• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

116 dagen eenzaamheid: Pieter Heerema heeft als eerste Nederlander Vendée Globe voltooid

By admin on 3 maart 2017 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

De 65-jarige Pieter Heerema is donderdagavond 2 maart om 21.62 u  als 17de en voorlaatse gefinisht in de Vendée Globe, de non-stop en solozeilrace rond de wereld. Hij is de eerste Nederlander ooit die de race heeft gevaren. De Vendée Globe wordt algemeen als de zwaarste zeilrace ter wereld beschouwd.

Vanmorgen tijdens een persconferentie blikte Pieter Heerema terug op zijn  prestatie.

Over zijn  boot ‘No way back’: “Dit was de verkeerde boot voor mij.”

Heerema nam een boot over uit een Italiaans project dat in financiële moeilijkheden was geraakt. ,,Ik had geen idee wat voor soort boot het was. Ik wist niets over foils, over masten met verschillende hoeken, maar ik besloot er voor te gaan. Dit is de meest moderne, meest agressieve en meest fysieke boot van dit type. Ik moest kniebeschermers dragen en bijna letterlijk  kruipen door de boot. Dit was de verkeerde boot voor mij, maar ik had geen keus. De foils waren geen goede keuze voor mij. Ik had een jaar geleden nog nooit gezeild op een IMOCA en nooit solo gevaren tot zes maanden voor de start. De leercurve was dus behoorlijk steil. De foils waren een extra complicatie. ”

116 dagen alleen

“116 dagen. 4 maanden. Het is een heel lange tijd. Alleen. Maar dat is niet het ergste. Elke dag gebeurt er iets. Er zijn enkele leuke momenten, maar ook een heleboel moeilijke momenten.

Ik merkte wel tijdens de race dat de Vendée Globe in Nederland bekend is geworden. Het zou fantastisch zijn mochten  in de toekomst andere schippers uit Nederland deelnemen. ”

“Het is niet super belangrijk om de eerste Nederlander zijn. Ik heb het gedaan, dat is het belangrijkste. Ik ben ook de eerste Zuid-Amerikaanse deelnemer, want ik heb een Venezolaans paspoort. ”

Spijt en ambitie

“Ik was nog niet klaar. De Vendée Globe kwam een ​​jaar te vroeg. De andere deelnemers hadden meer ervaring met dit soort dingen. Ik had nooit alleen gezeild tot zes maanden voor de start

Ik weet niet wat ik zocht. Het geeft  een goed gevoel het gedaan te hebben. De start en de finish zijn fantastisch, maar alles wat daar tussen is moeilijk. In 116 dagen waren er heel weinig momenten van plezier. Er zijn andere manieren om te genieten. ”

De andere concurrenten

“Ik denk dat dit een bijzondere editie was. Meestal lopen de koplopers uit, maar worden ze weer bijgehaald. Maar deze keer zijn ze bleef maar gaan. De verschillen tussen de verschillende groepen racers groeide en groeide. Ik neem mijn hoed af voor Armel en Alex. Dit is een ander niveau van racen, wat anders dan wat ik gewend ben. Ik heb het diepste respect voor deze jongens, ook voor Didac Costa en Alan Roura. Het was geweldig. U begrijpt alleen wat die mannen gepresteerd hebben als je het zelf hebt meegemaakt. ”

Wat nu?

“Ik ga terug naar mijn oude liefde, de Draak. Dan zijn er een aantal interessante mogelijkheden in het wedstrijdzeilen, de TP52, de Jules Verne Trophy, de nieuwe Melges … Ik heb tijd om na te denken nu. Ik heb al een schuur vol met boten, dus ik moet deze boot verkopen. Als ik niet verkoop zou het leuk zijn om de Transat Jacques Vabre te betwisten, maar ik wil realistisch zijn, mijn eerste prioriteit is om de boot te verkopen. ”

Facebook, een ontdekking

,,Soms zie je het niet meer zitten. Ergens ten zuiden van Australië was dat het geval. Maar mensen van over de hele wereld stuurden mij berichten, vooral via Facebook. Ik had geen idee wie ze waren, maar ze betekenden en enorme steun voor mij. Ik vatte moed en wou die mensen laten zien dat ik de finish ging halen, hoe lang het ook zou duren.

Ik was voorheen nooit op Facebook geweest, het nam veel tijd om het in de vingers te krijgen. Maar ik wil alle mensen bedanken die me via Facebook vooruit hielpen. Ook bedankt voor de grappige berichtjes.”

Geen weg terug

“Ik had de naam van mijn boot ‘No Way Back’ eerder gebruikt. Maar die naam  heeft een diepere  betekenis voor mij. Ik denk dat als je eenmaal iets beslist, dan moet je het doen. Dat is een levensprincipe voor mij en ik een hekel aan mensen die het laten afweten. ”

Bron: Vendée Globe / Foto: Jean Marie Liot / DPPI / Vendée Globe

 

 

Previous Story

Vendée Globe: nog steeds racen… Sebastien Destremau

Next Story

Zeilschip Mercator keert terug naar Oostende

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Westerschelde – Dijkverzwaring Hansweert

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)