• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Onderweg…
Vissen kiezen niet

We blijven in het stroomgebied van de Moezel wanneer we in Zuid-Lorraine (subdivision de Nancy) het Vogezenkanaal opvaren dat de Franse Maas verbindt met de Saône en het Middellandse Zeegebied.

Onderweg – een greep uit de schatkamer der herinneringen –
(Van voor coronatijd). Tekst en foto’s: Marie-Rose Degheele

‘Het Canal-des-Vosges is zodanig smal dat er bijna geen vis meer in zit,’ zegt de Fransman uit Niffer. ‘De vissen kiezen niet, ze worden meegezogen in het zog van boten omdat er nergens zijplassen of schuilplekjes zijn waar ze kunnen blijven hangen.’ Dit verhaal raakt me, ik vraag me af in welke mate ik het ernstig moet nemen. Steigerverhalen worden nogal eens overdreven. We liggen aangemeerd in Richardménil, een slaperig dorp aan het Vogezenkanaal waar Napoleon en zijn troepen kampeerden tijdens hun terugtocht van Rusland in 1812. We verkeren er in het gezelschap van een Duitser uit Stuttgart, een Fransman uit Niffer, en een Brit die woont aan de Theems.

Het Vogezenkanaal is een mysterieuze vaarroute. In de vijvers ernaast stikt het van vissen, deze vijvers werden na WOI gegraven om grind te winnen voor de wederopbouw en strekken zich uit tot de hoger gelegen gebieden rond Epinal. Men liet er de grindputten vol lopen met water van de Moezel. Deze vijvers (étangs) dienen als waterbevoorrading voor Nancy en zijn met elkaar ‘verbonden’ en toch ‘afgescheiden’ door een dam van keien, dat is opzettelijk zo gedaan, als het water van hogerop naar beneden loopt filteren de keien het water. Nancy verbiedt het vissen in de étangs, de buurt is afgesloten, je mag er niet één stap zetten. Dat is ondertussen al meer dan 10 jaar zo. In de étangs zwemmen grote vissen, monsters zijn het. Uit deze overvloed aan vis pikken de vogels enkel de lekkere hapjes, halve kadavers liggen te rotten. Dat is het probleem: te veel rottende vis en niemand van de lokale bevolking die er zich mee mag moeien. De gemeente Richardménil spande een proces in, maar ze verloren wegens het ‘algemeen belang’.

Het Vogezenkanaal ligt hoger dan de velden en is slecht onderhouden met afbrokkelende oeverranden. De glinsterende Moezel meandert tussen de vijvers of loopt erin over. La Moselle sauvage, de woeste, de wilde, de onbevaarbare Moezel: allemaal namen om de rivier in deze contreien te benoemen. De Moezel ontspringt in de Franse Vogezen.

Claustrofobisch

De Brit beweert dat het Vogezenkanaal claustrofobisch is, het uitzicht is beperkt door bomen en struiken, de weidsheid ontbreekt. Hij baalt van de moordende hitte die boven het kanaal gevangen zit en alle energie wegneemt. De vele sluizen veroorzaken oponthoud, het gaat traag vooruit. Hij mist de verre horizon, de wind die van ver komt aangewaaid. ‘Je houdt toch ook van woeste stormen?’ vraagt hij.

Vroeger vaarden hier vooral hardwerkende vrachtschippers om voor hun gezin brood op de plank te voorzien. Nu zijn het vooral watertoeristen, en misschien ook vogelkijkers, fotografen, een dichter, een schrijver?

Sinds jaren is er met de regelmaat van een klok iets mis met dit kanaal: een technisch mankement, te weinig diepgang, woekerende onderwaterplanten. Wij beleefden er memorabele momenten. Anno 2020 is het kanaal gestremd, door watertekort en coronamaatregelen.

Door Covid-19 heeft de digitalisering het van ons overgenomen. Op deze donkere herfstavonden ontdek ik een onlinewereld van vlogs en blogs over pleziervaren. Wat me doet terugdenken aan het verhaal van de Fransman over visjes die niet kunnen kiezen. Wat filosofen ook mogen beweren over de vrijheid van keuzes (alle overpeinzingen over de onbegrijpelijkheid van toeval en opzet ten spijt), we kiezen niet wat op ons pad komt. Een Covid-19 pandemie. De niet te stoppen digitalisering. Laten we er het beste van maken.

Het Vogezenkanaal vanaf de Franse Moezel naar de Saone is 123 km lang met in totaal 93 sluizen, en loopt over de belangrijke waterscheiding waar meerdere rivieren ontspringen: Maas en Saône, en meer westelijk ook Seine en Marne. Vanaf de waterscheiding zoeken ze hun weg naar de verschillende zeeën. Niemand kan exact bepalen uit welke bron precies een rivier ontspringt.

TagsFrankrijkMoezeltoervarenvarenVissen

Previous Story

10de plaats voor Steven Van Broeckhoven op officieus WK IQFoil

Next Story

Peacoq, een klassieke monohull vliegt als een fiere ‘pauw’ over het water

Related Posts

  • Nieuwe editie Bootmagazine nr. 52 nu in de krantenwinkel

    By admin
    De nieuwe editie van Bootmagazine ligt nu in...
  • Belgian Boat Show, Gent: 30 jaar toegangspoort tot het water

    By admin
    Na de grote toeloop en dito tevredenheid van...
  • Mazu Yachts met stijlvolle 38 open ‘witte parel’

    By admin
    De ontwerper en bouwer van het Turkse Mazu...
  • Linkse of rechtse stuurknuppel op nieuwe Mercury 15 en 20pk EFI Fourstroke buitenboordmotoren

    By admin
    De nieuwe Mercury 15 en 20pk EFI Fourstroke...

QR-code Boot e~mag febr. 2021

Boot e~magazine – 02 / Febr. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Ruige Dinkel zorgt voor gevaar: ‘Ga het water niet op!’ 27 februari 2021
    De populaire vaarroute voor kanoërs op de Dinkel kan tijdens deze zachte voorjaarsdagen rekenen op veel gebruikers. Waterschap Vechtstromen waarschuwt nu voor gevaarlijke stromingen: „Er kunnen situaties ontstaan die je niet moet willen!” Tubantia
  • Dringend gezocht: Schippers fiets- en voetveer De Overkant 26 februari 2021
    Het bestuur van de Stichting De Overkant exploiteert gedurende de zomermaanden (april tot en met september) een toeristisch fiets- en voetveer over de rivier de Lek tussen Jaarsveld en Ameide. Zij zijn, in aanvulling op het huidige schippersbestand, dringend op zoek naar (ex-)schippers (m/v) die gedurende het vaarseizoen een of meer dagen per week beschikbaar […]
  • Omgeslagen boot aangetroffen in Haarlem; hulpdiensten starten zoekactie 25 februari 2021
    Hulpdiensten zijn woensdagmiddag een zoekactie gestart in het water langs de Mooie Nelweg in Haarlem. Er is rond half drie een omgeslagen zeilkano aangetroffen bij de jachthaven. IJmuider Courant
  • Noodlijdende Botterstichtingen Harderwijk en Elburg worden gehoord, maar harde beloftes blijven uit 24 februari 2021
    De noodlijdende Botterstichtingen in Harderwijk en Elburg weten nog altijd niet waar ze aan toe zijn. De gemeenten aan de voormalige Zuiderzee zijn een lobby gestart om geld los te peuteren in Den Haag. Intussen pleit het landelijke CDA voor een apart noodfonds voor botters. De Stentor

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)