• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

De AC75’s, de nieuwe racemonster van de America’s Cup

1

Tot nu toe zijn vier nieuwe  AC75’s gelanceerd die zich in de strijd gooien voor de 36ste America’s Cup. Wat hebben we geleerd over de resultaten van de verschillende ontwerpstrategieën die door elk van de teams zijn gekozen voor hun boten van de eerste generatie?

Foto: Emirates Team New Zealand

Eén ding lijkt duidelijk – dat er meer dan één manier is om een ​​75-voet monohull te maken die op foils boven het water vliegt – een feit dat blijkt uit de vier duidelijk verschillend uitziende jachten die de teams onafhankelijk van elkaar hebben ontworpen Kijk bijvoorbeeld naar de sigaarvormige romp van American Magic’s Defiance  en het opvallend opengewerkte achterdek  van Britannia van Ineos Team UK.

Foto: NYYC America Magic / Amory Ross

Dan zijn er de relatief vlakke bodems van de Amerikaanse en Britse boten vergeleken met de afgeronde en v-vormige rompvormen van respectievelijk de Emirates Team Nieuw-Zeeland en Luna Rossa Prada Pirelli boten.

Verschillen

Hoe beter je kijkt, hoe meer verschillen te noteren vallen. Het is verleidelijk om te besluiten: “Iemand zal gelijk hebben en iemand zal ongelijk hebben”. Maar is dat wel zo? In dit stadium mag men er van uit gaan dat niemand 100 procent gelijk of 100 procent ongelijk heeft.

Foto: Luna Rossa Prada Pirelli Team / Carlo Borlenghi

Hoewel de teams en hun spionnen een ‘buikgevoel’ hebben voor wie onder hen snel of langzaam is en onder welke omstandigheden, houden ze die informatie achter gesloten deuren. Dat betekent dat we zes maanden zullen moeten wachten op meer duidelijkheid tot de teams allemaal voor de eerste keer samenkomen voor vier dagen racen bij de openingsact van de America’s Cup World Series in Cagliari, Sardinië 23 – 26 april 2020.

 Voorlopig moeten we het doen met de foto’s en video’s die de teams vrij geven.

Foto: INEOS TEAM UK / Harry KH

En dan zijn er de verborgen verschillen in de systemen die de foils besturen, die de constant veranderende 3-D aerodynamische vorm van de dubbelwandige grootzeilen bepalen en een groot aantal andere complexe elementen waaruit deze zeer technologische AC75’s bestaan .

Hoe de complexiteit en functionaliteit van deze systemen effectief in evenwicht kan worden gebracht met de algehele betrouwbaarheid van de boot is alvast een reuze uitdaging voor de ontwerpteams en de zeilers.

Bemanning

Een vraag die nog definitief moet worden beantwoord is ‘hoeveel man aan boord’ bij het manoeuvreren met de AC75’s. Met 11 bemanningsleden is duidelijk niet iedereen van de ene naar de andere kant rennen bij het overstag gaan of het gijpen. Er zijn geruchten dat sommige teams elke keer slechts een handvol bemanningsleden verplaatsen, terwijl anderen – zo wordt aangenomen – experimenteren met twee stuurmannen, een aan weerszijden van de boot. Dat is een radicale aanpak, maar gezien het feit dat het team dat zijn boot het meest ‘in de lucht’ kan houden in een race waarschijnlijk de winnaar zal zijn, is het een techniek die waarschijnlijk het proberen waard is.

 DE AC75-KLASSE

Klik hieronder en ontdek de parameters waarbinnen teams een jacht kunnen ontwerpen dat in aanmerking komt om deel te nemen aan de 36e America’s Cup: www.americascup.com

Previous Story

Stem nu ook voor de “Mirabaud Sailing Video Award 2019”

Next Story

Mini-Transat, klaar voor tweede etappe

Related Posts

  • Jeanneau’s Cap Camarat viert 40ste verjaardag

    By admin
    De Cap Camarat serie van Franse...
  • First 44, cruiser-racen zoekt nieuwe horizonten

    By admin
    Het First gamma van Bénéteau viert haar...
  • Zeezeilen: INDUMAR Open Noordzee Kampioenschap 2022

    By admin
    Dertien zeilwedstrijden op de Noordzee...
  • Top 5 voor Isaura en Anouk in 49erFX

    By admin
    De “51ste Trofeo S.A.R. Princesa Sofia”...

One Response

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Boot e-mag editie 02 – 2022

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • Clean up on Tour, suppend zwerfafval in het hele land verzamelen 22 mei 2022
    Leren suppen én de natuur een beetje schoner maken? Dat kan officieel vanaf vrijdag 27 mei 2022 tijdens de lancering van Clean up on Tour. Dit is een SUP tour die komende zomer door het hele land reist, waarbij zwerfafval uit het water wordt opgeruimd. Lees verder op watersportverbond.nl Foto: Watersportverbond Dit bericht is geplaatst […]
  • Na twee jaar is het zover: luxe zeiljacht van maar liefst 56 meter lang verlaat productiehal van Vitters Shipyard in Zwartsluis 21 mei 2022
    Een gigantisch, luxe zeiljacht van maar liefst 56 meter lang verliet deze week de productiehal van Vitters Shipyard in Zwartsluis. Een magisch moment voor iedereen die met groot vakmanschap, creativiteit en toewijding aan de bouw van het unieke jacht heeft bijgedragen. Maar veel tijd om erbij stil te staan is er voor de vakmensen van […]
  • Modelboten bij Museumwerf Vreeswijk op Hemelvaartsdag 20 mei 2022
    Op donderdag 26 mei (Hemelvaartsdag) houdt de ‘varende modelbouwclub’ Het Anker houdt zijn jaarlijkse Werkschependag. Dit jaar komen de modelbouwers van de Nieuwegeinse club elkaar en leden van andere modelbouwverenigingen daarvoor naar Museumwerf Vreeswijk. Lees verder op binnenvaartkrant.nl Foto: VMBC Het Anker Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van Nauticlink. Heb je vragen of opmerkingen […]
  • Nieuwe superjacht is trimaran 20 mei 2022
    Soms moet je vooruit durven kijken. Hoe ziet het superjacht van de toekomst eruit? Twee ontwerpbureau’s begonnen samen vanuit het idee ‘Waarom niet?’ en kwamen uit op een revolutionair schip. Het resultaat is een gelijkvloerse trimaran van veertig meter met een binnenruimte van maar liefst 783 vierkante meter. Het ontwerp heeft de naam Domus gekregen, […]

RSS Yachtweb.be

  • SAILABITILY OP REVA 2022

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)