
Volvo Penta aandrijving van nieuwe hybride schip van Hurtigruten Svalbard
Volvo Penta kondigt een geavanceerde, hybride oplossing aan voor het nieuwe cruiseschepen van Hurtigruten Svalbard. In mei 2022 beginnen de proefvaarten in het Noorse Svalbard. Het vrijwel geruisloze schip heeft het potentieel om de duurzame toerisme-industrie te transformeren, zodat gasten de wonderen van Svalbard kunnen ervaren zonder de natuur en het leefgebied om hen heen te verstoren.
Foto: © Daniel John Benton, Hurtigruten Svalbard
Elk jaar trekken toeristen naar een afgelegen archipel in Noorwegen om de unieke dieren in het wild te zien – walrussen, papegaaiduikers, zeehonden en een verscheidenheid aan walvissen. Nu voert Volvo Penta een proefproject uit met Hurtigruten Svalbard, de oudste toeristische operator van Svalbard, om een ultramodern hybride Marell M15-schip genaamd Kvitbjørn (‘Polar Bear’ in het Engels) te testen. Door de vrijwel geruisloze werking moet dit zorgen voor een aangenamere reiservaring voor zowel de toeristen als voor de dieren in het wild.
Aangedreven door een Volvo Penta twin D4-320 DPI Aquamatic hybride oplossing, heeft de boot een topsnelheid van 32 knopen en een kruissnelheid van 25 knopen. Dit schip, ontworpen en gebouwd door Marell Boats Sweden AB, zal gebouwd worden om veilig te varen in de veeleisende Arctische omgeving – bij temperaturen onder het vriespunt met een uitgebreid bereik van 500 Nm.

Dit wordt het eerste hybride dagtourschip van Hurtigruten Svalbard, aangedreven door Volvo Penta, en de bedrijven testen ook een potentieel baanbrekend nieuw bedrijfsmodel, gebaseerd op een ‘power-by-the-hour’ betalingsprogramma. Dit baanbrekende “e-mobility-as-a-service” -model bevindt zich nog in de conceptfase, maar zou in de toekomst kunnen worden ontwikkeld. Hurtigruten Svalbard zal proberen om per kilowattuur te betalen voor de operatie, waarbij de boot tijdens het toeristenseizoen (1 mei – 31 oktober) meer dan 1.000 uur zal varen. Hoewel het nog slechts een test is, wordt verwacht dat het concept veel aandacht van de industrie zal trekken en een revolutie teweeg kan brengen in de manier waarop klanten maritieme e-mobiliteitsoplossingen kopen, vooral omdat de initiële kosten vaak een barrière vormen.
Op weg naar stil duurzaam toerisme
Hurtigruten Group, ’s werelds toonaangevende avontuurlijke reisorganisatie, stelt gasten in staat om unieke bestemmingen op een duurzame en zinvolle manier te verkennen. Het beheert ook de Hurtigruten Foundation, gericht op natuurbehoud, om ervoor te zorgen dat de gasten van morgen kunnen genieten van dezelfde betekenisvolle reiservaringen als die van vandaag. In de geest hiervan maakt de nieuwe hybride dagcruiser met Volvo Penta-aandrijfsysteem volledig elektrische bediening mogelijk in de milieugevoelige wateren van Spitsbergen.

De complete aandrijflijnoplossing voor het schip is gebaseerd op het Volvo Penta D4/D6 Aquamatic DPI-pakket. Het Volvo Penta DPI-pakket is voorzien van een hydraulische koppeling voor geruisloos en soepel schakelen bij lage motortoerentallen, evenals extra wendbaarheid – perfect voor langzaam cruisen bij het observeren van dieren in het wild. Met de steer-by-wire-technologie is de joystickfunctionaliteit ook indrukwekkend nauwkeurig, wat weer zorgt voor meer controle. Deze complete hybride oplossing biedt het beste van twee werelden: bereik en snelheid van de dieselmotor gecombineerd met de stille werking van de elektromotor, allemaal efficiënt verpakt in de Marell M15, voor eenvoudige en veilige bediening en onderhoud.
De boot bevindt zich momenteel in de maritieme testfaciliteit van Volvo Penta in Krossholmen, Göteborg, Zweden. Binnenkort zal het zijn weg vinden naar Marell Boats in Östhammar, waar het verdere controles zal ondergaan voordat het in mei 2022 wordt afgeleverd. Wanneer Hurtigruten Svalbard de boot ontvangt, zal het bedrijf het vervolgens aan zijn eigen gedetailleerde controles onderwerpen. Door deze nauwe samenwerking tussen eigenaren, gebruikers en andere belanghebbenden bouwt Volvo Penta meer inzicht op in klantgedrag en hybride gebruikspatronen.