• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Bert Bossyns eindigt in peloton Transgascogne 650 2013

thumbnail

De 14de Transgascogne ging op zondag 28 juli 2013 van start vanuit Port Bourgenay, Bretagne. Vanuit deze populaire haven zeilden de 65 deelnemers langs de kust naar Belle-Île, om na de ronding rechtstreeks naar Luanco in Asturië te racen, ten westen van Gijón in Spanje.

Het zou een kwestie worden van limieten opzoeken. Want de achterstand uit de eerste etappe van de Transgascone race moest worden goedgemaakt. De wind zou in dit traject harder waaien aan de oceaankant. Een bocht langs de westelijke kant van de lay-line (rechte lijn tussen start en finish), beloofde dus een snelheidswinst die de omweg ruimschoots zou goedmaken.

Voorbij halfweg laat deze optie alle mogelijkheden open. Als de wind inderdaad zou doorzetten, ligt de Netwerk in een voordelige positie. Die shift komt pas heel laat, als we al aan de laatste vijftig mijl zijn. Sakkeren helpt niet.

Dan gaat het toch nog snel: met 25 knopen wind, onder de grootste wolk zeilen, surfend tot boven 12 kopen, houdt de automatische piloot de Netwerk op koers. En situatie die veel gaat voorkomen in de transat.

De les is dat het potentieel groeit. Dat ik de boot steeds beter ken en nu volkomen vertrouw. Zeilen zonder argwaan is belangrijk en de garantie op de basisbehoefte: de Transat 6.50 met een zo hoog mogelijke competitie-instelling uitvaren.

Te druk rond de boeien

Voor we de overtocht van de Golf konden beginnen hadden de raceorganisatoren een ererondje voor het strand uitgelegd. De boeien lagen veel te dicht op elkaar, waardoor de aanvaringen en de gebruikelijke schade niet uitbleef. Dat heb je als het pak boten tegelijk bij de boei aankomt maar iedereen als eerste wil ronden. Ik heb bewust op voorzichtigheid gespeeld, schade is het laatste dat ik nog wil hebben. Geen schade, niets geraakt. Het is een goed gevoel dat ik het racen in een opeengepakt veld beheers.

Westelijke optie, waar de wind gaat komen

Bij weinig wind zou de Netwerk die gaan opzoeken in het westen. In fases: eerst voor de wind onder spinnaker varen, dan reachen in een licht briesje, om vervolgens een stevige SW wind op te pikken De boog over het westen zou worden afgesloten met één lange surfpartij naar de finish.

Amper vijf mijl na de finish valt de wind volledig. De hele nacht leggen we maar 15 mijl af… Een enorme deining doet de rest. Klappende zeilen, geen snelheid, heet, frustratie alom… en vele nerveuze grapjes over de VHF. Iemand zwemt rond zijn boot.

Bij ieder pufje stuur ik de Netwerk richting noord-noordwest, want daar zal de wind gaan doorzetten. Ik moet in deze optie blijven geloven, heel wat andere zeilers blijven oostelijker van mij.

In de vroege ochtend komt er een licht briesje opzetten uit het ZO. We reachen de ganse dag richting Bourgenay. Netwerk heeft een goede snelheid en ik heb een goed gevoel bij de westelijke optie.

Omdat ik meer afstand afleg, lig ik in het klassement wat achterop, maar met de beloofde zuidwester die zou opkomen, moet ik iedereen voorbij kunnen gaan…we shall see.

Dolfijnen en bootcontrole

De natuur laat zich van zijn beste kant zien… Honderden dolfijnen, en twintigtal grienden, en 2 walvissen (ik heb ze op film), vergezellen de Netwerk. Een schildpad vervoegt het rijtje in de namiddag.

Ik zeil, volgens mij, een zeer goede race. Alle manoeuvres gaan vlot, als er iets moet gebeuren, gebeurt het direct…de snelheid is goed. Ik eet goed en slaap ook voldoende.

Ik hou vooral in het achterhoofd dat de nacht van zondag op maandag zéér belangrijk wordt.

Dan komt de shift van de wind van SE, naar SW en naar W. Het is dan dat ik mijn inhaalmanoeuvre moet starten, en de geïnvesteerde extra weg naar het westen zou moeten lonen.

De wind negeert de klokvastheid

De zuidwestenwind laat uren op zich wachten en dat is dodelijk. Hierdoor zijn we al te dicht bij de finish om het inhaalmanoeuvre tot zijn recht te laten komen. Van zodra de zuidwester inkomt, wint de Netwerk enkele plaatsen en nadert de koplopers tot op 4 mijl. Maar die hadden de finish al in zicht.

De slotsprint is spectaculair. Netwerk dendert met pieken van 17,2 knopen richting finish. Maar het is en blijft waakzaam blijven. In een versnelling, wanneer de boot van een golf afglijdt, duikt de boeg de voorgaande golf in. Dat remt alles dramatisch af, de druk in de zeilen zoekt een uitweg naar opzij. De grote spinnaker trekt de boot met de masttop tot in het water. We liggen plat.

De boot richt zich met klapperende zeilen weer op. Na tien minuten zwoeg- en trimwerk zijn we weer weg…

Het is het moment om de Atlantische modus te checken. Ik krijg de automatische piloot haarscherp geregeld die de Netwerk, ook aan topsnelheden, perfect stuurt, stuiterend over de golven.

De consequentie van een keuze

Wegens het uitblijven van de SW wind, enkele uren, heeft de keuze van de westelijke route niet geloond, en is de Netwerk in het peloton gefinisht.

De winnaar van deze etappe, Damien Cloarec op de Lomig, volgde de rechte, dus de kortste lijn. Bert had meer op de wind ingezet. Frustratie.

De Netwerk wordt 19de in de tweede etappe en 18de in de opgetelde tijd op 36 boten in de serie Solo klasse die de race uitvaren.

Netwerk zelf heeft deze rit zeer goed doorstaan.

Kik hier voor de video van de race .

 

 

Previous Story

Tanker vaart over Belgische motorboot -Update-

Next Story

Sterk aanbod Nederlandse en International jachtbouw op Hiswa te water 2013

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)