• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Dover Strait : Ramsgate – Oostende – tactisch spel met stroming, weinig wind en virtuele controle

By admin on 5 juni 2019 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Open Noordzee Kampioenschap 2019 – 30/05 – 01/06/19 – In tegenstelling tot de heenrace naar het Engelse Ramsgate gaf het weerbericht een afnemende wind uit het zuidwesten aan die tegen de namiddag zou draaien naar het noorden. Om te vermijden dat de terugrace naar Oostende in de blakte zou stilvallen, paste de wedstrijdorganisatie van deze lage afstandsklassieker een heel nieuw concept toe. Iedere deelnemende boot bezit immers een tracker. Het trackingsysteem van Geotracer zou de verklaringen van de schippers kunnen controleren, samen met een foto van start- en finishtijden op de GPS van iedere deelnemer.

Foto: Ostend – Ramsgate prizegiving  – (c) Pit de Jonge / www.shiptoshore.be

De tracker kijkt mee

De kleinere boten uit de CR 5-6 en 3-4, de Double Handed of IRC 3 mochten zaterdag al vanaf 02 uur aan de Gullboei voor Ramsgate starten. Voor de grotere CR 1-2 en IRC 1-2 klassen ging de start vanaf 04 uur in. Het tracking systeem liet zeer duidelijk zien dat de vloot alle verplicht te ronden merktekens in de Noordzee volgden. De digitaal gemeten vaartijd werd herrekend met de tijdscorrectie factor van iedere boot om zo tot een eindrangschikking te komen.

Vele zeilers zagen in de uitdaging om tegen de virtuele parameters te racen een heel onverwachte challenge. Hoewel de adrenalinestoot van een gemeenschappelijke start duidelijk gemist werd. Alle klassen zeilden hetzelfde parcours over de Noordzee, vrijwel de kortste lijn van 54 zeemijlen tussen Ramsgate en de Middelkerke bank zuid boei. Een finish precies tussen Oostende en Nieuwpoort, waardoor de jachten gemakkelijker naar hun thuishavens konden keren. 

Als de stroom plots tegen gaat zitten

Voor de meeste deelnemers leverde de wind net genoeg power om de vaarroutes van de beroepsscheepvaart over te steken, maar het venijn zat in het keren van de getijdestroom. “Wij waren net de Ruytingen zuid oost boei gerond, “ zegt Ragazza schipper Jan Gabriëls, “en achter ons zagen we de stroom draaien. Wie na ons kwam had heel veel moeite om tegen de opkomende tegenstroom in te boksen om de boei reglementair te ronden. Wij waren richting finish vertrokken op het rollend tapijt dat de zeestroming is, terwijl de volgers windkracht te kort kwamen om voldoende snelheid te maken.” De Ruytingen-ZO boei markeert de continentale rand van de zg. Traffic Lane. Voor velen was het dobberen in deze zone van containerschepen en andere zeereuzen te gevaarlijk waardoor ze hun race afbraken.  Zo meldde de hele vloot uit de CR 1-2 hun opgave vrijwel op hetzelfde moment.   

Negentien van de zesenveertig gestarte deelnemers finishte dan ook in deze slopende terugrace die voor velen meer dan tien uur in beslag nam. Lange uren van geconcentreerd sturen, nauwkeurige zeiltrim en zo min mogelijk bewegen om de boot in de juiste helling te houden zodat de weerstand in het water minimaal bleef.

Foto: ONZK Dover Strait 19 – leg 2 Ramsgate – Oostende – (c) Pit De Jonge

Alle zeilers waren het er over eens dat deze Dover Strait een hoogtepunt was op de zeilwedstrijdkalender. Voor velen was de heenrace naar Ramsgate een prestatietocht waar de uithouding van zowel materiaal als bemanning heftig op de proef werd gesteld. In de terugrace verschoof de nadruk naar tactiek en een pragmatische benadering van stroming en windvoorspellingen. De feestelijke afsluiter met een onnavolgbaar Noordzee visbuffet in de RNSYC maakte het event compleet.

Winnaars Dover Strait (Oostende – Ramsgate – Oostende)

  Oostende – Ramsgate

(ONZK race 3)

  Ramsgate – Oostende

(ONZK race 4)

Klasse Boot Schipper   Boot Schipper
CR 1-2 Andiamo Bart BONTE   DNF DNF
CR 3-4 BlueOne Massimo FARRUGIA   Maximal Stan LOGGHE / Jens VANHOVE
CR 5-6 Yamanja Serge MAES (Fra)   Bob Jean Marc RIBAULT  (Fra)
CR double handed                   JAG3 GODERIS / DELAVA   JAG3 GODERIS / DELAVA
IRC 1-2 Alegria Carl SABBE   Ragazza Jan GABRIËL
IRC 3 Zarafa Iwan VERMEIRSCH   Fantasy Ian VAN BURM

 

Previous Story

Dover Strait – Oostende Ramsgate: uren lange strijd

Next Story

Kieler Woche 2019, goede voorbereiding…

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)