• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

116 dagen eenzaamheid: Pieter Heerema heeft als eerste Nederlander Vendée Globe voltooid

De 65-jarige Pieter Heerema is donderdagavond 2 maart om 21.62 u  als 17de en voorlaatse gefinisht in de Vendée Globe, de non-stop en solozeilrace rond de wereld. Hij is de eerste Nederlander ooit die de race heeft gevaren. De Vendée Globe wordt algemeen als de zwaarste zeilrace ter wereld beschouwd.

Vanmorgen tijdens een persconferentie blikte Pieter Heerema terug op zijn  prestatie.

Over zijn  boot ‘No way back’: “Dit was de verkeerde boot voor mij.”

Heerema nam een boot over uit een Italiaans project dat in financiële moeilijkheden was geraakt. ,,Ik had geen idee wat voor soort boot het was. Ik wist niets over foils, over masten met verschillende hoeken, maar ik besloot er voor te gaan. Dit is de meest moderne, meest agressieve en meest fysieke boot van dit type. Ik moest kniebeschermers dragen en bijna letterlijk  kruipen door de boot. Dit was de verkeerde boot voor mij, maar ik had geen keus. De foils waren geen goede keuze voor mij. Ik had een jaar geleden nog nooit gezeild op een IMOCA en nooit solo gevaren tot zes maanden voor de start. De leercurve was dus behoorlijk steil. De foils waren een extra complicatie. ”

116 dagen alleen

“116 dagen. 4 maanden. Het is een heel lange tijd. Alleen. Maar dat is niet het ergste. Elke dag gebeurt er iets. Er zijn enkele leuke momenten, maar ook een heleboel moeilijke momenten.

Ik merkte wel tijdens de race dat de Vendée Globe in Nederland bekend is geworden. Het zou fantastisch zijn mochten  in de toekomst andere schippers uit Nederland deelnemen. ”

“Het is niet super belangrijk om de eerste Nederlander zijn. Ik heb het gedaan, dat is het belangrijkste. Ik ben ook de eerste Zuid-Amerikaanse deelnemer, want ik heb een Venezolaans paspoort. ”

Spijt en ambitie

“Ik was nog niet klaar. De Vendée Globe kwam een ​​jaar te vroeg. De andere deelnemers hadden meer ervaring met dit soort dingen. Ik had nooit alleen gezeild tot zes maanden voor de start

Ik weet niet wat ik zocht. Het geeft  een goed gevoel het gedaan te hebben. De start en de finish zijn fantastisch, maar alles wat daar tussen is moeilijk. In 116 dagen waren er heel weinig momenten van plezier. Er zijn andere manieren om te genieten. ”

De andere concurrenten

“Ik denk dat dit een bijzondere editie was. Meestal lopen de koplopers uit, maar worden ze weer bijgehaald. Maar deze keer zijn ze bleef maar gaan. De verschillen tussen de verschillende groepen racers groeide en groeide. Ik neem mijn hoed af voor Armel en Alex. Dit is een ander niveau van racen, wat anders dan wat ik gewend ben. Ik heb het diepste respect voor deze jongens, ook voor Didac Costa en Alan Roura. Het was geweldig. U begrijpt alleen wat die mannen gepresteerd hebben als je het zelf hebt meegemaakt. ”

Wat nu?

“Ik ga terug naar mijn oude liefde, de Draak. Dan zijn er een aantal interessante mogelijkheden in het wedstrijdzeilen, de TP52, de Jules Verne Trophy, de nieuwe Melges … Ik heb tijd om na te denken nu. Ik heb al een schuur vol met boten, dus ik moet deze boot verkopen. Als ik niet verkoop zou het leuk zijn om de Transat Jacques Vabre te betwisten, maar ik wil realistisch zijn, mijn eerste prioriteit is om de boot te verkopen. ”

Facebook, een ontdekking

,,Soms zie je het niet meer zitten. Ergens ten zuiden van Australië was dat het geval. Maar mensen van over de hele wereld stuurden mij berichten, vooral via Facebook. Ik had geen idee wie ze waren, maar ze betekenden en enorme steun voor mij. Ik vatte moed en wou die mensen laten zien dat ik de finish ging halen, hoe lang het ook zou duren.

Ik was voorheen nooit op Facebook geweest, het nam veel tijd om het in de vingers te krijgen. Maar ik wil alle mensen bedanken die me via Facebook vooruit hielpen. Ook bedankt voor de grappige berichtjes.”

Geen weg terug

“Ik had de naam van mijn boot ‘No Way Back’ eerder gebruikt. Maar die naam  heeft een diepere  betekenis voor mij. Ik denk dat als je eenmaal iets beslist, dan moet je het doen. Dat is een levensprincipe voor mij en ik een hekel aan mensen die het laten afweten. ”

Bron: Vendée Globe / Foto: Jean Marie Liot / DPPI / Vendée Globe

 

 

Previous Story

Vendée Globe: nog steeds racen… Sebastien Destremau

Next Story

Zeilschip Mercator keert terug naar Oostende

Related Posts

  • Belgische zeilers strijden om het laatste Olympische ticket

    By admin
    Vanaf 17 april vormt Vilamoura (Portugal)...
  • Komt Tesla met elektrisch superjacht?

    By admin
    Alhoewel 1 april verdacht dicht in de...
  • Opvallende nieuwe dagzeiler: Saffier Se 33 Life

    By admin
    De nieuwe Saffier Se 33 Life is de nieuwste...
  • Zoveel verhalen…

    By admin
    De punten zijn geteld… de jury heeft...

QR-code Boot e~mag april 2021

Boot e~magazine – 04 / April 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Motorboot omgeslagen op IJsselmeer voor Andijk 20 april 2021
    Zaterdagochtend 17 april heeft een grote zoekactie plaatsgevonden op het IJsselmeer na een melding van een omgeslagen motorboot voor de kust van Andijk. KNRM
  • Kritiek op brug tussen Marineterrein en Nemopier: ‘Verkeerde plek’ 20 april 2021
    Een brug tussen het Marineterrein en de Nemopier wordt volgens bezorgde buurtbewoners op de verkeerde plek gepland. ‘De brug wordt het Oosterdok ingerommeld.’ Parool
  • 24uurs zeilestafette met én voor mensen met een beperking 19 april 2021
    Op 20 en 21 april zeilen mensen met en zonder beperking in estafettevorm 24 uur lang (uiteraard coronaveilig*) over de Loosdrechtse Plassen. In etappes van 2 uur zeilen deelnemers, vrijwilligers en medewerkers van SailWise twee dagen lang over de Plassen. Dat doen zij om aandacht te vragen voor het belang van watersport voor mensen met […]
  • VOC-schip Amsterdam is terug 19 april 2021
    De afgelopen zeven maanden was VOC-schip Amsterdam, een replica van een Oost-Indiëvaarder die al sinds 1991 aan de steiger van Het Scheepvaartmuseum ligt, in groot onderhoud. De publiekstrekker is opgekalefaterd en keert op vrijdag 16 april 2021 weer terug naar de vaste plek aan de museumsteiger. Het Scheepvaartmuseum

RSS Yachtweb.be

  • START ONZK 2021 UITGESTELD…

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)