• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Breskens Sailing Weekend 21… Doorzetters

By admin on 30 augustus 2021 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Het Damen Breskens Sailing Weekend sloot af in zwaar weer en golfslag. De meer ervaren teams hadden de posities in de rangschikking al op zaterdag ingenomen, de kwestie was om die op zondag te behouden. Dat ging niet zonder slag of stoot.

Foto’s: WACON Images, Ronald den Dekker

Goed nieuws: de wind was stabieler dan gisteren. Minder goed nieuws: hij bleef rond de 20 knopen hangen. De golfslag was nu echt wel gevormd. In deze pikante zeilomstandigheden kreeg het materiaal het hard te verduren. Scepters plooiden, zeilen scheurden en tijdens de race gingen er wel meer mensen de mast in. Een klap van de grootschoot tegen het hoofd van een bemanning liep gelukkig goed af.
Vloot A werkte drie reeksen af en kwam aan een totaal van 7, vloot B twee om aan totaal 6 te komen. De organisatie kreeg dan alle lof, ook omwille van de flexibiliteit. Niemand kan zeggen dat dit géén waardig zeilkampioenschap was.

Elke (NED 6169 / IRC-ORC1): dit is ons ding

Bij Frans Rodenburg staan ze niet met de stopwach te timen hoeveel ze achter de NED 17001 Van Uden van Gerd-Jan Poortman liggen, zonder enige twijfel de snelste boot uit de vloot. ”We varen altijd onze eigen koers, maar ook onze eigen wedstrijd. Timen doen we bij de finish.” zegt Frans. Opnieuw is gebleken dat de tactiek van de Elke om zo snel mogelijk zijn groove te vinden in het aan de windse rak en snel in vrije wind te varen echt wel werkt. Ook als er foutjes gemaakt worden en ze een keertje terug achter de startlijn moeten na een vroegstart. De belangrijkste verliestijd tegen de Van Uden zit dus in die enkele minuten bij de start.
Maar Elke zeilde het hele kampioenschap door erg constant en dat werd dus beloond met de titel, met dank aan de gecorrigeerde tijd.  
Breskens weekend betekent einde seizoen voor de Elke. Volgend jaar wil Rodenburg met zijn mannen weer naar Cowes. En hopelijk kunnen de Engelsen dan ook naar het IRC EK in Breskens komen, vindt Rondenburg. Hij ziet een potentieel van 10 tot 12 extra Engelse boten.

Extra Djinn (GBR 362 / IRC-ORC2: gekomen om te winnen

Stuurman Michel Dorsman is formeel: opdracht geslaagd. Met 1.5/1/1/(5)/1/1/1 waren ze ongenaakbaar. Korte, intensieve Ups & downs, dat is hun zeilformat. Kamelenkoers betekent voor hen huiveren.   
In de vierde manche brak de voorstagbevestiging in de mast. Einde race. Dat hebben ze snel met vallen geborgen. Diezelfde dag bracht iemand wisselstukken uit de oude mast en met assistentie van de Bressiaanse tuiger waren ze weer paraat voor de volgende reeksen.
Voor de Extra Djinn was het de eerste kennismaking met het Bressiaanse vaarwater. Dorsman: “Door de windsterkte was de invloed van de stroming minder belangrijk. Wel hebben we ondervonden dat, als de wind wat shift, de golven anders inkomen over de ene boeg dan over de andere.  Een korte en een lange klap maken op één rak is even wennen.” Ook de Extra Djinn kijkt al uit naar het EK van ’22.

Zarafa (BEL 7712 – IRC/ORC3): de winst kwam niet vanzelf

Iwan Vermeirsch heeft het over geconcentreerd blijven als hij de drie manches van vandaag beschrijft. Snelheid in de boot houden bij die golfslag is zeer belangrijk en daar moet het hele team zich voor inzetten. Altijd. Want als iemand de topping lift te snel aanhaalt, moet er in diezelfde minuut iemand de mast in om die weer omlaag te halen. En dat gaat fluitend. Vandaar ook de waardering die Vermeirs uit over zijn bemanning. “We hebben met ons allen de race gewonnen. Hoewel de Picsou het ons niet gemakkelijk heeft gemaakt.” Zegt hij.

Ballista (BEL 217 – CR 1-2): het beste er van maken brengt overwinning binnen bereik

Jonas Pluym kijkt tevreden maar kritisch terug. “We hadden de reeks 4/1/1/1/1 in schoonheid kunnen afronden door ook de laatste reeks te winnen. Niet dus. Was het overmoed of gebrek aan concentratie? Aan de voorlaatste boei ging bij de voorzeilwissel de gennaker het water in. Alsof je de handrem optrekt. Pats van één naar vijf. We hebben er alles aan gedaan om de boten in te lopen, maar ja.” De voorgaande reeksen koos de Ballista voor een conservatieve strategie en dan heeft hen vier overwinningen in zes reeksen opgeleverd. Uiteindelijk landen ze op de eerste plaats voor de NRJ-Ball met 1 punt verschil.
De titel biedt hen weer heel wat perspectieven voor de toekomst. Te beginnen met de Huysman Antwerp race en de Goofies.   

Winnaars DAMEN Breskens Sailing Weekend – over all

IRC/ORC 1: ELKE (NED 6169) | Frans RODENBURG
IRC/ORC 2: EXTRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
CR 1&2: BALLISTA | (BEL 217) | Jonas PLUYM
CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN


Eindrangschikking (selecteer de klasse links boven) https://www.manage2sail.com/nl-nl/event/d6a53f75-ef6b-4f64-91a1-458493ebcd7f#!/results?classId=22082861-e549-4c70-8ef5-16d75b92023a

Foto’s: WACON Images, Ronald den Dekker

Previous Story

Antwerp Nautical Event in Antwerpse Stadshaven, 18 & 19 september 2021

Next Story

Nieuw te water… najaar 2021

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)