• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Combinatie voorjaars – najaars watersportbeurs levensvatbaar?

HiswaKindje_SmallDe organisatoren van de twee grootste Nederlandse watersportbeurzen, HISWA en HISWA te water, onderzochten de haalbaarheid van één gecombineerd evenement. Exposanten zijn vragende partij om tot één toonaangevend, jaarlijks watersportevenement te komen. Onderzoek onder exposanten en bezoekers diende duidelijk te maken of de succesfactoren van beide beurzen te integreren zijn in een nieuw concept.

Dat dit meer is dan een leuke denkoefening is duidelijk. Eén groot gecombineerd evenement is aantrekkelijker voor bezoekers en levert een kostenvoordeel op voor exposanten die nu op beide beurzen staan. Onder de meest succesvolle watersportbeurzen in Europa mogen we zeker Boot Düsseldorf rekenen en dit is een jaarlijks gebeuren, idem dito voor de Genua Boat Show.

Zou een vergelijkbare denkoefening in België er kunnen voor zorgen dat de nautische sector niet langer tijd en middelen moet verdelen tussen Gent met veel bezoekers maar gering botenaanbod en Nieuwpoort met veel boten maar weinig kopers?

Een van de eerste beleidsdaden van Artexis bij de overname van Flanders Expo en dus ook van de Belgian Boat Show, was het preferentieel tarief van de Nautibel leden afschaffen.

Wel goede maatjes bleven ze met de commerciële bedrijfjes rond de VVW (Vlaamse Vereniging voor Watersport). Het is geen groot geheim dat het een VVW- satelliet is die op de Nieuwpoort Boat Show de lakens uitdeelt. Dus in beide Belgische watersportbeurzen heeft VVW direct of indirect een stevige vinger in de pap.

Zit de nautische sector zit te wachten op nog meer bemoeienissen van een wa­tersportvereniging?

Het samengaan van een voorjaars- en najaarsbeurs kan in ons land alvast in heel kleine kring bedisseld worden. Toch wordt het een moeilijke oefening omdat het potentieel van onze markt onvoldoende is om grote buitenlandse spelers aan te trekken en er voor een ‘show te water’ op een centrale locatie er buiten Antwerpen weinig keuze bestaat. Laat staan dat de nautische sector zit te wachten op nog meer bemoeienissen van een wa­tersportvereniging.

Hiswa en Hiswa te water houden de boot af

Onlangs viel dan het verdicht in Nederland. Exposanten en bezoekers blijken enthousiast te zijn over een combi-evenement, maar de menin­gen over de gewenste periode lopen echter te sterk uiteen. Een belangrijk deel van de exposanten heeft zo’n sterke voorkeur voor een bepaalde periode dat er geen gezamenlijk moment voor alle watersportsegmenten te vinden is. Dat rechtvaardigt de conclusie dat er in feite twee markten worden bediend. De eerstvolgendeHISWA te water vindt plaats van 1 tot en met 6 september 2015 in Amsterdam Marina en de Hiswa/RAI is van 16 tot en met 20 maart 2016.

Scherpe tegenstelling in sector

Zowel het voorjaar als het najaar blijken voor grote groepen exposanten cruciaal te zijn in hun bedrijfsvoering. Ze geven aan niet te willen switchen van periode. Het vroege voorjaar is relevant voor een groot deel van de bedrijven die optimaal willen inspelen op de voorbereiding van het watersportseizoen. Bovendien moet een voorjaarsshow met een buitenkarakter in verband met de weersomstandigheden laat in het voorjaar plaatsvinden. Bezoekers geven aan dan al op het water te zitten.

Fabrikanten en importeurs van zeil- en motorboten prefereren het najaar, zodat hun klanten voor het nieuwe vaarseizoen hun schip geleverd krijgen. Daarmee is het niet mogelijk een beursperiode te kiezen die recht doet aan de wensen van alle belanghebbenden. Het haalbaarheidsonderzoek heeft onderstreept dat zowel het voorjaar als het najaar een eigen doelgroep bedient, ook al is er voor een deel overlap in bezoekers en exposanten.

In België zijn deze overwegingen ook zonder meer van toepassing. Alleen speelt het lokale marktpotentieel de aanbieders parten. Men mag niet vergeten dat de Nederlandse watersportmarkt tot tien maal groter is dan de Belgische. Daarbij wordt een flink deel van onze markt bediend vanuit Nederland. Antwerpen ligt nu eenmaal dichter bij Bruinisse dan bij Nieuwpoort, om maar een voorbeeld te geven. Beperkte afzetmogelijkheden beperken ook het beschikbare marketingbudget, wat meteen bedreigend is voor de leefbaarheid van de beide watersportbeurzen in ons land.

Dit artikel verscheen eerder in de tableteditie van Bootmagazine juli/aug./sept. 2015

Foto: Hiswa – Amsterdam

 

 

 

Previous Story

Bootonline.be, Watersportnieuws.be, de Classic zeiler, Moervaart Magazine… boeiend watersportnieuws gratis online

Next Story

Met de boot naar Palingfestival Antwerpse Zeescouts

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)