• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Algemeen nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Algemeen nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020
  • Watersportnieuws.be

Bark Europa na langste non-stop zeereis (81 dagen) weer aan de kade

Na een zeereis van 81 dagen ligt het Nederlandse Tall Ship Bark EUROPA weer in Scheveningen aan de kade. Na een reis van 10.160 zeemijlen vanuit Ushuaia (Argentinië), is ze op dinsdag 16 juni gearriveerd in thuishaven Den Haag. Het is de langste non-stop reis die de EUROPA ooit heeft gemaakt. De internationale bemanning, bestaande uit 8 mannen en 11 vrouwen, kon na 81 dagen op zee weer voet aan wal zetten. Directe familieleden mochten hun geliefden met hulp van knuffelschermen op de kade weer in de armen sluiten. Daarnaast stonden er kratten vol verse groente en fruit op ze te wachten.

Foto: Arjan de Jager

Door de gevolgen van corona kon de bemanning geen kant meer op en werd besloten om vanuit Ushuaia in één ruk terug naar Den Haag te varen. De EUROPA was als laatste schip van de Hollandsche Zeilvloot nog onderweg naar huis. De komende maanden blijft ze in Den Haag om kosten te besparen en onderhoud aan het schip te plegen. “We gaan, binnen de ruimte die er is, op zoek naar de mogelijkheden om vanaf augustus weer mensen aan boord te kunnen verwelkomen,” zegt Leentje Toering, directeur van de EUROPA.

Foto: Kok Gjalt Gaastra (links) en kapitein Eric Kesteloo (rechts). Credits: Frits Meyst

Argentinië in lockdown: “We konden geen kant meer op”

Half maart kwam het Nederlandse Tall Ship Bark Europa terug van haar laatste Antarctica expeditie van het seizoen. Rederij Bark EUROPA heeft door de gevolgen van corona haar oorspronkelijke vaarschema met reizen naar de Pacific en Australië moeten annuleren. In Argentinië mocht er vervolgens niemand van boord en het naar huis vliegen van bemanningsleden werd onmogelijk. “We konden geen kant meer op. Alle eilanden en havens gingen op slot. De enige optie die we zagen zitten is non-stop naar huis varen,” laat de Nederlandse kapitein Eric Kesteloo weten. Onder zijn leiding is het expeditieschip Bark EUROPA vrijdag 27 maart vertrokken vanuit Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. 

De eerste 60 dagen volledig onder zeil afgelegd

Voor het vertrek vanuit Ushuaia werd het aantal zeemijlen naar Den Haag berekend op 8740. Kapitein Eric Van Kesteloo schatte in dat ze dat 71 dagen zou kosten, uiteindelijk werden het er 81: “De weersomstandigheden onderweg waren echt anders dan voorspeld. Ik denk dat ook klimaatverandering daar wel eens een rol in gespeeld zou kunnen hebben. De uitdaging was in eerste instantie om de reis non-stop zeilend af te leggen. Ik peilde elke dag de stemming bij de bemanning en uiteindelijk heb ik op dag 60 besloten om de motor aan te zetten om door een windstil gebied heen te kunnen varen.”

Knuffelschermen en verse groente op de kade

Onder de 19-koppige bemanning, die 12 verschillende nationaliteiten telt, zijn vier Nederlanders; kapitein Eric Kesteloo, scheepsarts Sanne Muller, kok Gjalt Gaastra en barmedewerker Amelke Fortuin. Allen werden op de kade in de armen gesloten door hun directe familie. Daarnaast stonden er kratten vol verse groente en fruit, van de lokale groothandel De mannen van Verhoek, op ze te wachten. 

Scheepskok Gjalt Gaastra: “Het is heel dubbel maar een bijzonder gevoel om hier weer te zijn. De ontvangst is helemaal super met alle familie en al dat verse eten. De verse producten waren al een tijdje op, zelfs alle 300 kilo aardappelen zijn er doorheen gegaan! Van het zien van al die kratten met verse groenten en fruit op de kade werd ik als kok ook echt heel blij.”

Tijd voor onderhoud en nieuwe plannen

Bark EUROPA was als laatste schip van de Hollandsche Zeilvloot nog onderweg naar huis. Na de positieve ontwikkelingen afgelopen week waardoor de zeeschepen nu ook overheidssteun krijgen, valt de EUROPA met haar SBI code nog steeds buiten de boot. De komende tijd blijft ze in Den Haag om kosten te besparen en in juli wordt er onderhoud aan het schip gepleegd. Voor de periode daarna wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn binnen de huidige maatregelen.

Leentje Toering, directeur van de EUROPA: “We gaan, binnen de ruimte die er is, op zoek naar de mogelijkheden om vanaf augustus weer mensen aan boord te kunnen verwelkomen. Het zou mooi zijn als het ons lukt om samen met lokale partijen mooie dingen te organiseren voor het publiek, en daarmee ook weer te sparen voor toekomstig onderhoud. We houden alle ontwikkelingen en regelgeving goed in de gaten en hopen ook dat we in het najaar toch weer richting Antarctica te kunnen.”

Antarctica

De EUROPA bevaart al sinds het jaar 2000 de oceanen en zeeën en heeft de reputatie van een schip dat echt zeilt. Het schip zeilt naar afgelegen gebieden over de hele wereld en geeft zeilliefhebbers en avonturiers de mogelijkheid om halverwege lange tochten op te stappen.

De EUROPA zeilt in de Atlantische, Stille en Indische Oceaan, waaraan EUROPA haar bijnaam ‘Ocean Wanderer’ te danken heeft. Van december tot maart, wanneer het in het zuidelijk halfrond zomer is, onderneemt EUROPA expedities naar Antarctica. 

 

Previous Story

Amsterdam Boat Show stopt ermee

Next Story

Bootshows blijven onzeker: Jeanneau opent virtuele jachthaven

Related Posts

  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...
  • Wat u ‘verplicht’ en ‘aanbevolen’ aan boord moet hebben in 2021

    By admin
    Vanaf 1 december 2020 is een nieuwe lijst...
  • Emirates Team New Zealand wint overtuigend ACWS Auckland

    By admin
    Op 15 januari gaat de voorronde van de...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Kritiek op stroomkabel dwars door het waddengebied 17 januari 2021
    Verschillende partijen zijn ‘niet blij’ met het tracé voor de aanleg van een stroomkabel van een nieuw te bouwen groot windmolenpark boven de Waddeneilanden naar de Eemshaven. Donderdag werd duidelijk dat de minister van Economische Zaken kiest voor een tracé waarbij de kabel ten westen van de Eemshaven aan land komt. John Lukkien uit Zoutkamp […]
  • Willem Barentsz achterna: deze mensen willen zich 6 winters laten ‘invriezen’ op de Noordpool voor onderzoek naar de ijswalvis 17 januari 2021
    Je voor 5 maanden laten ‘invriezen’ op een boot tussen de ijsschotsen van Groenland en Spitsbergen om daar onderzoek te doen. Zou jij het durven? Herman, Melvin en Dick staan te popelen om te vertrekken. “Fantastisch om in die verlaten zee te zwemmen.” Duisternis, winterstormen, kruiend ijs en temperaturen tot 30 graden onder nul. Dat […]
  • Britten blij na eerste dag voorrondes Americas Cup 16 januari 2021
    Hoewel de Britten nog geen enkele oefenwedstrijd wonnen, versloeg Ineos Team UK vandaag de Italianen en de Amerikanen. Daarmee verliepen de eerste twee races van de Prada Cup anders dan verwacht. De foils maken het verschil Een zichtbaar opgeluchte Ben Ainslie, schipper van Britannia, in een interview na de eerste twee races: “Het was te […]
  • Syroco vs SP80: de race om de snelste boot ter wereld (eng) 15 januari 2021
    Het wereld-snelheidsrecord op het water is al meer dan acht jaar niet verbeterd. In november 2012 zette de Australische Paul Larsen het record op exact 65,45 knopen met zijn Vesta Sailrocket 2. Inmiddels zijn er twee teams, een Frans- en een Zwitsers team die beide het record willen evenaren en verbeteren. CNN-travel dook in het […]

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020