• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Worden cruises aan banden gelegd?

By admin on 26 september 2019 in B-2-B Watersportindustrie, Charter & Cruises, Nieuws

Charter en bootverhuur, zinvoller voor de lokale toeristische economie dan cruise business.  Stop de ‘cruise’-vervuiling.

Nieuwe vormen van vakantiebesteding zitten in de lift, zowel wat betreft de bestemmingen als de invulling. Dat had Thomas Cook onvoldoende begrepen, met de nare gevolgen van dien. In plaats van de zwembaden in de all-in ressorts te bezetten, laten toeristen zich steeds vaker verleiden tot all-in cruises. Mega cruiseschepen spuwen om de zoveel tijd hun lading uit over de kuststeden, riviercruises doen hetzelfde in onze plaatsen langs stromen en rivieren. Niets mis mee zou je denken, alleen hebben de cruisemaatschappijen maar 1 ding voor ogen, hun reizigers voor al hun ‘natjes en droogjes’ in de eigen tent houden. Ze droppen hun ‘excursionisten’ op een welbepaalde plek, liefst een historisch waardevolle stad of monument. Voor de honger en de dorst toeslaat pikken ze hun publiek weer op. Zo beperken zij de mogelijkheden op lokale consumptie tot een minimum. Al de benefits voor de cruise organisatie, de last vervuiling, verontreiniging wordt afgewenteld op de bewuste steden en locaties. Hun return voor die overlast? Nul, nihil, nada.

Dat geldt voor de grote cruisemastodonten evenzeer als voor de riviercruises. Maar het begint de toeristische regio’s stilaan te dagen, ze willen het cruise-toerisme aan banden leggen. Ventië, Barcelona, Dubrovnik en dichter bij huis Brugge nemen maatregelen om het overtoerisme in te dijken.

We stelden het een tijdje geleden vast tijdens een tocht op de Douro in Portugal. Een ‘riviercruise’ stortte een paar 100 toeristen uit over een godverlaten stadje, die kuierden er een uurtje rond en voor het vieruurtje werden ze weer aan boord gemaand. Dat de lokale inwoners aan deze ‘stoepbezetters’ weinig of niets overhouden is duidelijk.

Contrast

In scherp contrast daarmee staat het boottoerisme op mensenmaat. De bootverhuurders en chartermaatschappijen verdienen een aanmoediging omdat zij bijdragen aan het lokale toerisme op een mensvriendelijke manier en op menswaardig niveau. De boottoeristen frequenteren de lokale marktjes of bakkers, bezoeken plaatselijke restaurants en menig sluiswachter slijt zelfgemaakte confituur of wijn, bier en groenten van de plaatselijke producenten. De havenrestaurants en -cafés zijn vaste ontmoetingsplaatsen voor de zeilcharters, de leuke adresjes worden gul gedeeld.

Zo leveren bootverhuurders en charteraanbieders een bijdrage aan de lokale toeristische industrie, dit in scherp contrast met de cruiseorganisatoren die  de lokale charme komen opsnuiven en alleen hun duit in het zakje doen op vlak van ‘overtoerisme’. Het lijkt ons dan ook zinvoller voor de lokale ecnonomie te investeren in aanlegplaatsen en infrastructuur om het de pleziervaarders makkelijk te maken dan te voorzien in mega aanlegplaatsen voor cruiseschepen. (lvd)

Previous Story

De perfecte ‘groene’ boot

Next Story

Trends najaarsbeurzen…elektrische boten, multihulls, terugkeer van het sportieve jacht

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Scheldetour en Schelderegatta

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)