• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

“De etappe waar ik het meest tegen opzag”

VOR_BrunelHelmNa 23 dagen in een ruimte geleefd te hebben die niet veel groter is dan de gemiddelde studentenkamer, is het voor de zeilers van Team Brunel lastig acclimatiseren in China. Vrijwel niemand spreekt Engels en het eten is nogal anders dan we in het westen gewend zijn. Terwijl de bemanning in deze bijzondere omgeving geniet van hun welverdiende rust, kijkt schipper Bouwe Bekking terug op de teleurstellende derde etappe.

“Dit was de etappe waar ik het meest tegen opzag,” zegt Bouwe Bekking terwijl hij een slok neemt van zijn cappuccino. “Niet alleen om alle gevaren, zoals de honderden kleine onverlichte vissersboten, zandbanken en visnetten, maar bovenal om de frustrerende windstiltes. We hebben dagenlang stil gelegen. Soms zeilden we niet meer dan 40 mijl per dag. En wanneer iemand dan toevallig getrakteerd werd op een windvlaag, lag hij binnen enkele uren meer dan 20 mijl voor. Voor mij heeft dat niks meer met oceaanzeilen te maken.”

“De tactische keuzes die je maakt aan de hand van het actuele weer of weerberichten, heb je zelf in de hand. Vaak neem je de juiste beslissing en soms pakt het helemaal verkeerd uit. Een goed voorbeeld is het kruisrak voor de kust van Vietnam. Volgens onze interpretatie van het laatste weerbericht, zou binnen enkele uren de wind gaan draaien. Wij noemen dit een windshift. In dit geval zou de wind na de draaiing onder een grotere hoek in de zeilen vallen, met een hogere bootsnelheid als gevolg. Wij besloten als enige om naar de voorspelde winddraaiing toe te zeilen. Alleen die windshift kwam nooit. De andere boten konden doorzeilen en wij verloren daar ongeveer 10 mijl. Dit was een verkeerde zet, maar wij zijn geen team dat simpelweg achter andere teams aan vaart.”

Soms hadden Bekking en zijn mannen domme pech. “We voeren de eerste week redelijk goed, maar voor de kust van Sri Lanka hebben we geen geluk gehad. Wij hadden daar geen wind en lagen daarom geparkeerd. Omdat onze achtervolgers wel wind hadden, zagen we onze riante voorsprong in een paar uur slinken tot enkele mijlen. Ook onze achterstand op Dongfeng werd in rap tempo groter. In dit geval had dit niks te maken met een verkeerde interpretatie van een weerbericht, maar gewoon met het feit dat net bij ons de wind onverwacht weg viel.”

Automatic Identification System

Dat de teams nu zo dicht op elkaar varen heeft – naast het feit dat de boten allemaal identiek zijn – volgens Bouwe ook te maken met het zogenaamde Automatic Identification System (AIS)-systeem. “Elke VO65 heeft een kastje aan boord dat een signaal uitzendt met de positie en de snelheid van de boot. Met dit systeem kunnen andere (zee) schepen – doormiddel van een klein icoontje op de digitale zeekaart – exact zien waar we varen. Het systeem werkt tot ongeveer een afstand van 12 mijl. Vroeger mocht je de AIS-zender uitschakelen, maar nu zijn we verplicht om dit systeem altijd aan te hebben staan. Soms doe je een meesterlijke zet, maar via de AIS kunnen je tegenstanders – die deze zet misschien niet in hun gedachten hadden – precies zien wat je doet. Vervolgens voeren ze precies dezelfde manoeuvre uit. Vooral de minder ervaren teams maken hier dankbaar gebruik van. Je ziet dat als deze teams alleen varen, ze vrij snel op achterstand raken.”
“Tevens is het nu mogelijk om elkaar dagenlang met het blote oog of een verrekijker nauwlettend in de gaten. Het is regelmatig voorgekomen dat na een zeilwissel van ons, de directe concurrentie ook meteen hetzelfde zeil wisselde.

Een soort schaakspel

Volgens Bekking is dit vooral voor de jonge gasten enorm frustrerend. “De jonge zeilers laten wat sneller hun koppie hangen. Het is belangrijk dat je als schipper met deze jongens blijft praten over waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn of hoezo we langzamer varen dan de boot voor ons. Zo zijn er momenten geweest dat we, met vrijwel dezelfde bootsnelheid, vlak naast een andere boot voeren. Ik heb het dan over praatafstand, waarbij je zelfs hun eten kon ruiken. En dan uit het niets zeilden ze van ons weg. De jonkies denken dan vaak meteen dat wij zelf iets verkeerd gedaan hebben, maar ook hier had de andere boot toevallig meer wind. Het is een soort schaakspel geworden.”
“We moeten altijd verbeteren,” vervolgt Bekking. “Zo kwamen we aan de wind snelheid tekort. Op die koers zijn de snelheidsverschillen vrij klein en daardoor de inhaalopties miniem. Mogelijk moeten we op aan de windse koersen de zeiltrim aanpassen. Tevens speelt op deze koers ook het gewicht van de boot een grote rol. Wij waren een stuk lichter dan de andere teams. We hadden minder kilo’s aan spullen en eten aan boord om als contra gewicht te gebruiken. Aan de wind is dit een nadeel, omdat je de boot dan minder recht kan varen. En hoe schuiner, hoe minder hard je kan varen.”

“Gerd-Jan Poortman, Pablo Arrarte en Andrew Cape zijn voor een kleine week naar hun thuisland vertrokken. De rest van de jongens blijven in Sanya. Na de dagelijkse verplichte gymsessie en de gesprekken met teamcoach Anje-Marijcke van Boxtel in de ochtend, hebben ze vrij en kunnen ze herstellen. We varen de volgende etappe met dezelfde groep. Er zijn geen medische problemen en niemand is extreem afgevallen. Ondanks het teleurstellende resultaat, is de sfeer onder de jongens uitstekend. Dus we zetten acht februari vol goede moed koers naar Auckland.”

Bron: Team Brunel

Foto: Stefan Coppers / Team Brunel / Volvo Ocean Race

 

Previous Story

Een team is zo sterk als zijn zwakste schakel

Next Story

Bootmagazine PLUS, editie 40 – januari / februari /maart 2015

Related Posts

  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...
  • Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon

    By admin
    Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in...
  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]
  • Uitgestelde Boot Düsseldorf afgelast 22 januari 2021
    De beurs die oorspronkelijk dit weekend zou worden gehouden gaat definitief niet door in 2021. Door de corona-pandemie was Boot Düsseldorf al uitgesteld naar eind april. De organisatie laat weten dat ook dit niet realistisch is. De eerstvolgende editie staat nu op de rol voor 22 tot en met 30 januari 2022. Meer informatie: www.boot.de
  • Na 38 dagen roeien komt eindstreep in zicht voor Bela en haar vriendinnen 21 januari 2021
    Na 5,5 week op zee komt het vaste land voor Bela Evers (53) langzaam weer in zicht. De inwoonster van Tonden is bezig aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld. Volgens het thuisfront zijn de updates die ze vanaf de boot krijgen nog steeds positief. Omroep Gelderland
  • Nieuw datum voor het ORC/IRC wereldkampioenschap in 2022 21 januari 2021
    Na overleg tussen de Federazione Italiana Vela (FIV), de Unione Vela Altura Italiana (UVAI) en de Union Nationale pour la Course au Large (UNCL), het Offshore Racing Congress (ORC), de Royal Ocean Racing Club (RORC) en de Yacht Club Costa Smeralda (YCCS) is de datum voor het Wereldkampioenschap ORC/IRC in 2022 gewijzigd. Lees meer op […]

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020