• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Admiraalzeilen van 12 voet jollenclub tijdens Oostende voor Anker

By admin on 11 april 2019 in Beurzen & Evenementen, Nieuws, Verenigingen & Organisaties

Op zaterdag 25 mei zal een vloot van 20 tot 30 12-voetsjollen admiraalzeilen in de haven. Dit vanaf 15.00 uur vanaf de Cruisekaai richting ingang haven en vervolgens richting Montgomerydok. De International 12 Foot Dinghy is de eerste eenheidsklasse in de geschiedenis van de Olympische Spelen.

Tot voor honderd jaar waren bij zeilwedstrijden alleen de lengte van de boot en het zeiloppervlak voorgeschreven. De wedstrijdsporter was vrij hoe een snelle boot te bouwen. Maar op de Olympische Spelen België 1920 gebeurde iets nieuws. Er was een zeilbootje ontworpen van 12 voet (ruim 3,5 meter) volgens strakke maten. De eerste eenheidszeilklasse in de geschiedenis van de Olympische Spelen, de International 12 Foot Dinghy.

De klasse zeilde zijn laatste Olympische spelen in 1928 in Amsterdam. Een van de grote kampioenen uit die tijd was de Belg Léon Huybrechts, wiens jol tentoongesteld ligt in Antwerpen.
De International 12 Foot Dinghy zou nog meedoen aan de Olympische Spelen gepland in Japan in 1940, maar die gingen niet door omdat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Daarna werd het jolletje op de Olympische Spelen in Finland opgevolgd door de Finnjol, die ondanks de commercialisering van de Olympische Spelen de afgelopen keer daar nog steeds aan deelnam.

In 1963 besloot de IYRU (International Yacht Racing Union) dat de International 12 Foot Dinghy te ouderwets was geworden. De International 12 Foot Dinghy werd van de lijst van internationale klassen geschrapt. Maar anders vele andere “verouderde” klassen bleef het leuke miljeuvriendelijke houten overnaadse jolletje altijd populair, vooral in Engeland, Ierland, Nederland, Frankrijk en zelfs Japan waar men nu aan zeilnummers boven de 2000 toe is.
In Italie voerde men plastic en moderne tuigage in en werd het een hele andere maar daar zeer populaire klasse.
De International 12 Foot Dinghy is ontworpen door de Engelsman George Cockshott in 1913. Er zeilen nog jollen mee van 80 jaar oud. Ze hebben een zeer lange levensduur en als ze slecht zijn geworden kunnen ook heel goed worden gerestaureerd. Ook worden nog regelmatig nieuwe International 12 Foot Dinghies gebouwd.

Meer informatie over de 12 voets jollenclub

Programma Oostende voor Anker

Previous Story

Twee Belgische top-10 plaatsen in Palma

Next Story

Smurfen en EU werken samen voor schone stranden en propere oceanen

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)