• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

‘Blue Innovation Dock’… op zoek naar duurzame toekomst voor de watersport‘Blue Innovation Dock’… op zoek naar duurzame toekomst voor de watersport

By on 5 januari 2023 in Beurzen & Evenementen, Erfgoed, Motorboten, Nieuwe boten, Nieuws, Verenigingen & Organisaties, Watersportnieuws.be

Interview met Petros Michelidakis , directeur boot Düsseldorf

In onze vorige bijdrage over de nieuwe editie van Boot Düsseldorf (21 tot 29 januari 2023) brak bootdirecteur Petros Michelidakis reeds een lans voor duurzame en toekomstgerichte concepten voor de watersport. Die worden tijdens boot 2023 nader toegelicht op het podium van het ‘Blue Innovation Dock’ (BID). In een recent interview licht Petros Michelidakis toe welke doelen het BID nastreeft en tot wie het zich richt. De inhoudelijke partner van het BID is de European Boating Industry (EBI) met hoofdkantoor in Brussel.

,,Het ‘Blue Innovation Dock’ is bedoeld om de dialoog tussen de sector en beleidsmakers te intensiveren. We willen de relevantie van de watersportsector onder de aandacht brengen en een wettelijk kader stimuleren dat de sector in staat stelt te groeien. Maar bewustmaking is niet het enige doel.”

Welke onderwerpen komen aan bod?

,,De hele dwarsdoorsnede van onderwerpen zal aan bod komen. Hebben e-brandstoffen zin? Hoe geschikt is waterstof als brandstof? Hoe kunnen jachthavens sneller gedigitaliseerd worden? Kunnen we watersporters inschakelen om bedreigde gebieden te beschermen? Hoe varen we over 30 jaar?

Om de juiste onderwerpen te selecteren en tegelijkertijd inzicht te krijgen in wat leeft bij de watersportliefhebbers hebben we een onderzoek uitgevoerd. In samenwerking met ADAC (de Duitse Autovereniging). Nu al presenteren 100 exposanten duurzame aandrijfoplossingen op boot 2023.”

Kusttoerisme is relevant.

,,Het thema kusttoerisme is zeer actueel en relevant. In de hallen 13 en 14 staat de beurs in het teken van “Bestemming Kust”. Dit toerisme in de directe omgeving van de zee en tot 11 km landinwaarts genereert in Europa jaarlijks 240 miljard euro. Van dit bedrag genereert de watersportindustrie tussen 11% en 12%, ofwel 25 tot 30 miljoen euro. Dit onderzoek is door ons uitgevoerd in samenwerking met de European Tourism Board. 

Een kleine kanttekening hierbij: boten dragen slechts voor 0,1% bij aan de totale C02-uitstoot in de EU; het gaat hier om 6,5 miljoen in de EU geregistreerde boten tot 24 m lengte. Hun gemiddelde aantal bedrijfsuren per jaar: 35 tot 50.”

De CO2 uitstoot van boten is dus eerder beperkt.

,,Zeker. Maar als sector moeten we waarschijnlijk ook af en toe een tandje bijzetten omdat we in de publieke belangstelling staan, vooral als het om grotere jachten gaat. Ik zie ze als onderdeel van het kusttoerisme en vergelijk ze graag met hotels – ze worden gebruikt om te wonen, te eten en te genieten van entertainment. En: hoeveel jachten liggen afgemeerd in jachthavens die als verblijfplaats dienen? In Griekenland bijvoorbeeld is dit erg populair.”

Het gaat dus ook om maatschappelijke veranderingen, maar is daar er überhaupt bereidheid toe?

,,Absoluut. Ik begrijp uit de reacties dat de belangstelling vanuit de sector zeer groot is. Bovendien spreken de cijfers voor zich. We zijn een miljardenmarkt die waarschijnlijk nog kan worden uitgebreid als de maatschappij verandert zoals veel deskundigen voorspellen. Als botenbouwer/scheepswerf zou ik kunnen nadenken over hoe ik met mijn product nog beter aan die markt zou kunnen deelnemen. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat ik naar het gebruik moet kijken in plaats van naar het ontwerp of de voortstuwing.”

Kunnen bezoekers van boot het programma van het ‘Blue Innovation Dock’ bijwonen zonder registratie?

,,Ja, zeker. Zij kunnen gewoon plaatsnemen, luisteren en zich laten inspireren. We stellen zo’n 40 tot 50 plaatsen beschikbaar en hebben al 60 sprekers en panelleden op het podium. Meteen op de eerste dag is er een sessie met beleidsmakers en het bedrijfsleven, zodat de eerste koers kan worden uitgezet. Het dagelijks geactualiseerde programma is te vinden op onze website en zal bovendien op de sociale mediakanalen van boot te vinden zijn.”

Thuishaven voor de internationale watersport

Van 21 tot 29 januari 2023 presenteert boot Düsseldorf alle facetten van de watersport met alle topmerken aan boord. Zowel zeilers als motorbootvaarders vinden hier een uitgebreide line-up van kleine instapmodellen en rubberboten tot luxe jachten. Ook duiken, surfen, SUP en vissen komen aan bod.

Tickets voor boot Düsseldorf 2023 zijn per direct verkrijgbaar via www.boot.de. De reguliere online toegangsprijs bedraagt € 19,00. Voor ADAC-motorclubleden worden tickets met korting aangeboden voor € 17,00. Middagkaarten van maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 18.00 uur zijn verkrijgbaar voor slechts € 10,00. Aan de kassa’s ter plaatse bedraagt de toegang € 27,00. Toegangskaarten op www.boot.de

The post ‘Blue Innovation Dock’… op zoek naar duurzame toekomst voor de watersport first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

Interview met Petros Michelidakis , directeur boot Düsseldorf In onze vorige bijdrage over de nieuwe editie van Boot Düsseldorf (21 tot 29 januari 2023) brak bootdirecteur Petros Michelidakis reeds een …
The post ‘Blue Innovation Dock’… op zoek naar duurzame toekomst voor de watersport first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

Previous Story

Over de Oceaan… met BV’s (Bekende Vlamingen) en OV’s (Onbekende Vlamingen)Over de Oceaan… met BV’s (Bekende Vlamingen) en OV’s (Onbekende Vlamingen)

Next Story

Bedrijfsresultaten HanseYachts, omzetgroei plus 23 en prijsverhoging plus 30 procentBedrijfsresultaten HanseYachts, omzetgroei plus 23 en prijsverhoging plus 30 procent

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)