• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Dongfeng Race Team en team AkzoNobel profiteren van offshore tactiek

Na drie dagen racen, profiteren Dongfeng Race Team en het Nederlandse team AkzoNobel van hun gisteren gekozen offshore route (verder op zee). Het Chinees/Franse team met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, gaat in de vierde etappe aan de leiding. Team AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning varen daar 5,51 nautische mijlen (nm) achter. De vloot bevindt zich momenteel ter hoogte van Brisbane.

Leg 4, Melbourne to Hong Kong, day 03 on board AkzoNobel. Photo by Sam Greenfield/Volvo Ocean Race. 03 January, 2018.

Na de vliegende start in Port Philips Bay op zondag en de ruime-windse koers onder volle maan door Bass Strait, koerste de Volvo Ocean 65-vloot naar Cape Howe. Dit is het meest zuidelijke schiereiland van west-Australië met de eerste kansen om iets anders te doen. Dat gebeurde ook, want de vloot splitste zich op in oost/westelijke richting. Ter hoogte van Sydney bedroeg die scheiding 80 nm.

Op woensdag op weg naar Sydney kozen beide teams, samen met Turn the Tide on Plastic, om hun geluk verder op zee te beproeven. Het idee was om daar door de noordelijke stroming te worden geholpen en van een winddraaiing naar rechts te profiteren. De vier andere teams besloten dicht onder de kust te blijven. Een etmaal later hebben Dongfeng en AkzoNobel hun voorsprong uitgebouwd tot een buffer van 34 nm ten opzichte van de vloot. Dee Caffari’s Turn the Tide on Plastic bezet de derde positie.

Hoewel het nog vroeg in de 6.000 mijl lange etappe van Melbourne naar Hong Kong is, zijn deze kleine overwinningen goed voor het moraal van de koplopers. “Er is nu een groot gat tussen ons en MAPFRE en Vestas 11th Hour Racing”, aldus Franck Cammas, die aan boord van Dongfeng de geblesseerde navigator Pascal Bidegorry vervangt. “We zijn blij met onze keuzes van gisteren. We hebben voor de start over het risico nagedacht en dit is de route die we wilden. We hebben ons plan gevolgd en dat goed voor ons vertrouwen.”

Simeon Tienpont

Ook bij team AkzoNobel heerst een positieve stemming. Schipper Simeon Tienpont: “Het is meer kustwerk dan in de vorige etappe. Dat betekent dat we veel meer uitdagingen hebben. Niet alleen qua stroming, maar ook qua navigatie. Er liggen een hoop kleine eilanden en riffen. We hebben met getijden te maken en er zijn grote stroomcirkels langs de Australische kust. Het moraal aan boord is goed. We zien Dongfeng voor ons en de rest van de vloot wordt nu op achterstand gezet. Hopelijk kunnen we die nog iets groter maken voordat we de Doldrums ingaan. Dan liggen de kaarten weer op tafel.”

Chris Nicholson, eveneens van team AkzoNobel, reageerde: “Ik ben blij dat we in staat zijn om ons te meten met teams als Dongfeng en MAPFRE en dat we soms zelfs sneller zijn. De vraag nu is of we het de gehele afstand vol kunnen houden. Zij hebben bewezen dat ze dag in, dag uit continu op dat niveau kunnen blijven. Ik denk dat we dat ook kunnen. We moeten onszelf zo lang hard blijven pushen.”

Dee Caffari, schipper van Turn the Tide on Plastic, twitterde ondertussen: “Twee goede positierapporten zorgen voor een blije bemanning.”

Vandaag lagen de bootsnelheden nog rond de 20 knopen, maar de voorspelling is dat de wind de komende dagen lichter wordt. Dat is slechts nieuws voor de koplopers, maar een kans voor de achtervolgers om dichterbij te komen. Het sleutelmoment voor de boten onder de kust is wanneer ze gijpen om zichzelf beter in het westen te herpositioneren en daar meer wind op te pikken. Inmiddels hebben het Nederlandse Team Brunel, Sun Hung Kai/Scallywag en Vestas 11th Hour Racing die gijp ingezet en varen ze in dezelfde richting als Dongfeng en AkzoNobel. Alleen MAPFRE en Turn the Tide on Plastic zetten verder door naar het oosten.

Team Brunel hoopvol

Team Brunel-schipper Bouwe Bekking gaf toe dat zij in de huidige condities van 20-25 knopen ‘iets’ missen. “We weten niet precies waar het aan ligt. We zijn beter geworden, maar missen dat kleine beetje extra dat andere teams wel hebben. We hengelen er dus een beetje achteraan. Het positieve is dat we beter contact met de vloot hebben kunnen houden dan bijvoorbeeld in de tweede etappe.” Volgens Bekking is de race nog niet gelopen: “Na de Salomonseilanden volgt een strategische keuze. Of je gaan rechtstreeks naar Hong Kong of meer naar het noorden/oosten met betere en stabielere wind. Er zullen tevens veel onweersbuien zijn, dus de satellietbeelden zullen belangrijk zijn. We weten dat Capey [Andrew Cape] daar goed in is. We hebben genoeg kansen om terug te komen.”

Na Brisbane racet de vloot verder langs Nieuw-Caledonië richting de Salomonseilanden, waarna de Doldrums wachten.

Etappe 4: positierapport 15:30 UTC 4 januari

1. Dongfeng Race Team

2. team AkzoNobel, 5,51 nm achter leider

3. Turn the Tide on Plastic, 30,28 nm achter leider

4. MAPFRE, 30,39 nm achter leider

5. Vestas 11th Hour Racing, 31,94 nm achter leider

6. Team Brunel, 51,32 nm achter leider

7. Sun Hung Kai/Scallywag, 61,19 nm achter leider

 

TagsVolvo Ocean Race

Previous Story

Vierde Volvo Ocean Race-etappe van start met wisselende kopposities

Next Story

Vriendenclubje Hallberg-Rassy zeilers

Related Posts

  • Team AkzoNobel wint eindspurt zesde Volvo Ocean Race-etappe

    By admin
    Het Nederlandse team AkzoNobel wint de zesde...
  • Volvo Ocean Race-vloot verlaat Guangzhou — Vestas 11th Hour Racing mist zesde etappe

    By admin
    Op maandagmorgen 5 februari verliet de Volvo...
  • Mapfre winnaar Volvo Ocean havenwedstrijd in China

    By admin
    Op zaterdag 3 februari vochten in Guangzhou...
  • MAPFRE wint Around Hong Kong Island Race

    By admin
    MAPFRE won op zondag 28 januaride Around...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Genieten van staaltje klassiek Hoek-design 20 januari 2021
    Neem een kijkje in het gloednieuwe superjacht Bleu II, een ‘classic gentleman-style yacht’. Dit 55,99 meter lange expeditieschip is bestand tegen zeer zware omstandigheden. Het project is een samenwerking tussen de werf Turquoise Yachts, de eigenaar, vertegenwoordigd door Master Yachts en Hoek Design. Het typische Hoek-ontwerp doet onmiskenbaar denken aan een klassiek stoomschip, maar wel […]
  • Zeilschepen die in 2021 vracht vervoeren 20 januari 2021
    Tegenwoordig zijn er in de zoektocht naar duurzamere manieren van verschepen 5 bedrijven die met schepen op traditionele manier zeilen en vracht vervoeren. Hoewel ze nog bijzonderheden zijn, groeit de belangstelling nu we de schade zien die onze wereld wordt toegebracht met moderne vervoersmethoden. Designed Conscious publceerde een mooi overzicht van de vijf zeilende rederijen […]
  • Zeilschool Sail Experience in Grou heeft nieuwe eigenaren 19 januari 2021
    Zeilschool Sail Experience in Grou heeft sinds 1 januari 2021 nieuwe eigenaren. Voormalig eigenaar Merel Bot heeft het stokje overgedragen aan Tjeerd Soer en Sophie Gülcher. Tjeerd is al bekend in Grou als eigenaar van Herberg Oer ’t Hout. Grouster
  • Vuilniszakken tegen vervuiling op Friese wateren 19 januari 2021
    Diverse toeristische en marketingorganisaties blazen de actie ‘Friese meren, frisse meren’ nieuw leven in. Met de schoonmaakactie, die in 1985 voor het laatst werd gehouden, moet de vervuiling op de wateren worden tegengegaan. Watersporters die dit seizoen bij de Marrekrite de wimpel van het recreatieschap aanschaffen, ontvangen een speciale ‘Opgeruimd Vaart Netjes-vuilniszak’ om zwerfvuil op […]

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020