij gaat zijn uiterste best doen om de eindzege voor het eerst in de racegeschiedenis naar Spanje te laten gaan. “We bevinden ons in een te gekke situatie, we hebben drie boten met één etappe te gaan. Ik ben heel blij om daarbij te horen”, aldus Fernández. “Er kan er maar één winnen. Onze enige missie is om de anderen te verslaan.”

Bouwe Bekking en zijn bemanning verkeerden de afgelopen vier etappes in bloedvorm. Ze stormden van de zesde naar de eerste plaats overall. “We zitten in de flow”, reageerde hij tijdens de schippers persconferentie. “We gaan elke etappe sneller. In de afgelopen etappe vonden we nieuwe versnellingen. Verder hebben we uiteindelijk een team samengesteld, waar we heel tevreden mee zijn. En niet geheel onbelangrijk, ik zeil straks op mijn thuiswater. Ik woon al ruim 25 jaar in Denemarken en natuurlijk de finishplaats, waar ik opgroeide. We hebben alle ingrediënten om te winnen.”|

Druk

Over de druk voor het slotgevecht naar Den Haag zei Bekking: “Er is gezonde druk. Ik denk dat met de mensen bij ons aan boord wij een streepje voor hebben. Iedereen heeft gezien hoe wij communiceren. Niet te veel gevoelens tonen en zelfs als we achter liggen kunnen we terugkomen. Ik denk dat dat de rode draad is van onze campagne. We hebben waanzinnige talenten aan boord, van oud naar jong. Dat is wat ons helpt om de overwinning te halen. Als wedstrijdzeiler wil je altijd winnen. Deze keer is dat niet belangrijk, want we moeten de twee rode boten verslaan. Ik zeg er echter meteen bij dat ik heel graag als eerste in Den Haag wil aankomen. Ik weet hoe belangrijk dat is. Niet alleen voor de sponsors en fans, maar ook voor het team. We zijn en blijven sportmensen.”

Met twee Nederlandse boten, twee Nederlandse schippers, twee Nederlandse topzeilsters en de Nederlandse America’s Cup-winnaar en debuterend voordekker Carlo Huisman in deze editie, wacht hen en de andere zeilers een groots onthaal in Den Haag. Carolijn Brouwer zegt daarover: “Ik verwacht er heel veel van. Hopelijk wordt het voor mij een dubbele viering. Als het wordt zoals wij zeilers de 24-uur pit-stop van de vorige editie in ons geheugen hebben, belooft het een enorm groot feest te worden.”

Voor de fans heeft Brouwer de volgende boodschap: “Jullie mogen deze etappe niet missen, blijf kijken en ik hoop dat jullie er allemaal bij zijn bij de finale in Den Haag.” Ook Bekking richt zich tot de mensen thuis: “Kom allemaal naar dit evenement toe. Alle zeilers die in deze race zo keihard hebben gewerkt, verdienen jullie steun. Jullie support is voor ons heel belangrijk geweest, maar voor alle teams is jullie aanwezigheid geweldig.”

Het eveneens Nederlandse team AkzoNobel staat stevig vierde overall. Hoewel het niet meer meedoet voor het overall podium zijn de ambities nog altijd hoog voor de allerlaatste etappe. Schipper Simeon Tienpont: “Als zeiler wil je elke etappe winnen, maar deze is speciaal. We hebben samen zo’n bijzondere reis gemaakt en om die succesvol af te ronden in je thuisstad is helemaal fantastisch. We gaan hard pushen. De druk ligt niet op onze schouders, dus we gaan ervan genieten. Helemaal omdat het op het water is, waar ik veel mijlen heb gemaakt toen ik begon te zeilen.”

Hoe de elfde allesbeslissende slotetappe naar Den Haag te volgen:

Op de website:

Ga vanaf 13:45 UTC naar www.volvooceanrace.com voor de live stream van de actie op het water. Na afloop wordt zo snel mogelijk een samenvatting met quotes van de schippers geplaatst.

Zie Facebook Live:

We gaan om 13:45 UTC live. U kunt naar onze pagina gaan om een herinnering in te stellen, zodat u niets mist.

Zie Twitter Live:

Neem deel aan de conversatie op Twitter met de live uitzending vanaf 13:45 UTC. Dat kan door naar live.twitter.com/volvooceanrace te gaan en ons te tweeten met #volvooceanrace. Wij zullen tijdens de start live tweeten en de feed live uitzenden dankzij onze nieuwe samenwerking met Twitter.

 

Previous Story

West-hinder 3 gaat voor keuring naar de droogdokkensite

Next Story

Handelsoorlog President Trump treft invoer Amerikaanse boten

Related Posts

  • Kan een boot buiten overwinteren?

    By admin
    Kan een boot buiten overwinteren? Ja hoor,...
  • Norbert Joris, stichter Etap Yachting overleden

    By admin
    Norbert Joris, erevoorzitter van het VBO en...
  • Oceaanoversteek Front Row: Ze zijn vertrokken…

    By admin
    Kort na 10.00 uur lokale tijd op vrijdag 25...
  • Schelpenteldag 2021

    By admin
    Zelfs in coronatijden kan iedereen...

QR-code Boot e~mag maart 2021

Boot e~magazine – 03 / Maart 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Kitesurfers spannen kort geding aan tegen komst windmolens op Maasvlakte 8 maart 2021
    Kitesurfers zijn teleurgesteld in de gemeente Rotterdam. Die is van plan 22 windturbines te plaatsen op de Maasvlakte, waarvan meer dan de helft op de vloedlijn van een populair kitesurfgebied. Met de komst van de windmolens gaat het stukje strand verloren, tot teleurstelling van deze strandliefhebbers. Hart van Nederland
  • Nieuwe ‘kanovriendelijke’ automatische stuw bij inlaat Almelose Aa 6 maart 2021
    Waterschap Vechtstromen en de gemeente Almelo gaan de bestaande stuw bij de inlaat Almelose Aa vervangen door een automatische stuw. De stuw zorgt ervoor dat de hoeveelheid water in de Almelose Aa zo beter te doseren is en dat kano’s de stuw veilig kunnen passeren. De nieuwe stuw maakt het Almelose kanorondje nog aantrekkelijker. Het […]
  • SKS heeft meerdere scenario’s voor komende zomer, skûtsjesilen desnoods in een bubbel 6 maart 2021
    Fryslâns oudste skûtsjesylorganisatie heeft meerdere scenario’s klaarliggen om deze zomer een SKS-kampioenschap te laten plaatsvinden. In het meest verstrekkende scenario verblijven de schippers en bemanningsleden in een bubbel en worden er meerdere wedstrijden op één meer gezeild zonder publiek op de kant. Friesch Dagblad
  • Bosrandbrug even open voor opgesloten schepen 5 maart 2021
    De twee schepen die opgesloten zaten tussen de Bosrandbrug en de Leimuiderbrug zijn donderdag 4 maart ‘ontsnapt’. Vaarwegbeheerder provincie Noord-Holland maakte dat met een handmatige brugbediening mogelijk. Binnenvaartkrant

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)