• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Botensector blaast koud en warm

By admin on 7 november 2014 in Beurzen & Evenementen, Nieuws

thumbnail
SQ1

De SQ 25, nieuw trailerbaar zeiljacht van SQ Freienohl, kende een overweldigende belangstelling op de beurs, maar nul verkoop. De werf vroeg het faillissement aan.

De jaarlijkse bootshow in Nieuwpoort, die vroeger inzette op tweedehands boten van particulieren, kiest  nu voor de professionele exposant. In de marge van het gebeuren is de beurs er meteen in geslaagd  om de crisisboodschap die de botensector teistert algemeen weerklank te doen vinden.  De VTM reportage in het avondnieuws van 26 oktober ll. onder de titel ‘Botenverkoop in jachthavens stort in’ liet aan duidelijkheid niets de wensen over. Al met al een geslaagde poging om exposanten duidelijk te maken dat ze in Nieuwpoort niets te zoeken hebben. Er waaiden zo te zien meer vlaggen dan dat er mensen rondliepen. Maar is er alleen in ons land crisis in  de botensector?

Mochten we volledig geloof hechten aan de slotberichten van de bootshows in onze buurlanden, dan zou je dat eventueel kunnen denken. Maar tussen wat beursorganisatoren vertellen over de positieve stemming tijdens hun evenement en de realiteit gaapt een diepe kloof.  ‘Les Milles Sabords’, een tweedehands botenbeurs in het Franse Crouesty in  Morbihan (Bretagne) is misschien een uitzondering. Na de 30ste editie eind oktober 2014, wisten de organisatoren te melden dat 30 procent van de boten op de beurs verkocht werden. Dat is niet niks, want het gaat om 200 tot 250 boten die tijdens het salon van eigenaar wisselden. Meest in trek waren de motorboten, voor een  klein prijsje, minder dan 30.000 euro. Dat verklaart zeker ten dele het succes. Motorboten waren goed voor bijna 70 procent van de transacties, de zeilboten vertegenwoordigden een 30 procent. Deze gegevens gelden voor het particuliere aanbod. De professionele tweedehands verkopers deden het een ietsje minder goed, daar vond slechts 20 tot 25 procent van het aanbod een koper. Een terugloop in vergelijking met vorige jaar, maar wel een positief gegeven, gezien de barslechte economische toestand in Frankrijk, stelden de organisatoren nog.

Ook Interboot in Friedrichshaven, de eerste beurs van het najaarsseizoen, was best te spreken over de activiteit op de steigers. De organisatoren noteerden alleen maar extreem positieve geluiden bij de exposanten die blijkbaar  de beste show sinds het bestaan van de beurs, aan haar 53ste editie toe, beleefden.

Dat staat dan wel in schril contrast met de ervaringen van de SQ Freienohl, de voormalige Dehler-werf, die eind oktober haar faillissement heeft aangevraagd. De werf presenteerde op Interboot haar eigen product, de SQ 25, een puik uitgevoerd trailerbaar zeiljacht. De SQ 25 mocht er op heel wat belangstelling rekenen, zo verklaarde de zaakvoerder aan de collega’s van het Duitse magazine Yacht. Maar wanneer er geen concrete verkopen volgen, dan stopt het wel. En dat als resultaat van de beste beurs in jaren… raar toch.

De meest recente editie van Hanseboot in Hamburg beweerde ook al een opwaartse trend te zien, de aankoopintenties van de bezoekers gingen er stevig op vooruit.  Ga dat maar eens vertellen aan de medewerkers van de SQ jachtwerf die deze beurs niet meer haalden. De confrontatie met de  realiteit is dus heel wat anders dan de goede beursstemming. De Europese beurzen hebben steeds vaker de neiging om een feetje te bouwen rondom het watersportgebeuren, daar is niets mis mee. Maar het wordt pas echt feest wanneer ook de handel weer aantrekt.

De VTM-reportage  “Botenverkoop Jachthavens stort in”.


Bekijk meer video’s van vtmnieuws op nieuws.vtm.be

Previous Story

Team Brunel wordt derde in de eerste etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15

Next Story

Vlaams Watererfgoed ‘met vallen en opstaan’ op koers naar 2019

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Scheldetour en Schelderegatta

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)