• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Damen Breskens Sailing Week 2019, sterkste teams best in beheersen grillen van de wind

By admin on 2 september 2019 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Zowel de organisatie als de deelnemers  zijn laaiend enthousiast over het voorbije Damen Breskens Sailing Weekend. De zeilomstandigheden waren meer dan uitstekend: zelfs mediterraan. De organisatie streng maar rechtvaardig, zoals dat dan heet en ook aan het sociale aspect werd buitengewone aandacht besteed. Natuurlijk wonnen de besten, maar ze hebben wel ieder een uitgesproken reden om met de prijs in hun klassement naar huis te gaan. Of net niet.

Foto’s van Ronald den Dekker / Wacon Images.

Teamwork en afwisseling

Jan de Kraker van de K-Force (NED 18) klinkt moe maar overtuigd. Zijn team heeft de Blauwe Wimpel gewonnen in de IRC1 klasse. “De Swan 45 is natuurlijk een uitermate licht weer schip. Bijna een Middellandse zee boot. Het kleine natte onderwaterschip heeft weinig weerstand in het water. Ze draagt een relatief groot zeiloppervlak. Met harde wind hadden we dit niet gekund.” Zegt Jan.

Hij zeilt al jaren met zijn kernteam. Dat schept een bijzondere band waardoor alles aan boord vlot verloopt. En dan is er nog zijn vrouw Ellen die als shore manager ervoor zorgt dat alles piekfijn is georganiseerd. Het blijft een amateurteam, maar wel een dat het plezier om te varen in houdt. Zelfs voor vakantiereizen wordt de boot omgebouwd naar een toerschip.
Voor de rest van dit zeiljaar staat nog het Wereldkampioenschap van de Schelde (Jans’ eigen woorden) op het programma: de Antwerp Race.

Rekenwonder
In de IRC 2 haalt de Rosetta (NED 7307) de prijs binnen. Geen titel, want er waren onvoldoende boten in deze klasse om erkend te worden als kampioenschap. “Daar hebben we geen last van gehad,” zegt stuurman Rabout Crul. “We wisten van dag een dat de boot die we moesten in de gaten houdend de Belgische X-Bie was. Na een zwakke eerste dag zijn we terug gekomen. De zeiltrimmers hebben met de vlagen en winddraaiingen zeker hun werk gehad. Bij de laatste race zijn we gaan rekenen. Als we de X-Bie achter ons konden houden hadden we voldoende aan ons half punt voorsprong om in de algemene rangschikking te winnen. Die aanpak is dus goed gelukt. X-Bie werd vierde van de vier boten. Bovendien bleek bij de prijsuitreiking dat we van alle klassen nog de beste prestatie hadden geleverd ‘over all’ in gecorrigeerde tijd.” De Rosette heeft dit jaar nog een titel in de Verbondsbezem, weliswaar in de ORC-meting, op het oog.

Geoliede machine

Op de winnaar in de IRC 3 klasse, de Easy Living (Ned 7696) geldt ook het langdraaiende team en een geoptimaliseerde, technisch perfecte, weliswaar niet zo piepjonge boot. Rinus de Jonge werkt zelf ook aan de Bénéteau First 34.7 van 2006 maar wordt jaarlijks geoptimaliseerd. Technisch loopt alles geolied want een foutje maken is in de kop van de wedstrijdvloot nefast.

“Maar we moesten in Breskens wel heel goed bij de les blijven,” zegt Rinus. Concentratie aan boord is wellicht het belangrijkste onderscheidend element. Er was sterke concurrentie van de Belgische Zarafa en de Picsou, die overigens semiprofessionele zeilers uit Duinkerken aan boord had.  Maar die kapers heeft de Easly Living dus kunnen voorblijven. Ook de Easy Living heeft nog een afspraak met de Antwerp Race.

Lokale kennis
“We weten waar we mogen doorlopen, we weten waar de stroom harder of trager loopt. En we weten dat de windcondities van de laatste dag naar onze maat waren gesneden”. Marnix Lippens, schipper van de Blind Faith (BEL 1274) is er in geslaagd zich in het niet te onderschatten CR veld naar de top te werken. Anticiperen heet aan boord dan ook de waterstanden berekenen om zeker te zijn dat ze over de zandbobbel onder water kunnen.”

Alles tegelijk met vier handen
Met vijf eerste plaatsen in vijf races is de Intention (IRL 725) de absolute winnaar in de Double Handed klasse. Nu dus een gelukkig schipper, maar tijdens de wedstrijden een onafgebroken vechter. “We doen met twee alles tegelijk. Om de prestatie zo hoog mogelijk te houden bestaan er maar twee technieken: de dieptemeter in het oog houden en alles vooruit plannen. Als Rogier Van Overveld en ik  een boei gingen ronden, moest alles klaar liggen om de boot vloeiend van bijvoorbeeld spinnakeren naar aan de wind zeilen te kunnen schakelen. Dat vooruitplannen ging dus steeds vlotter.  Het zorgt voor een extra dimensie aan het zeilen, waardoor de formule steeds populairder wordt. Misschien is Breskens Sailing Week te dicht bij de 1OO mijls race, want er kunnen zeker veel meer duo boten deelnemen. Wij kijken alvast uit naar de Vuurschepen race en de North Sea Regatta.”

Nabeschouwen en doorstarten
Marnix Lippens is ook voorzitter van de organiserende Stichting. “De formule van meer reeksen in een korte periode zoals een lang weekend werkt goed en is qua competitie oersterk. Het is een kampioenschap en het is onderdeel van de Open Noordzee Kampioenschap (ONZK) races. We hebben een uitgebreid social program. Ook dat maakt het Damen Breskens Sailing Weekend extra aantrekkelijk. Het vaargebied laat een grote variatie aan wedstrijden toe die grotendeels buiten de vaarroutes van de beroepsvaart liggen. We hebben zee, we hebben beschut water. Dat is meteen een open uitnodiging naar klassen en wedstrijdvormen zoals sportboten, eenheidsklassen en andere formules zoals J80, J70, kwart, half of one tonners om van de solidie basis die dit evenement heeft een bijkomend voordeel te halen.  Na de nabeschouwing maken we de volgende datum van de zeventiende editie van het Damen Breskens Sailing Weekend bekend.”

Resultaten staan hier: https://www.breskenssailing.nl/wedstrijden/results-2019/

 

Previous Story

Hiswa Boot van het Jaar verkiezing op laatste moment geannuleerd

Next Story

“In de ban van de zee”,
de Gouden Eeuw van de Nederlandse marineschilderkunst

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)