• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Doorvaart energieparken op zee verboden…

De doorvaart van energieparken op zee is verboden, u mag er wel langsheen als u op minimum 500 meter van de buitenkant van de windparken blijft.

Op 27/02/2020 werd een nieuw KB over veiligheidsafstanden rond energieparken gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De veiligheidsafstand voor energieparken wordt namelijk uitgebreid naar radartorens, masten en alle andere vaste constructies op zee.

Dit betekent dat naast de veiligheidsafstand van 500 meter rond windmolens, er nu ook een veiligheidsafstand van 75 meter geldt rond radartorens, masten en meetpalen.

De Scheepvaartpolitie SPN KUST publiceerde recent een folder waarin deze beslissing wordt toegelicht.

Doorvaart in de windmolenparken in de Belgische Noordzee is niet toegestaan, ook niet met kleine recreatieve vaartuigen:

– vissersboten

– motorboten

– zeilboten

– …

Mag ik met mijn zeilboot door de windparken varen?

Als u op MINIMUM 500 M VAN DE BUITENKANT van de windparken blijft, mag u langsheen de

windparken varen. Even indrukwekkend en 100 % veilig!

 

 

Duiken in de windparken, mag dat?

Neen! Duiken en kitesurfen zijn om veiligheidsredenen niet toegestaan.

Alleen wetenschappelijke en technische onderhoudsduikers mogen, na het bekomen van een speciale vergunning, in de windmolenparken duiken.

 

 

Vissen in de windparken, mag dat?

Neen! Er geldt een algeheel visverbod in de windmolenparken. Het is in de windparken niet toegestaan om contact met de bodem te maken. Bijvoorbeeld om voor anker te gaan of met sleepnetten over de bodem te slepen.

Bij het vissen in de windmolenparken kunnen met name de elektriciteitskabels beschadigd worden, waardoor de windmolens voor onbepaalde duur stilgelegd zouden moeten worden. Dit heeft hoge kosten tot gevolg!

 

Waarom niet ?

Omdat de zone van de windmolenparken eigenlijk één grote elektriciteitscentrale is. U gaat toch ook niet in een elektriciteitscentrale mountainbiken? Varen in de windparken houdt te grote  veiligheidsrisico’s in voor uzelf en voor uw boot. Er is altijd een risico op aanvaringen!

Als u in moeilijkheden komt en bvb een noodstop moet maken, kan uw anker de  hoogspanningskabels van 220.000 volt die op de zeebodem tussen de windmolens liggen beschadigen, waardoor de elektriciteitsproductie moet stilgelegd worden. Dat kan u snel enkele miljoenen euro schadevergoeding kosten!


Wat niet weet, niet deert

De windparken zijn uitgerust met nautische apparatuur zoals radar, VHF en AIS om zo de doorvaart te volgen. De Kustwacht controleert op naleving van deze regels en coördineert hulp waar nodig.

Alle regels, veiligheidsvoorschriften en tips zijn te vinden op de website van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust en op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer:

www.agentschapmdk.be/MRCC.htm

mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/navigatie

Overtredingen van deze veiligheidszone kan leiden tot administratieve vervolging waarbij de boete voor een zware en langdurige inbreuk kan oplopen tot 10.000 euro en meer.

www.belgianoffshoreplatform.be

Previous Story

Nieuwe mini klasse 5.80 met offshore regatta-programma

Next Story

Nieuwe data! ‘In het licht van…’ Tentoonstelling Aelbert Cuyp Dordrechts Museum

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)