• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Oostende voor Anker herdenkt 70e verjaardag Bevrijding van Oostende

Wie tussen 29 mei en 1 juni het station van Oostende uit wandelt, zal bijna struikelen over het aanbod van deze vijftiende “Oostende voor Anker”. Zicht op honderden authentieke schepen, de klank van de stoere matrozenliederen, de geur van gerookte vis, de siddering van de animatie, en de herkenning van ieders scheepvaartgeschiedenis. Feest in en voor Oostende!

 

Naast de deelname van 30 schepen die ooit deelnamen aan WO II zal gaat er in samenwerking met de dienst voor Cultuur en Toerisme Oostende een wandeling open met tientallen grote foto’s van zowel de bevrijding als beelden van tijdens WO II.

Deze vergrotingen worden op dezelfde plaatsen waar de foto 70 jaar geleden genomen werd. Het is een blijvende herinnering aan die woelige periode. Zowel Walraversijde als het stadscentrum, de Opex en de jachtclub RYCO komen aanbod.

Speciaal voor deze gelegenheid wordt een vloot van een twintigtal Dunkirk Little Ships verwacht: de zogenaamde kleine boten die de evacuatie van het Frans een Britse leger van de stranden van Duinkerken mee hebben mogelijk gemaakt. Deze iconen van deze pijnlijke terugtocht voor de Duitse Blitzkriegeen gaven met de operatie Dynamo de Engelsen weer zelfvertrouwen.

Hoog bezoek: Lord Montgomery

Sir Bernard Law Montgomery, 1st Viscount Montgomery of Alamein (1887-1976) leidde als net bevorderde maarschalk de bevrijding van de Belgische kust en ook Oostende. De tweede Canadese infanteriedivisie met een kleine 19 000 man, 4500 vervoermiddelen en 182 kanonnen klaarde de klus.

Op 3 april 1948 werd Montgomery ereburger van Oostende. Het monument dat in zijn nagedachtenis is opgericht ter hoogte van de Mercatorsluis, werd voor dit jubileumjaar helemaal opgeknapt.

De zoon van de veldmaarschalk zal het monument heropenen op vrijdag 30 mei om 17.00 u. (naast Mercatorsluis). Het is ook de officiële opening van de Liberation Walk doorheen Oostende.

Van sloep tot meermaster

Meer dan 150 schepen zullen boord aan boord aangemeerd liggen in het Montgomery- en het Mercatordok. De zeegaande A-, B-, C- of D-schepen schepen liggen in het Montgomerydok. Van daaruit kunnen ze met ingeschreven bezoekers gemakkelijk het ruime sop kiezen voor een zeetripje van een paar uur.

Iedereen kan van op de Vindictivelaan of de Visserskaai de schepen bewonderen, of afdalen naar de pontons en de schepen bezoeken:

– Artemis (driemastbark / 59 m),

– Eldorado (in 1964, voorheen de O-123 Jami),

– Gallant (gaffeltopzeilschoener),

– Iris,

– Jantje,

– Marjorie II (de enige nog varende Belgische driemaster / 60 m),

– Mercedes (tweemaster / 50 m),

– Rupel (de enige Belgische tweemaster),

– Zenobe Gramme en Urania (opleidingsschepen van de Belgische en Nederlandse Marine).

– Ook de Nele, een replica van een Oostendse sloep met zeilen uit 1890 die in 2005 te water gelaten werd, feest mee.

De Etoile du Roy, een indrukwekkend kapersfregat uit de achttiende eeuw ligt centraal als vlaggenschip van het festival voor het station.

Het 47 meter lange schip werd in 1988 in Turkije gebouwd, als replica van de Grand Turk, voor de BBC-serie Captain Hornblower. Met aan bakboord de Engelse kleuren en aan stuurboord de Franse. De driemaster van 310 ton, met 240 man en 20 kanonnen aan boord, kreeg van de Franse koning een kapersbrief. De replica is beperkt open voor bezoek aan boord.

Wie moeilijk te been is of liever niet aan boord klimt, vindt langs de dokwand grote foto’s van het interieur van de meeste schepen.

In het Mercatordok liggen, behalve de gerestaureerde Mercator zelf, de talloze schepen uit diverse landen.

Oostende voor Anker mag dan klassieke boten als watererfgoed etaleren, het evenement beperkt zich niet tot het zeil. Daarom liggen er ook werk- en vissersschepen aangemeerd: stoomschepen, mijnenjagers, slepers, duwboten, touwboten, … Zelfs enkele bootjes in polyester, die intussen ook al veertig jaar oud zijn krijgen een eigen status als polyclassics.

Naast het maritieme geweld op het water is ook van alles te doen en te zien aan de wal: demonstraties, tentoonstellingen, animatie. Belgische, Britse, Franse, Ierse of Nederlandse groepen vergasten de bezoekers op toepasselijke muziek, zoals folk, rock en shanty.

Bezoek aan Oostende voor Anker is gratis.

Alle praktische informatie en het gedetailleerde programma zijn te vinden op de website www.oostendevooranker.be

 

 

Previous Story

Wrak Columbus’ Santa Maria gevonden

Next Story

Flamboyante MusHave Beeldentuin Jachthaven Vinkeveen

Related Posts

  • Jury ‘Verhalenwedstrijd Stadshaven Antwerpen’

    By admin
    Dit zijn de 7 juryleden die de...
  • 2021 European Yacht of the Year Award

    By admin
    Ook voor de juryleden van de 2021 European...
  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...
  • Emirates Team New Zealand wint overtuigend ACWS Auckland

    By admin
    Op 15 januari gaat de voorronde van de...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Zuidlaardermeer dreigt verloren te gaan voor waterrecreatie 27 januari 2021
    “Als het zo doorgaat, zou het hele Zuidlaardermeer verloren kunnen gaan voor de vaar- en waterrecreatie. De provincie wil het waterpeil verlagen om de vegetatie te laten herstellen. Dat zou betekenen dat doorvaart niet meer mogelijk wordt. Het meer is al sinds begin 19e eeuw een belangrijk recreatiegebied. Het kan toch niet dat het meer […]
  • Australische solozeiler gered dankzij Personal Locator Beacon (PLB) 27 januari 2021
    Overboord slaan is de nachtmerrie van elke zeiler, zeker van solozeilers. Maar het hoeft niet altijd slecht af te lopen. De Australian Maritime Safety Authority (AMSA) deelde onlangs een video waarin te zien is hoe een overboord geslagen solozeiler gered wordt. Volgens de reddingsdiensten is de goede afloop deels te danken aan de zeiler zelf, […]
  • Vendée Globe finisht vandaag 27 januari 2021
    Na tachtig dagen op zee komt er vandaag een einde aan het spannende gevecht in de Vendée Globe. Er zijn nog steeds vier kanshebbers op de overwinning. Volg de finish op de site van de Vendée Globe
  • Waterplantenoverlast Gooi- en Eemmeer: een heldere blik op een potentieel troebel ecosysteem 26 januari 2021
    De waterrecreatiesector op het Gooi- en Eemmeer ondervindt hinder van ondergedoken waterplanten. Een systeemanalyse laat zien dat het Gooi- en Eemmeer gevoelig is voor een omslag van een heldere en plantenrijke toestand richting een troebele toestand. Lees verder op: H20 Waternetwerk

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020