• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

3 boten, 4 zeilers naar Olympische Spelen Rio

Het trio zeilers voor Rio dat de  bevoegde commissie vorig weekend selecteerde, was een vanzelfsprekende keuze. Geen gewetensproblemen of afwegingen op een apothekerschaaltje. De drie boten die België afvaardigt naar de Olympische Spelen in Rio hebben hun potentieel en vormpeil bewezen.

Evi1_LREvi Van Acker was een certitude lang voor de aanvang van haar ‘Quest for Gold’. Niet dat de voornaamste uitdaagster, Emma Plasschaert, geen goede resultaten kon voorleggen, maar Evi, met het brons van Londen op zak, heeft de voorbije 4 jaar nog duidelijk progressie gemaakt. Zij is dan ook de belangrijkste kandidaat voor een  medaille. Maar in de Laser Radial klasse kunnen voor de vuist weg wel 10 medaille kandidates genoemd worden. De Nederlandse Marit Bouwmeester is alvast de samba aan het oefenen om haar overwinning te vieren. Een beetje voorbarig misschien, maar wel een teken dat er naast de strijd op het water ook een zwaar psychologisch gevecht zal geleverd worden. Men moet inderdaad van 8 tot 16 augustus topprestaties leveren wil men het felbevochten podium beklimmen.

Evi blijft alvast stoïcijns kalm onder alle drukte en heeft de laatste paar maanden bewezen dat ze haar zenuwen de baas kan. En niet alleen dat, ook alle andere tegenstanders in haar klasse heeft ze reeds op achterstand gezeild. Het Olympisch water in Rio is heel gevarieerd, met wisselende windinval en stroming, een wedstrijdoppervlak waar ervaring de doorslag zal geven. Net op dat vlak heeft Evi de beste papieren.

Wannes3_LRWannes Van Laer die aantreedt in de Laser klasse mocht in Londen vier jaar geleden proeven van de Olympische competitie en eindigde daar 34ste. Maar sindsdien is er werk gemaakt van de omkadering en hij spreekt zelf van een overstap van het amateurisme naar het professionalisme. Dat weerspiegelde zich in zijn resultaten, met zowel dit jaar als vorig jaar een paar knappe top 10 plaatsen in Wereld en Europese kampioenschappen. De ambitie van Wannes gaat ook in die richting, hij schuift een tp 8 plaats naar voor.

De derde boot voor Rio is de 49-er van het team Yannick Lefèbvre en Tom Pelsmaekers. Yannick en Tom (foto bovenaan) zeilen nu iets langer dan een jaar samen.

“Het begin was niet altijd even gemakkelijk maar we zijn hard blijven trainen ook al hebben we veel tegenslagen moeten verwerken. Samen met ons begeleidingsteam en dankzij het topsportprogramma van de VYF zijn we erbovenop gekomen! Ons doel is om verder te blijven werken aan onze progressie op alle vlakken om zo sterk mogelijk voor de dag te komen in Rio. In Rio willen we op ons maximale kunnen presteren.

We zeilen alvast enorm graag samen. Tom en ik vormen samen een topteam met nog veel groeimarge! Na Rio zullen we dus onze pijlen richten op Tokyo 2020!” Dit team verdient alvast de prijs van de volharding in de moeilijkste en meest acrobatische boot uit het Olympische gamma. Een top 10 plaats in Hyères dit jaar is tot nu toe hun beste resultaat.  Hun progressie het voorbije jaar was mooi om zien en hun ambitie  voor Tokyo 2020 is dan ook verantwoord. Voorwaarde natuurlijk dat het ‘huwelijk’ van de teamgenoten stand houdt.

teamfoto_LROlympische Spelen Rio, wedstrijdschema voor Laser, Laser Radial en 40-er van 8 tot 19 augustus 2016 (reservedagen inbegrepen).

Previous Story

Waterrecreatie en natuurbelangen gaan prima samen

Next Story

Volvo Ocean Race start Onboard Reporter wervingscampagne

Related Posts

  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...
  • Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon

    By admin
    Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in...
  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Bloedstollende finale Vendée Globe 25 januari 2021
    Met nog drie dagen te gaan zijn er nog vier kanshebbers voor de overwinning in deze solo nonstop rond de wereld-race. In de bloedstollende finale gaat het er niet alleen om wie als eerste over de lijn voor start- en finishplaats Les Sables d’Olonne vaart, sommige zeilers hebben onderweg een redding uitgevoerd en kregen daarvoor […]
  • Wat maakt het Eems-estuarium zo troebel? 25 januari 2021
    In de laatste decennia zijn de rivier de Eems en het middendeel van het Eems-Dollard estuarium steeds troebeler geworden. Dat heeft grote gevolgen voor de flora en de fauna van het gebied. Er worden nu oplossingen gezocht voor het terugdringen van de troebelheid. Dagblad van het Noorden publiceerde een artikel over dit interessante vaargebied aan […]
  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020