• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Contest 85CS, nieuw vlaggenschip van Contest Yachts

By admin on 11 september 2018 in Nieuwe boten, Nieuws, Zeiljachten

Deze septembermaand loopt bij op de Contest Yachts-werf in Medemblik het nieuwe vlaggenschip van Contest Yachts van stapel. De 26 meter lange Contest 85CS is een nieuwe mijlpaal voor de werf die volgend jaar zijn zestigjarig jubileum viert. Het is meteen het grootste schip dat tot nu toe door de werf is gebouwd.

Het schip is op maat gebouwd voor een zeer ervaren opdrachtgever die er een wereldreis mee gaat maken. De opdrachtgever met duizenden zeemijlen achter zijn naam had zeer specifieke wensen wat betreft veiligheid, deck layout en het interieur. Wensen die door Contest Yachts konden worden vervuld. Een schip op maat, dankzij een periode van drie jaar intensieve samenwerking tussen de eigenaar, de schipper, ontwerpers, engineers en bouwers. En dat alles onder het toeziend oog van Lloyd’s Register.

Bij de ontwikkeling van de Contest 85CS heeft het team van Contest Yachts wederom nauw samengewerkt met de internationaal vermaarde ontwerper judel/vrolijk. De romp zelf heeft een kernmateriaal van schuim en ook in het interieur is op vele plaatsen gebruik gemaakt van lichtgewicht panelen met een schuimkern. Deze gewichtsbesparing in de constructie van het schip, compenseert het extra gewicht van de grote hoeveelheid apparatuur en techniek die op de wensenlijst van de eigenaar stond.

Het eindresultaat is een zeer sterk, stijf en lichte bluewater performance cruiser met uitstekende zeilprestaties.

 

Voor de Contest 85CS heeft de werf samen met de Nederlandse interieurontwerpers Wetzels Brown Partners vijf interieur-opties ontwikkeld. Maar Contest Yachts zou Contest Yachts niet zijn als daar voor bouwnummer 1 behoorlijk in is gewijzigd. Zoals gezegd: deze eerste 85CS is op maat gebouwd en zet een nieuwe standaard voor semi-custom bouw.

Het interieur omvat nu drie hutten en de kombuis in het achterschip en een groot, functioneel bemanningsverblijf in het voorschip. In dit verblijf vind je onder meer een tweede, volledig uitgeruste navigatiehoek, een werkplaats en kantoor en een enorme berging voor lijnen en zeilen. De complete zeilgarderobe van bouwnummer 1 moet namelijk op reis aan boord worden meegenomen.

Omdat er in de praktijk vaak maar twee opvarenden aan boord zullen zijn, is deze eerste 85CS volledig ingericht om single-handed te kunnen varen – een unieke prestatie op een schip van deze afmetingen. De tuigage – carbon mast en giek van Hall Spars en 3Di North zeilen – is te bedienen met hydraulische lieren die zo zijn gepositioneerd dat ze voor meerdere doeleinden kunnen worden gebruikt.

Toch kunnen, in geval van technische storingen, alle onderdelen van de tuigage nog met de hand worden bediend. Het is maar een voorbeeld van de grote aandacht voor veiligheid aan boord van de eerste Contest 85CS. Voor alle techniek aan boord geldt dat op elk moment ingrijpen mogelijk is en er altijd een backup voorhanden is.

“Redundancy”

Deze filosofie van “redundancy” zie je door het complete schip. Waar het bijvoorbeeld gebruikelijk is om één hoofdgenerator en een kleine noodgenerator te installeren, staan er aan boord van de eerste Contest 85CS twee identieke machines. Is er storing in de ene, dan kan nummer twee alle taken moeiteloos overnemen. Datzelfde geldt voor de wakermakers aan boord, voor motoren, filters, pompen en nog veel meer.

Op het gebied van veiligheid is niets aan het toeval overgelaten. In de bergruimte in het achterschip is bijvoorbeeld – direct onder handbereik en altijd klaar voor gebruik – een zware motorpomp geïnstalleerd. Deze pomp met een enorme capaciteit kan in geval van nood dienen als bilgepomp om het schip leeg te pompen, maar ook als bluswaterpomp in geval van brand.

Verder heeft elke hut zijn eigen vluchtluik, te bereiken via een ladder. En voor elke opvarende zijn veiligheids- en reddingmiddelen onder handbereik aan boord.

De grote aandacht voor intensief gebruik op zee gaat echter nergens ten koste van het comfort en het gebruiksgemak. Voor de inwendige mens is er een ruime kombuis voorzien van alle denkbare apparatuur. En om op zee toch vers te kunnen eten is er in de bergruimte achterin een speciale, geventileerde berging voor groente en fruit voorzien. Daarnaast vind je daar de meer gebruikelijke zaken op een jacht als dit: de tender, duikapparatuur en een duikcompressor.

Contest Yachts is er dankzij de samenwerking met de vaste partners judel/vrolijk en Wetzels Brown én het intensieve contact met de opdrachtgever in geslaagd een uniek vlaggenschip binnen de Contest-vloot te creëren. Eigentijds, innovatief en op vele punten uitzonderlijk. Een jacht dat aansprekende zeilprestaties moeiteloos koppelt aan zeewaardigheid en veiligheid. Een jacht dat volledig voldoet aan de vergaande wensen van de eigenaar.

 

 

Previous Story

Belgian Boat Show in nieuwe handen

Next Story

BTW in de Watersport

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)