• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

35ste America’s Cup, strijd tussen zeilers, techniek en tactiek

By admin on 29 mei 2017 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be, Zeiljachten

Dit weekend van 27 mei ging de strijd om de 35ste America’s Cup zijn laatste fase in. In de Great Sound, de oceaan inham op Bermuda strijden 6 teams om het voorrecht het op te nemen tegen de huidge Cuphouder, Oracle Team USA.

Voor deze 35ste America’s Cup zal de verdediger in de openingsreeks mee racen – voor de eerste keer in de geschiedenis –  en dan direct naar de finale gaan, terwijl de vijf andere teams de ultieme strijd aangaan om  het te mogen opnemen tegen de bekerhouder.

Hoe verloopt de 35ste America’s Cup?

De Louis Vuitton America’s Cup World Series die in de loop van 2016 op 5 verschillende locaties  in de wereld  werden betwist (New-York, USA – Chicago, USA – Portsmouth, VK –  Toulon, Frankrijk – Fukuoka, Japan – Muscat, Oman) werden gevaren met de AC45F, one-design 45 voet catamarans met vleugelzeil en voorzien van foils. De winnaar van de Series begint aan de “Qualifiers” met 2 punten voorsprong en nummer 2 krijgt 1 punt extra.

Tijdens de Qualifiers stappen de teams over op een nieuwe boot, de America’s Cup Class,  15 meter lang (bijna 50 voet) waarbij de ontwerpers en ingenieurs voldoende vrij spel  kregen om hun stempel te drukken op de ontwerpen.

Dat de strijd tussen de 6 teams op het scherp van de snee gevaren wordt, bewijst onder meer de aanvaring tijdens de training van dinsdag 16 mei, 2017. Land Rover BAR kwam in botsing met Emirates Team New Zealand, met schade aan beide boten voor gevolg.

De officiële opening en de  kwalificatiewedstrijden nam vrijdag 26 mei een valse start. In de Great Sound haalde de wind snelheden  tot 30 knopen. Om de veiligheid van deelnemers en toeschouwers niet in  gevaar te brengen besliste de organisatie de openingsceremonie te verdagen.

Maar zaterdag was het dan wel het ogenblik van de confrontatie. In de Qualifiers komen alle teams tweemaal tegen mekaar uit. De winnaar scoort 1 punt.

De top vier gaat door naar de Challengers Play Offs en zij worden opgesplitst in twee halve finales. De winnaars komen dan tegen mekaar uit om de uitdager te bepalen. In de Playoffs gaat het er telkens om wie eerst vijf  series binnen haalt.

Het gaat er ongemeen spannend aan toe, na  dag 1 staat Landrover BAR, na winst tegen het Zweedse Artemis, maar verlies  tegen Softbank  Team  Japan, met 3 punten op en gedeelde eerste plaats met Oracle USA. Landrover BAR won de Series wat hen bij de start van de Qualifiers 2 punten  opleverde.

ac-schema_640p

Meer ontwerp- dan zeilwedstrijd?

De America’s Cup is zowel een  ontwerpwedstrijd als een  zeilwedstrijd.  De beste zeilers in de wereld nemen het tegen mekaar op, met Olympisch fenomeen Ben Ainslie voor Groot-Brittannië, Franck Cammas  voor Frankrijk, Dean Barker, nu aan het roer van Softbank Team Japan.  In de herfst van 2013 ging Dean Barker met Emirates Team New Zealand de strijd aan om de America’s Cup tegen Oracle Team USA. Barker nam  een 8-1 voorsprong en hoefde nog maar één wedstrijd te winnen om de Cup na tien jaar weer terug te brengen naar Nieuw-Zeeland. Team Oracle USA won echter vervolgens acht wedstrijden op rij, en versloeg hiermee Emirates Team New Zealand. En wie zat er in het team als tactieker bij deze heropstanding van de Amerikanen? Niemand minder dan Sir Ben Ainslie.

De zeilers kunnen  het verschil maken,  maar wanneer een boot sneller is dan de anderen (en er is genoeg ontwerpruimte in de nieuwe klasse om significante verschillen mogelijk te maken) dan zal die waarschijnlijke winnaars zijn. Het is ook de vraag of de verdediger van de Cup Oracle Team USA in deze kwalificaties reeds het volledige snelheidspotentieel  zal tentoon spreiden. Oracle staat na dag 2 wel aan de leiding met vier overwinningen, alleen tegen Artemis dienden ze het af te leggen. Voorlopig zijn de windgebieden heel wisselvallig, de wedstrijden worden dan ook vooral op tactisch vlak gewonnen.

Op woensdag 4 juni kennen we de twee halve finalisten en op 17 juni neemt de winnaar het op tegen de huidige bekerhouder Oracle Team USA.

Het vervolg deze en volgende weken: zie de officiële site van de America’s Cup presented by Louis Vuitton

Rechtstreeks naar de uitslagen

 

 

Previous Story

Belgische zeilers missen nipt podium tijdens EUROSAF Medemblik

Next Story

‘Onze vissers – Het DNA van het Zilte Leven’

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)