• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Belgisch team wint ‘line honours’
ARC 2020

Zondag 22 november  ging de Atlantic Rally for Cruisers 2020 van start in Las Palmas de Gran Canaria met bestemming Saint Lucia, een afstand van ongeveer 2,700nm.
Er waren 56 jachten en catamarans tussen de 39 en 80 voet van de partij en dat waren er aanzienlijk minder dan in de topjaren van deze 35 jaar oude Atlantische oversteek. Vorig jaar verschenen 280 boten aan de start. Het spreekt voor zich dat de Covid-19 pandemie het aantal inschrijvingen drastisch reduceerde.

Maar op donderdag 3 december, bij het ochtendgloren in Saint Lucia, zeilde de langverwachte eerste aankomst van ARC 2020 gracieus rond Pigeon Island voor de laatste mijl van de Atlantic Crossing die op zondag 22 november in Las Palmas de Gran Canaria begon. Het was een indrukwekkend gezicht toen de verbluffende Marsaudon TS42 Banzaï de lijn passeerde in een matige zeebries van ongeveer 10 knopen.

Banzaï vestigde een nieuw multihull-record voor de ARC traject en deed iets minder dan 11 dagen over de Atlantische Oceaan oversteek. In welgeteld  10d 21h 3m en 56s legden zij 3.090,7 zeemijlen af tot de aankomstlijn in Rodney Bay. De volledig Belgische bemanning aan boord, met schipper Vincent Willemart, was opgetogen en hun gejuich weergalmde rond de baai. Ze kregen de gebruikelijke Saint Lucian-rumpunch en een uitpuilende mand met lokale producten, terwijl applaus klonk van het ARC Rally Control Team.

Toen de zeilen eenmaal waren gestreken, kon Vincent een paar woorden zeggen: “We hebben een fantastische overtocht gehad en de sfeer aan boord van de boot was ook fantastisch. We zijn alle zes hele goede vrienden en we waren een goede ploeg samen. ” Hij was ook vol lof over zijn Marsaudon TS42.

Het was dit jaar een spannende strijd tussen mono en multihull. Vanaf de dag dat de vloot vertrok vanuit Gran Canaria, tot de laatste paar uur, was het een close-run, met twee jachten die elk voor de line honours gingen. Vitali the Kid, double-handed gevaren door de beroemde Franse schippersduo Jean-Pierre “JP” Dick en Fabrice Renouard. Zij hadden het grootste deel van de oversteek de leiding iin handen. Vanaf de  eerste dag bouwden ze een voorsprong uit, maar vlak na hun kielzog volgde de zeskoppige bemanning uit België op Banzaï onder leiding van Vincent Willemart. Het was pas in de laatste 24 uur, toen beide bemanningen zich concentreerden op de laatste 200 mijl, dat de lichtgewicht 42ft catamaran de leiding van de grotere JP54 monohull wist af te snoepen om iets meer dan een uur voor hun Franse rivalen aan te komen en de snelste oversteek voor een multihull in de ARC neer te zetten.

Foto (bovenaan): Marsaudon TS42 Banzaï komt aan in Rodney Bay in een matige aflandige 10kts wind bij het ochtendgloren op donderdag 3 december. Credit: WCC / Tim Wright photoaction.com

Foto (midden): Schiipper Vincent Willemart en zijn volledig Belgisch bemanning bij hun aankomst in Rodney Bay. Credit: WCC / Tim Wright Photoaction.com

Foto (onderaan): Vitali the Kid, double-handed gevaren door de bekende Franse schippers Jean-Pierre “JP” Dick en Fabrice Renouard kwam een uurtje na Banzai over de finish na een ware transatlantische match race. Credit: WCC / Tim Wright Photoaction.com

Previous Story

Oproep Nautibel: gevraagd actiepunten en voorstellen om watersport meer elan te geven

Next Story

Aanval Jules Verne Trophy zit er ook op voor Sodebo Ultim 3

Related Posts

  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...
  • Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon

    By admin
    Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in...
  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]
  • Uitgestelde Boot Düsseldorf afgelast 22 januari 2021
    De beurs die oorspronkelijk dit weekend zou worden gehouden gaat definitief niet door in 2021. Door de corona-pandemie was Boot Düsseldorf al uitgesteld naar eind april. De organisatie laat weten dat ook dit niet realistisch is. De eerstvolgende editie staat nu op de rol voor 22 tot en met 30 januari 2022. Meer informatie: www.boot.de
  • Na 38 dagen roeien komt eindstreep in zicht voor Bela en haar vriendinnen 21 januari 2021
    Na 5,5 week op zee komt het vaste land voor Bela Evers (53) langzaam weer in zicht. De inwoonster van Tonden is bezig aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld. Volgens het thuisfront zijn de updates die ze vanaf de boot krijgen nog steeds positief. Omroep Gelderland

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020