• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Crisis treft pleziervaartsector midscheeps

thumbnail

zondag 9 september 2012 – (lvd) – Faillissementen, verlengde technische werkloosheid, de crisis spaart de pleziervaart niet. Niet alleen een kwakkelende beurs maar ook het pessimisme en ontbrekende consumentenvertrouwen doet de botenverkoop de das om. Terwijl de Nederlandse beroepsorganisatie Hiswa vreugdekreten slaakt over haar vernieuwde watersportbeurs, heeft de sector het moeilijk. De vertegenwoordiging van internationale merken wisselen van het ene naar het andere bedrijf en bij de start van de ‘succesrijke’ Hiswa te water ging een van de boegbeelden uit de motorbootsector ten onder. Pedroboat legde de boeken neer terwijl de collega’s op de nieuwe steigers feest vierden.

 

In een sterk dossier brengt het online magazine Volie News een overzicht van de situiatie in Frankrijk en ook dat is geen prettig bericht. Het volledige dossier kan u lezen via de link onderaan. Voile News zet de voornaamste debacles op een rijtje.

Een eerste rondvraag bij de verantwoordelijken van de werven leverde een ordergrootte op van de neergang. Een daling van 10 procent voor marktleider Bénéteau / Jeanneau. Zelfde beeld bij Dufour waar alleen de productie van de 36 en 335 de activteiten tijdens de zomer verzekerde in afwachting van de introductie van de veelbelovende 500 Grand Large.

De cijfers ogen slecht, maar toch valt te noteren dat de motorboten het nog een ietsje beter doen dan de zeiljachten. de eenrompsboten althans, want de catamarans weten beter stand te houden in Frankrijk. Alhoewel de werf Soubise het moeilijk heeft, dient 2012 zich aan als een goed jaar voor Lagoon, Fontaine-Pajot en Nautitech. Idem voor Outremer Yachting waarvan de 48 en 5X goed verkopen. En ook Trégor Composites lijkt herop te staan uit het gerechtelijk akkoord van vorig jaar.

De ter ziele gegane Privilège catamarans en de Feeling jachten maken een doorstart en Rhéa Marine ging in andere handen over terwijl de Alphen jachtwerf, gekend om haar dayboats, verder werkt onder de vleugels van Latitude 46, de bouwer van de bekende Tofinou serie.

En nog meer slecht nieuws komt er van de werf Archambault die sinds begin augustus bescherming geniet tegen haar schuldeisers en onder gerechtelijk toezicht verder werkt. De productie van de eenheidsboot van de Tour France à la Voile heeft dit niet weten te verhinderen.

De werven die het hoofd boven water houden doen dit in hoofdzaak door de export naar Rusland, Duitsland en Brazilië voornamelijk, terwijl de Franse markt verder inkrimpt.

Andere vaststelling is dat de “niche” boten het goed blijven doen, zoals RM, Pogo, Allures, Malango, JPK en andere Djangos.

Herstructurering, centralisatie, sluiting

Herstructurering, centralisatie, sluiting, de crisis laat sporen na. Zo gingen de fabrieken van Zodiac in La Rochelle en Philéas in Rochefort dicht. De productie wordt ondergebracht bij andere sites van de respectievelijke groepen.

Op wereldvlak blijken de Franse werven eerder stand te houden, wat niet het geval is voor de Amerikaanse en vooral Italiaanse werven. Italië, vooral sterk in het motorjachtensegment van 12 tot 25 meter, zag zijn afzet kelderen dit jaar met zakencjfers gedeeld door drie. De Ferretti werf kwam in Chinese handen. Vooral dankzij de Bénéteau groep wist Frankrijk zich te handhaven op de internationale markt.

En de problemen tasten ook de toeleveranciers aan. Navimo en Sparcraft willen ten allen prijze voorraden vermijden met als gevolg dat een aantal werven bevoorradingsmoeilijkheden kennen.

Positieve geluiden vallen dan wel te noteren bij de service en onderhoudsbedrijven en bij de verhuurders die beter weerstand bieden aan de conjuncturele moeilijkheden. Bemoedigende vaststelling, dit is precies het segment waarin de meeste Belgische watersportbedrijven actief zijn.

Er bestaan geen wonderremedies om de crisis te bestrijden, maar een aantal evidenties liggen toch voor de hand. Vooreerst is het verwerven van nieuwe marktaandelen onmisbaar. Blijft de thuismarkt achter dan is het uiteraard in het buitenland dat de meeromzet moet gezocht worden. Anderzijds moeten de werven blijven investeren om nieuwe modellen en types te kunnen voorstellen. ‘Nieuw en innovatief’verkoopt, maar heeft ook een pervers kantje. Twee of drie jaar na de lancering van een nieuw model moet men opnieuw beginnen. In deze context van permanente vernieuwing betekent beschikken over zowel een zeil- als motorboot productie een sterke troef.

Duidelijk wordt dat de najaarsbeurzen een goede indicatie zullen bieden van wat de toekomst zal brengen en het wordt voor de producenten niet eenvoudig om te anticiperen op een trend die misschien nog ongunstiger wordt. Alhoewel het nog niet zo ver is.

Belangrijk voor de sector is dat de gepassioneerden van de watersport blijven zeilen en varen om zo de sector wat zuurstof te geven. Maar een voor iedereen geldt wel: goede moed!

Bron: Voile News magazine online en eigen berichtgeving.

 

 

Previous Story

Officiële Catalogus Cap °Okaz gerealiseerd door uitgevers Bootmagazine

Next Story

Serieuze belangstelling op Hiswa te Water 2012

Related Posts

  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...
  • Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon

    By admin
    Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in...
  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]
  • Uitgestelde Boot Düsseldorf afgelast 22 januari 2021
    De beurs die oorspronkelijk dit weekend zou worden gehouden gaat definitief niet door in 2021. Door de corona-pandemie was Boot Düsseldorf al uitgesteld naar eind april. De organisatie laat weten dat ook dit niet realistisch is. De eerstvolgende editie staat nu op de rol voor 22 tot en met 30 januari 2022. Meer informatie: www.boot.de
  • Na 38 dagen roeien komt eindstreep in zicht voor Bela en haar vriendinnen 21 januari 2021
    Na 5,5 week op zee komt het vaste land voor Bela Evers (53) langzaam weer in zicht. De inwoonster van Tonden is bezig aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld. Volgens het thuisfront zijn de updates die ze vanaf de boot krijgen nog steeds positief. Omroep Gelderland

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020