• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Aanval Jules Verne Trophy zit er ook op voor Sodebo Ultim 3

By admin on 17 december 2020 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Na iets meer dan 16 dagen op zee besliste schipper  Thomas Coville vorige vrijdag 11 december om zijn aanval op de Jules Verne Trophy – de snelste wereldomzeiling – te staken. Nadat het team had geprobeerd het stuurboordroer van maxitrimaran Sodebo Ultim 3 te repareren, koos de schipper ervoor om “de duivel niet te verleiden”.

Anderhalve week eerder  had het team Gitana met de bekende Franse schippers Franck Cammas en Charles Caudrelier aan het roer na een aanvaring met een OFNI (Objet flottant non identifié – onbekend drijvend voorwerp) besloten de strijd te staken. Zij waren op ongeveer  hetzelfde tijdstip vertrokken vanuit het Franse Lorient. De aanvaring had plaats ten noorden van de Kaapverdische archipel op zo’n 1.900 mijl van hun vertrekplaats.

Tijdens de passage tussen de Kerguelen en Kaap Leeuwin, met meer dan 30 knopen, merkten Thomas Coville en zijn zeven bemanningsleden schade aan het stuurboordroer op. Na enkele uren hard werken, uitwisselingen met het technische team aan land, moesten ze de feiten onder ogen zien.

Door de reparatie kan de boot niet langer op 100% van zijn capaciteit varen in een poging het Jules Verne Trophy-record te verslaan, ze hebben besloten om hun poging te stoppen, die op 25 november om 2:55 uur begon.

De Sodebo Ultim 3 is momenteel onderweg naar Reunion, waar ze eind deze week verwacht wordt. De tussenstop bij Port Réunion in het noordwesten van het eiland zal naar verwachting enkele dagen duren, waarna de bemanning ongeveer drie weken zal varen tot Lorient waar ze medio januari verwacht worden. Zal een nieuwe start voor de Jules Verne Trophy dan deze winter mogelijk zijn? “Nee, we gaan niet opnieuw op weg, de boot zal qua aantal mijlen meer hebben gedaan dan een reis rond de wereld, hij moet worden gereviseerd, geïnspecteerd vanuit elke hoek, maar we zullen van de terugkeer profiteren om verder te werken aan de kennis en prestaties van deze jonge boot die in maart 2019 te water is gelaten ”, besluit de teammanager.

Maar Thomas Coville en zijn team hebben wel aangetoond dat Sodebo Ultim 3 het potentieel heeft om het Idec Sport-record te breken (40 dagen 23 uur en 30 minuten).

Le trophée Jules Verne

Sodebo Ultim 3

Previous Story

Belgisch team wint ‘line honours’
ARC 2020

Next Story

Gedroomd kerstcadeau?
Eerste Aston Martin powerboat per opbod te koop

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)