• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

“De etappe waar ik het meest tegen opzag”

VOR_BrunelHelmNa 23 dagen in een ruimte geleefd te hebben die niet veel groter is dan de gemiddelde studentenkamer, is het voor de zeilers van Team Brunel lastig acclimatiseren in China. Vrijwel niemand spreekt Engels en het eten is nogal anders dan we in het westen gewend zijn. Terwijl de bemanning in deze bijzondere omgeving geniet van hun welverdiende rust, kijkt schipper Bouwe Bekking terug op de teleurstellende derde etappe.

“Dit was de etappe waar ik het meest tegen opzag,” zegt Bouwe Bekking terwijl hij een slok neemt van zijn cappuccino. “Niet alleen om alle gevaren, zoals de honderden kleine onverlichte vissersboten, zandbanken en visnetten, maar bovenal om de frustrerende windstiltes. We hebben dagenlang stil gelegen. Soms zeilden we niet meer dan 40 mijl per dag. En wanneer iemand dan toevallig getrakteerd werd op een windvlaag, lag hij binnen enkele uren meer dan 20 mijl voor. Voor mij heeft dat niks meer met oceaanzeilen te maken.”

“De tactische keuzes die je maakt aan de hand van het actuele weer of weerberichten, heb je zelf in de hand. Vaak neem je de juiste beslissing en soms pakt het helemaal verkeerd uit. Een goed voorbeeld is het kruisrak voor de kust van Vietnam. Volgens onze interpretatie van het laatste weerbericht, zou binnen enkele uren de wind gaan draaien. Wij noemen dit een windshift. In dit geval zou de wind na de draaiing onder een grotere hoek in de zeilen vallen, met een hogere bootsnelheid als gevolg. Wij besloten als enige om naar de voorspelde winddraaiing toe te zeilen. Alleen die windshift kwam nooit. De andere boten konden doorzeilen en wij verloren daar ongeveer 10 mijl. Dit was een verkeerde zet, maar wij zijn geen team dat simpelweg achter andere teams aan vaart.”

Soms hadden Bekking en zijn mannen domme pech. “We voeren de eerste week redelijk goed, maar voor de kust van Sri Lanka hebben we geen geluk gehad. Wij hadden daar geen wind en lagen daarom geparkeerd. Omdat onze achtervolgers wel wind hadden, zagen we onze riante voorsprong in een paar uur slinken tot enkele mijlen. Ook onze achterstand op Dongfeng werd in rap tempo groter. In dit geval had dit niks te maken met een verkeerde interpretatie van een weerbericht, maar gewoon met het feit dat net bij ons de wind onverwacht weg viel.”

Automatic Identification System

Dat de teams nu zo dicht op elkaar varen heeft – naast het feit dat de boten allemaal identiek zijn – volgens Bouwe ook te maken met het zogenaamde Automatic Identification System (AIS)-systeem. “Elke VO65 heeft een kastje aan boord dat een signaal uitzendt met de positie en de snelheid van de boot. Met dit systeem kunnen andere (zee) schepen – doormiddel van een klein icoontje op de digitale zeekaart – exact zien waar we varen. Het systeem werkt tot ongeveer een afstand van 12 mijl. Vroeger mocht je de AIS-zender uitschakelen, maar nu zijn we verplicht om dit systeem altijd aan te hebben staan. Soms doe je een meesterlijke zet, maar via de AIS kunnen je tegenstanders – die deze zet misschien niet in hun gedachten hadden – precies zien wat je doet. Vervolgens voeren ze precies dezelfde manoeuvre uit. Vooral de minder ervaren teams maken hier dankbaar gebruik van. Je ziet dat als deze teams alleen varen, ze vrij snel op achterstand raken.”
“Tevens is het nu mogelijk om elkaar dagenlang met het blote oog of een verrekijker nauwlettend in de gaten. Het is regelmatig voorgekomen dat na een zeilwissel van ons, de directe concurrentie ook meteen hetzelfde zeil wisselde.

Een soort schaakspel

Volgens Bekking is dit vooral voor de jonge gasten enorm frustrerend. “De jonge zeilers laten wat sneller hun koppie hangen. Het is belangrijk dat je als schipper met deze jongens blijft praten over waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn of hoezo we langzamer varen dan de boot voor ons. Zo zijn er momenten geweest dat we, met vrijwel dezelfde bootsnelheid, vlak naast een andere boot voeren. Ik heb het dan over praatafstand, waarbij je zelfs hun eten kon ruiken. En dan uit het niets zeilden ze van ons weg. De jonkies denken dan vaak meteen dat wij zelf iets verkeerd gedaan hebben, maar ook hier had de andere boot toevallig meer wind. Het is een soort schaakspel geworden.”
“We moeten altijd verbeteren,” vervolgt Bekking. “Zo kwamen we aan de wind snelheid tekort. Op die koers zijn de snelheidsverschillen vrij klein en daardoor de inhaalopties miniem. Mogelijk moeten we op aan de windse koersen de zeiltrim aanpassen. Tevens speelt op deze koers ook het gewicht van de boot een grote rol. Wij waren een stuk lichter dan de andere teams. We hadden minder kilo’s aan spullen en eten aan boord om als contra gewicht te gebruiken. Aan de wind is dit een nadeel, omdat je de boot dan minder recht kan varen. En hoe schuiner, hoe minder hard je kan varen.”

“Gerd-Jan Poortman, Pablo Arrarte en Andrew Cape zijn voor een kleine week naar hun thuisland vertrokken. De rest van de jongens blijven in Sanya. Na de dagelijkse verplichte gymsessie en de gesprekken met teamcoach Anje-Marijcke van Boxtel in de ochtend, hebben ze vrij en kunnen ze herstellen. We varen de volgende etappe met dezelfde groep. Er zijn geen medische problemen en niemand is extreem afgevallen. Ondanks het teleurstellende resultaat, is de sfeer onder de jongens uitstekend. Dus we zetten acht februari vol goede moed koers naar Auckland.”

Bron: Team Brunel

Foto: Stefan Coppers / Team Brunel / Volvo Ocean Race

 

Previous Story

Een team is zo sterk als zijn zwakste schakel

Next Story

Bootmagazine PLUS, editie 40 – januari / februari /maart 2015

Related Posts

  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...
  • TERUGBLIK DELTAWEEKENDTERUGBLIK DELTAWEEKEND

    By
    Foto’s: © Anusjka Martens Objectivo...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]
  • Jeugd WK draagt bij aan ontwikkeling zeilsport in minder ontwikkelde landen 3 juli 2022
    In Nederland kijken jonge zeilers op tegen grootheden als olympisch zeilers Marit Bouwmeester en Dorian van Rijsselberghe. Dat wij al van jongs af aan kunnen zeilen, is heel vanzelfsprekend. Maar er zijn veel landen waar dit niet zo is. Landen die geen olympische zeilers kennen, laat staan een pad naar de Olympische Spelen hebben. Lees […]
  • Na de orka is nu een gezonde walvis gespot in de Seine, schippers wordt gevraagd om 10 meter afstand te houden 2 juli 2022
    Na de orka is er nu een andere walvisachtige waargenomen in de Seine. Het dier kon gefilmd worden in de buurt van de Pont de Normandie, tussen Le Havre en Honfleur. De situatie wordt in de gaten gehouden, want er schuilt een potentieel gevaar dat het tot een aanvaring met een schip komt. Lees verder […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)