• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Admiraalzeilen van 12 voet jollenclub tijdens Oostende voor Anker

Op zaterdag 25 mei zal een vloot van 20 tot 30 12-voetsjollen admiraalzeilen in de haven. Dit vanaf 15.00 uur vanaf de Cruisekaai richting ingang haven en vervolgens richting Montgomerydok. De International 12 Foot Dinghy is de eerste eenheidsklasse in de geschiedenis van de Olympische Spelen.

Tot voor honderd jaar waren bij zeilwedstrijden alleen de lengte van de boot en het zeiloppervlak voorgeschreven. De wedstrijdsporter was vrij hoe een snelle boot te bouwen. Maar op de Olympische Spelen België 1920 gebeurde iets nieuws. Er was een zeilbootje ontworpen van 12 voet (ruim 3,5 meter) volgens strakke maten. De eerste eenheidszeilklasse in de geschiedenis van de Olympische Spelen, de International 12 Foot Dinghy.

De klasse zeilde zijn laatste Olympische spelen in 1928 in Amsterdam. Een van de grote kampioenen uit die tijd was de Belg Léon Huybrechts, wiens jol tentoongesteld ligt in Antwerpen.
De International 12 Foot Dinghy zou nog meedoen aan de Olympische Spelen gepland in Japan in 1940, maar die gingen niet door omdat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Daarna werd het jolletje op de Olympische Spelen in Finland opgevolgd door de Finnjol, die ondanks de commercialisering van de Olympische Spelen de afgelopen keer daar nog steeds aan deelnam.

In 1963 besloot de IYRU (International Yacht Racing Union) dat de International 12 Foot Dinghy te ouderwets was geworden. De International 12 Foot Dinghy werd van de lijst van internationale klassen geschrapt. Maar anders vele andere “verouderde” klassen bleef het leuke miljeuvriendelijke houten overnaadse jolletje altijd populair, vooral in Engeland, Ierland, Nederland, Frankrijk en zelfs Japan waar men nu aan zeilnummers boven de 2000 toe is.
In Italie voerde men plastic en moderne tuigage in en werd het een hele andere maar daar zeer populaire klasse.
De International 12 Foot Dinghy is ontworpen door de Engelsman George Cockshott in 1913. Er zeilen nog jollen mee van 80 jaar oud. Ze hebben een zeer lange levensduur en als ze slecht zijn geworden kunnen ook heel goed worden gerestaureerd. Ook worden nog regelmatig nieuwe International 12 Foot Dinghies gebouwd.

Meer informatie over de 12 voets jollenclub

Programma Oostende voor Anker

Previous Story

Twee Belgische top-10 plaatsen in Palma

Next Story

Smurfen en EU werken samen voor schone stranden en propere oceanen

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)